welke laptop bestellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hangmat

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 mei 2001
Ik wil een notebook bij Dell bestellen. Mijn oog is gevallen op de onderste twee:

Intel- Core™ Dual Core Processor T2080 (1.73 GHz, 1 MB cache, 533 MHz FSB)
Legitieme Windows® XP Home Edition - Nederlands
Collect & Return-service, slechts 1 jaar
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
2.048 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 1.024)
120 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
Intel® Media Accelerator 950-graphics tot 256 MB aan gedeeld grafisch geheugen

AMD® Turion™ 64 X2 Mobile-technologie TL56
Legitieme Windows® XP Home Edition - Nederlands
Collect & Return-service, slechts 90 dagen
15,4-inch XGA TFT-breedbeeldscherm: 1.280 x 800
2.048 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 1.024)
120 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
256 MB ATI® Radeon® Xpress 1150 HyperMemory™

Beiden kosten hetzelfde. Nu heb ik de volgende vragen:
- welke processor is het beste, en maakt het verschil veel uit?
- welke grafische kaart is het beste?
Ik wil hem gaan gebruiken voor ondermeer virtualisatie (virtual pc of vmware), waardoor er meer OS-en tegelijk op komen te draaien (vandaar het grote geheugen).
Ook zou het leuk zijn als ik bv COD erop kon spelen, maar gaat dat een beetje op deze laptops? En welke grafische kaart is dan het beste?

Welke notebook zouden jullie nemen? En hebben jullie een beetje goede ervaringen met Dell? Alvast bedankt.

Qua grafische kaart heb je meer aan de Turion.

Deze heeft een losse videokaart, terwijl de Intel een shared videokaart heeft. Deze maakt gebruik van je werkgeheugen dus hou je minder over voor applicaties.

Daarnaast is de Intel niet uitgerust met een Core 2 Duo processor maar met een Core Duo. Wanneer je een Intel tegen komt zou ik eerst kijken of er een Core 2 Duo in zit, deze schijnen energiezuiniger te zijn en ook beter in multi-tasking.

Wanneer ik tussen deze twee zou moeten kiezen dan zou ik voor de AMD kiezen puur omdat hier een losse videokaart in zit.

Is het trouwens zo dat Dell nog geen Vista standaard levert bij zijn laptops? Er wordt namelijk nog WinXP Home mee geleverd.

Volgens mij is de Ati ook gewoon een geïntegreerde chip. Mijn oude laptop had een Radeon Xpress 200m in die was echt geïntegreerd.
Mijn nieuwe heeft een Mobility Radeon x1600, die is wel 'los'.

Zelf zou ik ook voor de AMD gaan, dan heb je ook 64 bits mocht dat later nog nodig zijn. Zou je een Intel met 64 bits willen hebben dan zul een een Core2Duo moeten vinden.

Qua grafische kaart heb je meer aan de Turion.

Deze heeft een losse videokaart, terwijl de Intel een shared videokaart heeft. Deze maakt gebruik van je werkgeheugen dus hou je minder over voor applicaties.

Daarnaast is de Intel niet uitgerust met een Core 2 Duo processor maar met een Core Duo. Wanneer je een Intel tegen komt zou ik eerst kijken of er een Core 2 Duo in zit, deze schijnen energiezuiniger te zijn en ook beter in multi-tasking.

Wanneer ik tussen deze twee zou moeten kiezen dan zou ik voor de AMD kiezen puur omdat hier een losse videokaart in zit.

Is het trouwens zo dat Dell nog geen Vista standaard levert bij zijn laptops? Er wordt namelijk nog WinXP Home mee geleverd.

Bij Dell kan je ook kiezen voor vista. Maar dat wil ik niet, in verband met de vele compatibiliteitsproblemen. Ik wacht sp1 wel even af.

Wat is het verschil tussen een intel core 2 duo en een core duo? Ik wist niet eens dat er een verschil was. Gaat het hier dan niet om een processor met 2 cores? En is de turion dan wel een processor met 2 cores?

Ik vond net dit bericht op Tweakers, hier staat dus in dat er geen groot verschil tussen de beide soorten Intels is.

Wat betref de videokaart heeft Maniac2003 gelijk, ook de Radeon is shared. Ik liet mij van de wijs brengen door het ontbreken van de benaming shared maar hier staat wel degelijk dat het een shared videokaart is.

Dan nog over het aantal kernen, deze tabel geeft weer wat de specificaties zijn van Intel processoren en hier staat nog een vergelijkingstabel van een Turion 64 X2 tegenover een Core Duo (Dus geen Core 2 Duo!)

Wanneer ik zo naar die vergelijkingstabel kijk zou je beter voor de Turion kunnen kiezen maar dat komt dan denk ik alleen omdat de Core Duo geen 64-bit support heeft en wanneer je met Virtualisatie gaat werken lijkt het mij wel handig dat je zulke dingen ook kunt testen...

Overal verschillen deze laptops niet zo veel, de specificaties zijn bijna gelijk aan elkaar. Ik weet niet hoe het met de prijs zit...

De ene heeft nog wat meer support dan de andere.

Maakt het voor virtualisatie nog veel uit of ik een 64 bit systeem gebruik?

Als je bijvoorbeeld een 64 bits Vista of iets wel draaien, heb je het wel nodig dacht ik zo.

64-bits is hardware matig wel aardig aanwezig maar qua software is er nog niet zoveel. Toch schijnen besturingssystemen er sneller van te werken.

Wat jij met de virtualisatie gaat doen weet ik niet, ik zou het alleen gebruiken om te kijken hoe andere OS-en werken en dan zou ik wel willen weten of 64-bits echt sneller is dan 32.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan