welke linux distro op oudere laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kopjekoffie

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2009
Mijn vriendin heeft nu ook het kookpunt bereikt als het gaat om de aan windows gebruik gerelateerde woede aanvallen. Nu wilde zij laatst haar laptop uit het raam gooien omdat XP wederom niet deed wat er gevraagd werd, maar toen adviseerde ik haar om maar eens linux te proberen.
Ik mag nooit aan haar laptop zitten, maar toen ik vroeg wat voor model het was, bleek het om een heel oud ding te gaan, namelijk de HP Omnibook 6000 uit 2001 met een Pentium III processor en slechtst 256 mb ram geheugen.
Vandaar dat haar computer steeds vast lipe als ze een Hyves pagina probeerde te openen :-)

Maar de vraag is : wat voor linux distro kan het beste op deze laptop?

Laatst bewerkt:
Ik zou er zelf ubuntu op zetten, deze is het meest gebruiksvriendelijk en vraagt niet veel resources.Bovendien worden er heel drivers ondersteunt. Via het software centrum kan je tig extra programma's erop zetten zoals amsn.

veel succes :thumb:

www.ubuntu.com

Poeh, ik raad je persoonlijk Xubuntu aan, het is wel niet dé lichtste versie, maar wel een lichte en begrijpbare (voor computerleken) versie. Volgens review verloopt het in ieder geval acceptabel, al moet je uiteraard geen wonderen verwachten ;)

Edit: zie net dat hierboven ubuntu wordt aangeraden, dat zou persoonlijk ook mijn keuze zijn, maar Xubuntu (welke gebasseerd is op ubuntu) is een stuk lichter dan ubuntu, en gezien de ouderdom zou ik eerst xubuntu even proberen ;)

Laatst bewerkt:
gaat het dan om de nieuwste versie of kun je beter een oudere versie nemen? Of maakt dat niet uit?
Is het ook niet te zwaar voor verouderde laptops zoals die van haar?
Overigens wil ze internet explorer blijven gebruiken :shocked:, maar ik neem aan dat daar geen linux versie voor bestaat :-)

zelf heb ik heel lang Kubuntu gebruikt, maar dat was op een nieuwere pc. Ging heel goed. Nooit problemen gehad.

edit: zie dat Xubuntu wordt aangeraden
ga 't ff checken

Laatst bewerkt:
Kubuntu zou ik sowieso niet proberen. Van de drie (ubuntu, kubuntu en Xubuntu) is kubuntu over het algemeen de zwaartste.

En nee, het is niet mogelijk internet explorer te gebruiken op linux. Maar zo slecht is firefox niet :p. Wellicht dat je haar even moet uitleggen dat je met firefox exact hetzelfde kan als met internet explorer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan