Welke laptop voor mijn opleiding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krokodil

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jul 2007
Voor mijn opleiding moet ik een laptop aanschaffen. De sofware die er op zal moeten draaien is:

Macromedia StudioMX (FreeHand, Flash, Dreamweaver, Homesite)
Adobe After Effects 7.0
Adobe Premiere Pro 2.0
Adobe Photoshop CS2
Adobe Audition 2.0
Adobe Encore DVD 2.0
Adobe Illustrator CS2
Adobe Dynamic Link
Adobe Bridge

Nu bied de opleiding een dure notebook aan met b.v. een 256MB ATI Mobility Radeon X1600 videokaart.

Nu vroeg ik me af of voor deze software een dergelijke videokaart nodig is, ik meen te hebben gehoord dat de adobe sofware veel RAM gebruikt. Is het dan niet beter om een standaard/geïntegreerde videokaart te nemen en wat extra ram?

Anyway, mijn vraag is wat voor laptop zou deze sofware redelijk kunnen draaien, zonder dat ik geld verspil aan hardware die ik niet nodig heb?

hmm een videokaart die van je ram haalt betekend ook dat je weer minder ram overhoudt die anders door adobe efficient gebruikt kan worden...
daarbij komt hoeveel ram zit er in de machine die ze aanbieden?
een grafische kaart is vaak efficienter in het verwerken van grafische opdrachten en dus lijkt het mij slim om daar een goede van te hebben. De toegang tot het geheugen op de grafische kaart is, lijkt mij, sneller en zal door de grafische kaart dus beter gebruikt kunnen worden. Het gaat niet altijd om de hoeveelheid!
In ieder geval lijkt het mij het beste om een dergelijke laptop te kopen zoals zij aanraden (je geeft niet bepaald veel info eigenlijk) al was het alleen maar omdat ze er neem ik aan ervaring mee hebben.
het is voor je opleiding dus het lijkt me ook niet iets waar je op 100 euro moet gaan kijken. Je zal de software veel moeten gebruiken en dit is dus puur en eenmalige investering die gewoon betekend dat je de komende tijd je werk goed kan doen.

Ik denk dat je toch moet kijken naar een pc met voldoende ramgeheugen. Om goed met die programma's te moeten werken heb je toch minstens een halve gigabyte ramgeheugen nodig. Als je er veel mee moet werken zelfs 1 GB RAM. Processor is altijd minder belangrijk dan ramgeheugen en om die programma's te draaien zit je in theorie goed met een processor van minstens 800 MHz. Aangezien je bijna geen laptops meer vindt (eerstehands dan) met minder dan 1 GHz hoef je je daar niet zoveel van aan te trekken. De HDD is natuurlijk afhankelijk van je besturingssysteem, programma's etc... Maar dat is tegenwoordig ook wel meestal voldoende. Het belangrijkste is dus het RAM-geheugen. Als je toch redelijk goedkoop wilt blijven zou ik eens kijken naar de goedkopere modellen van acer, fujitsu siemens of een packard bell. Maar let vooral dus op het RAMgeheugen!

Ik neem eigenlijk aan dat een laptop die aangeboden wordt door zo'n soort opleiding wel 2gb intern RAM geheugen heeft.... meer is dan op het moment volledig nutteloos, maar een betere grafische kaart leidt dan wel tot verbeterde prestaties...
misschien dat je wat meer specificaties van het systeem kan plaatsen, dan kan men er wat meer over zeggen. het blijft altijd een balanskwestie nl...

Ik neem eigenlijk aan dat een laptop die aangeboden wordt door zo'n soort opleiding wel 2gb intern RAM geheugen heeft.... meer is dan op het moment volledig nutteloos, maar een betere grafische kaart leidt dan wel tot verbeterde prestaties...
misschien dat je wat meer specificaties van het systeem kan plaatsen, dan kan men er wat meer over zeggen. het blijft altijd een balanskwestie nl...

bedankt voor jullie reacties, is het dan zo dat de grafishe kaart voor dergelijke software dus niet al te veel uitmaakt?

de specificaties zijn:

* 17" TFT Breedbeeldscherm WXGA (1440x900)
* Intel Core Duo T2060
* Intel 945PM Express +ICH7M Chipset
* 1GB DDR2 geheugen
* 256MB ATI Mobility Radeon X1600
* 120GB SATA harde schijf
* DVD +/- herschrijver
* VGA Dual View aansluiting
* 10/100Mbps LAN ethernet
* WiFi aansluiting
* 56k Modem
* 4x USB2.0
* Firewire aansluiting
* 5-in-1 cardreader
* Bluetooth ClassII V2.0
* Express Card

De grafische kaart moet uiteraard wel voldoen aan de minimale systeemvereisten.

Kijk met zo'n laptop zit je nou goed. Maar de vraag is, heb je dat allemaal nodig? Zo'n 5 in 1 cardreader, bluetooth, firewire.
Als je denkt dat de kans groot is dat je dat allemaal gaat nodig hebben de komende jaren dan is het interessant om deze laptop aan te schaffen. Maar anders is het volgens mij interessanter om een goedkoper model aan te schaffen en binnen een vijftal jaren als software en hardware weer verder staan ga je toch weer onvoldoende hebben met deze tegen dan 'ouderwetse' laptop en ga je weer een nieuwe moeten aanschaffen en ben je 'niets' geweest met de 5 in 1 cardreader, en de bluetooth etc...
Als je zeker bent dat je dat zal kunnen gaan gebruiken zou ik deze nemen, anders ga je best voor een goedkoper model. Stel dat je dan toch binnen die vijftal jaar nog eigenlijk een cardreader of bluetooth nodig hebt, kan je altijd nog een extern apparaat aanschaffen, dat kan je dan ook op meerdere computers gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan