Welke Linux is geschikt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danacy

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2009
Beste mensen,

Voor mijn ouders heb ik een zuinige E-mail-PC voor ogen. Nu heb ik alle onderdelen al klaar en kom ik op 289 euro uit exc. monitor. Nu wil ik liever niet voor 89 euro nog een Windows Home erbij kopen. Graag zou ik willen besparen met het gratis Linux.

Nu zijn mijn ouders niet zo technisch, en zeker computers vinden ze nog best wel eens lastig. Mijn vraag: is er een gebruiksvriendelijke, simpele Linux voor mensen zoals mijn ouders? Met icoontjes waarop te klikken valt en geen moeilijke vragen/pop-ups zodat mijn moeder niet in paniek schiet?

Graag iemand zijn kennis hierover :)
Hartelijk dank alvast!

die heb ik ook gebruikt is redelijk maar omdat ik las dat het beginnende pc gebruikers zijn ben ik benieuwd want zal toch nog wel lastig zijn voor ze dan denk ik :)

Bedankt voor de reacties allemaal :) Het zijn inderdaad beginnende gebruikers, zo weten waar de 'internet-knop' zit en hoe ze vervolgens hun mail moeten openen. That's it.

Linux lijkt me na het lezen van de aangeboden link en wat Google-werk toch wat minder geschikt inderdaad. Ging me vooral om het uitsparen van 90 euro voor een Windows licentie aangezien ze er bijna alleen maar E-mail mee checken.

Kubuntu met KDE, is dat een optie? Of is er dan alsnog teveel in te stellen/ andere problemen voor een PC leek?

Mijn ouders (70+) weten niet beter dan linux. Zo draaien kubuntu.
Wat ze wel weten is dat ze kunnen mailen en surfen zonder problemen. Meer doen ze ook niet.
Ik zou ook (k)ubuntu of openSUSE aanbevelen.
Ik zelf vind deze linux versies simpeler dan windows, zeker omdat ze geen gedoe met een antivirus hebben
Ik beheer overigens hun computer via ssh.

Debian

Debian is stabiel, En neemt zeer weinig ram geheugen in.

Heel fijn besturings Systeem om mee te werken ;)

Zeker een aanrader ;)

Ik draai een aantal aplicaties zoals, Webserver, Samba, Teamspeak Server, Shoutcast Server, Darwins Media Server.

Het werkt Allemaal nog op 512 MB Ram en Xeon Duel 1,8 Ghz ( Op een VPS bij Amenworld) Ik bedoel VDS (Virtual Dedicated Server) BIj deze krijgt iedere gebruiker een eigen Bestrings Systeem, Bij VPS niet, En ondervind je last van andere gebruikers.

Groeten, Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan