Welke laptop voor Illustratie kunstacademie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ellis2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jul 2015
Hey!

Ik ga volgend jaar in Zwolle studeren op hogeschool Artez. De studie die ik ga doen is illustratie. Ik heb een email ontvangen waarin staat dat voor het tweede semester een laptop verplicht is. Ik wou sowieso al een nieuwe laptop kopen, maar weet nog niet welke. Nu staat in de email dat een Apple aangeraden wordt. Op de school gebruiken ze namelijk ook allemaal apple. Nu vraag ik me af of het heel erg uitmaakt als ik wel een pc koop. Alles wordt wel uitgelegd met een Apple, en ook met bestanden overbrengen weet ik niet zeker of het erg makkelijk zal zijn als ik een andere koop. Maar dat weet ik niet zeker en dat kan ik ook nergens vinden. Welke laptop zouden jullie mij aanraden? Hij moet veel geheugen hebben, photoshop etc moet erop kunnen. Er moet een tekentablet (wacom) er op aangesloten kunnen worden. Ik wil hem wel mee kunnen nemen naar school en in de trein, dus het liefst niet te zwaar. Mijn budget is tot 1100 euro. Ongeveer hetzelfde als een goedkopere apple dus. Of toch een apple?
Ik ben niet zo goed met laptops en het taaltje wat bij de digitale wereld hoort dus het liefst een beetje simpele uitleg als het kan, haha!

alvast bedankt!

Ik zou in jouw geval toch voor een Apple gaan, anders raak je gedurende de opleiding toch gefrustreerd aangezien de opleiding toch gebouwd lijkt rond Apple hardware.
Daarbij is Apple voor grafisch werk onovertroffen al ga je met jouw budget mogelijk wel een probleem hebben iets te vinden wat aan de eisen voldoet, mogelijk zul je dat budget moeten oprekken naar zo'n € 1500..
Maar dat laat ik ter beoordeling aan anderen hier op het forum, ik heb zelf geen Apple hardware en ben er ook ( om prijstechnische redenen ) niet in geïnteresseerd ( sorry ).

Welkom op Helpmij.nl! :thumb:

Een echt goede MacBook is inderdaad al gauw aan de prijzige kant, maar dan heb je ook wat.

Nou een MacBook is sowieso niet zwaar dus daar hoef je je niet druk over te maken, de zwaarste is slechts 2 kilo.

Apple heeft drie types MacBook:

• De gewone MacBook
  • De MacBook Air
  • De MacBook Pro

De keuze zal in jouw geval waarschijnlijk vallen op een Air of een Pro. Een Air is dunner en zuiniger, maar de Pro is krachtiger (en dus ook duurder).

De Air heeft een 11-inch en een 13-inch versie. Ze zijn hetzelfde, op de schermgrootte en -resolutie na. Ook heeft de 13-inch versie een SD-kaartlezer, de 11-inch niet.

De Pro heeft twee 13-inch versies: één met, en één zonder Retina scherm. Verder is er ook een grotere 15-inch versie met Retina scherm.

Kijk hier maar eens voor alle variaties: klikje

Gezien het doeleinde; Photoshop e.d. zou ik gaan voor een Pro, ondanks dat deze wat duurder zal zijn. Aangezien het voor 'on the go' is, zou ik dan de 13-inch versie met Retina scherm nemen. Deze weegt 1,5 kilo en is dus allesbehalve zwaar. Je kunt kiezen uit een i5 of i7 processor, maar gezien het budget zou ik gaan voor de i5, deze is krachtig genoeg en verschilt niet bijster veel van de i7.

Standaard heeft 'ie 8 gigabyte RAM geheugen, dit is uitbreidbaar tot 16 GB, maar dat lijkt me niet noodzakelijk.

Kijk voor de uitgebreide specificaties hier.

Let er bij het bestellen bij Apple even op, want er zijn drie verschillende toetsenbord-indelingen die je kunt kiezen: ga voor US-internationaal -> dat is de standaard toetsenbord-indeling die we hier in Nederland ook gebruiken!

Alles bij elkaar kom je toch uit op zo'n €1500,- tot €2000,- maar dan heb je de komende jaren wel een laptop die uitstekende prestaties levert.

Hopelijk heb je wat aan m'n advies,
Succes. :thumb:

Venga.

Oh ja! Laatst is er eentje uitgebracht met slechts één poortje waar je alles mee moet doen; ziet er goed uit maar ZEKER NIET kopen, krijg je alleen maar gedoe van!

Laatst bewerkt:
Ik zou in jouw geval toch voor een Apple gaan, anders raak je gedurende de opleiding toch gefrustreerd aangezien de opleiding toch gebouwd lijkt rond Apple hardware.
Daarbij is Apple voor grafisch werk onovertroffen al ga je met jouw budget mogelijk wel een probleem hebben iets te vinden wat aan de eisen voldoet, mogelijk zul je dat budget moeten oprekken naar zo'n € 1500..
Maar dat laat ik ter beoordeling aan anderen hier op het forum, ik heb zelf geen Apple hardware en ben er ook ( om prijstechnische redenen ) niet in geïnteresseerd ( sorry ).

apple os dan, tis identieke hardware als andere machines, alleen duurder en n andere kleur.

ik zou voor een https://www.bto.eu/bto-p-book-15cl54.html gaan, kun je zo mooi maken als je zelf wilt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan