Welke laptop voor videobewerking kopen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

bgm

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
12
Hallo...

Ik wil een laptop kopen waarmee ik de dagelijkse dingen kan doen (internetten, tekstverwerking etc), maar welke hoofdzakelijk zeer geschikt moet zijn voor videobewerking (en in iets mindere mate ook fotobewerking). Mijn budget is ongeveer 800 a 900,- euro. Het liefst een 17" scherm en genoeg USB-poorten, FireWire, etc. Ik heb een paar vraagjes:
1) Zijn er bepaalde merken waar ik wel-/niet naar moet kijken?
2) Wat is een goede videokaart en waarop moet ik dan letten (merk, vermogen, snelheid?)
3) Is het veilig om zo'n laptop op internet te kopen? (ben altijd bang dat ik bij eventuele problemen niet naar de winkel kan stappen met alle gevolgen van dien)
4) Kunnen alle laptops eigenlijk (zonder aanpassingen) verbinding maken met een draadloze internetverbinding?
5) Ivm het feit dat ik op het werk gebruik maak van Windows XP leek het mij het beste om dat nu ook te doen (moet nogal eens iets uitwisselen van- en naar het werk). Ik weet dat de notebooks van Apple bekend staan om hun grafische kwaliteit, maar daar wil ik dus liever niet aan beginnen. Of kun je die gedachte onderbrengen in de categorie "onbekend maakt onbemind"?
6) Hoe snel moet de processor minimaal zijn ivm (wat uitgebreidere) videobewerking?
7) Hoeveel werkgeheugen heb ik dan minimaal nodig?

Sorry dat ik gelijk zoveel vragen stel, maar ik heb er zelf echt geen kaas van gegeten en ik heb hele goede ervaringen met het Help.mij-forum, dus ik hoop van jullie lessen iets wijzer te worden. Alvast hartstikke bedankt voor de moeite! :)
 
Aanvulling...

Oh ja...in de winkel kreeg ik het volgende advies / aanbod:
Een HP Pavilion DV9670 / T7250, 2 GB, 320 GB harde schijf en videokaart Nvidea 8600.
Door een krasbeschadiging op de buitenzijde mocht deze verkocht worden voor 850,- euro. Is dat een goede prijs? EN VEEL BELANGRIJKER: is deze machine geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen?
 
Pfoeh...die site zegt me dat dat ding 1240,- euro moet kosten (slechts bij één winkel verkrijgbaar en update van 17 januari). Lijkt me sterk dat het verschil ZO groot is ivm één kras. Maar toch bedankt voor de site iig!
 
De aanbieding is ontzettend scherp, krijg je ondanks de kras nog wel gewoon volledige garantie?
Een krasbeschadiging betekent natuurlijk dat het apparaat uit de verpakking is geweest en zeer waarschijnlijk al gebruikt (showroom model??)
Als er verder niets aan de laptop mankeert, dan is het wel heel verleidelijk om die te kopen, te meer omdat een laptop met die specs voor dat geld nergens anders te koop is.

[edit] Één nadeel natuurlijk, de harddisk is 'maar' een 5400 rpm disk, dat is voor videobewerking niet echt gunstig, maar laptops met een 7200 rpm harddisk gebruiken meer stroom, zijn moeilijk te vinden en zijn meestal duurder. (en het had nog 'erger' kunnen zijn als het een 4500 rpm exemplaar was geweest).[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hallo...

Ik wil een laptop kopen waarmee ik de dagelijkse dingen kan doen (internetten, tekstverwerking etc), maar welke hoofdzakelijk zeer geschikt moet zijn voor videobewerking (en in iets mindere mate ook fotobewerking). Mijn budget is ongeveer 800 a 900,- euro. Het liefst een 17" scherm en genoeg USB-poorten, FireWire, etc. Ik heb een paar vraagjes:
1) Zijn er bepaalde merken waar ik wel-/niet naar moet kijken? Daar zijn de meningen over verdeeld en om te voorkomen dat er hier in dit topic een oeverloze discussie ontstaat wil ik het graag omdraaien. Ik noem er een paar waarvan kennelijk een meerderheid van de users best wel tevreden is: Dell - HP - Medion - Toshiba. (willekeurige volgorde)
2) Wat is een goede videokaart en waarop moet ik dan letten (merk, vermogen, snelheid?) Eéntje die vergelijkbaar is met een 8800 GTS/GTX uit de desktop serie.
3) Is het veilig om zo'n laptop op internet te kopen? (ben altijd bang dat ik bij eventuele problemen niet naar de winkel kan stappen met alle gevolgen van dien) Niet doen! Tenzij je uit referenties een goed gevoel van die website overhoudt én die website garantie on side aanbiedt voor een jaar of twee a drie.
4) Kunnen alle laptops eigenlijk (zonder aanpassingen) verbinding maken met een draadloze internetverbinding? Ja en nee. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er nú nog laptops worden aangeboden (nieuwe) zonder draadloze mogelijkheden. Het is echter heel gemakkelijk vast te stellen. Bij de specificaties lees je een kreet als : Wlan. (Wireless Local Area Network, of in gewoon Nederlands; draadloos internet. Als je die kreet NIET leest (Wlan), maar je leest bijv. alleen maar LAN, dan betekent het dat er een internetaansluiting aanwezig is, maar géén draadloze. Let dus op de kreet Wlan.
5) Ivm het feit dat ik op het werk gebruik maak van Windows XP leek het mij het beste om dat nu ook te doen (moet nogal eens iets uitwisselen van- en naar het werk). Ik weet dat de notebooks van Apple bekend staan om hun grafische kwaliteit, maar daar wil ik dus liever niet aan beginnen. Of kun je die gedachte onderbrengen in de categorie "onbekend maakt onbemind"? XP : da's niet helemaal waar. Vista en XP zijn besturingsprogramma en de programma's die je daaronder laat draaien moeten compatibel zijn. Als jij dus Word 2003 thuis draait en op je werk iets soortgelijks, dan heeft het niets met Vista te maken om zowel thuis als op het werk met documenten in Word te werken. Wél van belang is natuurlijk de progjes waar je mee werkt. Verwacht niet dat je iets ingewikkelds met een duur fotoprogramma gefabriceerd, zomaar kunt verder bewerken in Paint. Samengevat, het gaat dus niet echt over de Windows versies als je thuis en elders wil uitwisselen.
Wat Apple betreft: heb ik geen verstand van / kan ik dus niets over zeggen.

6) Hoe snel moet de processor minimaal zijn ivm (wat uitgebreidere) videobewerking? Hoger dan 2000 / 2200 Ghz.
7) Hoeveel werkgeheugen heb ik dan minimaal nodig? Da's afhankelijk van je Windows versie. Heb je een 32 bit Windows dan zal je nooit meer dan 3,2 Ghz. aan kunnen sturen met een 32 bit Windows. Heb je 64 bit Windows dan kun je veel meer aansturen (ik zou dan 8 giga adviseren). Ik weet alleen niet óf er laptopjes zijn waarin je zoveel geheugen kwijt kunt.

Sorry dat ik gelijk zoveel vragen stel, maar ik heb er zelf echt geen kaas van gegeten en ik heb hele goede ervaringen met het Help.mij-forum, dus ik hoop van jullie lessen iets wijzer te worden. Alvast hartstikke bedankt voor de moeite! :)
 
Laatst bewerkt:
Hey Pasja...

Hartstikke bedankt voor jouw reacties. :thumb:
Eerlijk gezegd begreep ik alleen niet zoveel van jouw antwoord bij vraag 4 (of was dit eigenlijk het antwoord van vraag 3?). Misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd: wij hebben een internetaansluiting in huis welke een draadloos signaal uitzend. Daarmee kan ik dan toch zeker wel contact maken met mijn laptop of niet? En moet ik dan nog bepaalde software/fire-wall/anti-virusscanners installeren eigenlijk?
Ik heb ook even zitten google-en op die videokaart die jij beschreef, maar ik weet echt niet zo goed waar ik dan op moet letten. Wat is het belangrijkste? Het geheugen, de kloksnelheid van de chip, de kloksnelheid van het geheugen, de geheugencontroller???
Ik hoor het graag van je.
 
Ja, mijn schuld in het vorige bericht. Op mijn werk is de verversing van de pagina's redelijk traag (ik werk bij een redelijk "gevoelig" bedrijf en wij hebben een ultra hoge beveiliging met alle nadelen die daarbij horen en bij het veranderen of aanpassen van tekst, gaat er dan nog wel eens wat mis. (Ik ben met het toetsenbord en de muis dan veel sneller met opslaan / openen etc. etc. dan de internetverbinding aankan.)
Ik heb het verhaal hierboven nu aangepast. Lees het nog eens door.

Wat de firewall betreft: ik ben de mening toegedaan dat de buildin Vista firewall voldoet.
Een anti virus programma moet je sowieso op elke machine laten draaien. Een hele goede gratis versie is AVG, maar de betaalde versies kosten veelal niet echt meer dan een paar tientjes per jaar.

Wat de videokaart betreft moet je voor jouw gebruikseisen mogelijk toch echt een beetje denken aan de

NVIDIA® GeForce® 9800M GTX

of vergelijkbare kaarten.

(Knip de groene tekst en plak 'm in Google en lees wat over die mobile grafische kaart)

Elke laptop met de kreet : shared videogeheugen is voor jouw gebruikerseisen NIET goed. Jij moet je uitsluitend focussen op laptops waar bij de videokaart (Graphic adapter) staat: dedicated memory of toegewijd geheugen. Pas dán heb je een voor jouw gebruikseisen fatsoenlijke videokaart.

Daarnaast (en dan ben ik vrij direct) betwijfel ik of je voor jouw budget een optimale machine kunt vinden. Schrik niet, maar voor het wat zwaardere video gebeuren ga je met een laptop al vrij snel richting de € 2500,--.
 
Laatst bewerkt:
Hey Pasja...

Wederom super-bedankt voor jouw waardevolle aanvulling.
Aangezien jij een Tera Honourable Senior Member bent EN je me ook al een paar goede tips en adviezen hebt gegeven, wilde ik je graag nog één ding vragen als ik niet te lastig ben. Wat denk jij van die laptop die ik genoemd heb (die met die beschadiging). Zou dat voldoen aan mijn gebruikerseisen of kan ik gewoon beter iets anders zoeken?
Want -en dan ben ik ook eerlijk en direct- 2500,- euro ga ik er echt niet aan uitgeven.
M.vr.gr. bgm
 
Ik moet voorzichtig zijn in mijn reactie om te voorkomen dat ik je,
óf een leuke aanbieding afraadt,
óf een leuke aanbieding aanraadt, waarbij jij straks na de aanschaf bemerkt dat het ding niet zo snel is dan jij gehoopt had n.a.v. door mij en / of anderen gedane uitspraken.

Daarom een paar opmerkingen over het apparaat waarbij jij zelf conclusies moet trekken:

ik sluit mij aan bij de opmerking van Maestro v.w.b. de scherpte van de aanbieding. Het ding moet geloof ik ergens in de buurt van de 1300 kosten (normale prijs).

Ik zie echter nog wel een "beertje" in deze machine. Er zit "slechts" 2 giga geheugen in het ding én de machine wordt geleverd met Vista. Dat zijn 2 componenten die in samenhang met jouw gebruikerseis om videobewerking te gaan doen, mogelijk een ietwat vertragende factor kunnen zijn.
Ik heb alleen zodanig weinig verstand van videobewerking dat ik aan de andere kant geen zinnig woord durf te zeggen in hoevérre dat vertragend zal zijn.
Feit is natuurlijk dat er een 2 liter processor in de machine zit.
Wat de videokaart betreft is dit een leuke site om de hierarchie van kaartjes te bekijken.
De in de HP zittende kaart is een leuke middenklasse, niet meer en niet minder.
Dat is óók de in deze Dell machine zittende Ati. (mogelijk scoort de Ati nét even beter) Echter, deze Dell heeft een snellere processor, meer werkgeheugen en een grote opslagcapaciteit. (Het betreft de meest rechtse van de 4)
Ook het L2 cachegeheugen van de Dell machine is 3 mb ipv de 2 mb bij de HP.

Kortom, ik durf je geen advies te geven omdat ik niet weet hoe snel of hoe langzaam jou videobewerkingsprogramma zal zijn op de ene of die andere machine. Daarnaast is snel een relatief begrip. Wat voor de één razendsnel is, is voor de ander supertraag, het is maar net wat je referentiekader is.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het volkomen (dat jij op moet passen wat je zegt over die aanbieding).
Maar jouw objectieve antwoord steunt mij ook in de gedachte dat HelpMij.nl een zeer professionele site is waar serieus met je vragen wordt omgegaan. Dank daarvoor!

Nog een allerlaatste kleine vraag: hoe doen jullie dat toch altijd door in de tekst een bepaald woordje, zoals bijvoorbeeld in jouw laatste reactie de woorden "dit" of "deze", als link te laten fungeren naar een bepaalde internetpagina?

Voor wat betreft de adviezen en tips mbt de laptop wil ik jullie in elk geval heel erg bedanken! Ik ga nu zeker goed (of in elk geval beter) voorbereid op zoek naar een laptop. NB Denk dat het best weleens de Dell zou kunnen gaan worden! :thumb:
Groetjes:

bgm
 
Laatst bewerkt:
Linken:

ga in Google naar een pagina die je onder een woordje hier wil linken. Selecteer in Google de adresregel (kopieer 'm)
Open of beantwoord een berichtje op de Helpmij, tik je tekst en vervolgens selecteer je met de muis het woordje 'dit' (als je onder 'dit' de link wilt plaatsen)
Kijk nu naar het blauw / groene wereldbolletje boven het bericht dat je aan het typen bent (direct onder de witte smiley) en klik op dat bolletje. Plak de tekst die je vanaf Google hebt gekopieerd en Enter.
Kies vervolgens voor "Reactie plaatsen" en zie het wonderschone resultaat:

onder het woord 'dit' staat een streepje en als je 'dit' aanklikt word je naar die webppagina gelinkt.
 
Laatst bewerkt:
NB Denk dat het best weleens de Dell zou kunnen gaan worden!
Met name door deze regel realiseerde ik mij zojuist dat ik hierboven een heel goed "merk" in de opsomming nog niet heb genoemd. Als jij toevallig in een plaats woont waar je een filiaal van Paradigit 'bij de hand hebt', dan zou je hen ook eens in je overwegingen mee moeten nemen.
Paradigit is de grootste pc boer van Nederland, maakt (assembleert) zeer goede producten, verleent goede service en hanteert fatsoenlijke -niet altijd de goedkoopste- prijzen. Met name het servicegedeelte voor situaties dat er eens 'iets' aan de hand is, zou wellicht ook een rol moeten spelen in de besluitvorming.
Als je bij hen op de website bent ga je ook laptops van andere merken tegenkomen. Ik verwijs je voor die andere merken naar een berichtje hierboven. Focus je als leek op de daar genoemde merken en niet op eventuele andere merken die je bij Paradigit ongetwijfeld tegen gaat komen. Daarnaast weet ik zo goed als zeker dat die andere merken (of in ieder gevaal ééntje) een zodanig leuke aanbieding heeft met zéér veel snelle hardware, dat jij je gaat afvragen waarom je een Dell, Toshiba etc. etc. zou nemen met mindere specificaties en ook nog eens voor hetzelfde of soms meer geld.

Ik ga je geen merk afraden, maar als je een ander merk tegenkomt, tik die naam dan vooral ook eens in de zoekfunctie van de helpmij en ga eens wat berichtjes lezen. Trek daarna (mogelijk wederom) je eigen conclusie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan