welke linux moet ik hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.

army of renault

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2003
Mijn oom die zegt dat ik linux moet gaan draaie dat is beter voor ftp, netwerken, servers.

maar ik weet niet welke versie ik moet hebben.

ik ben helemala niet thuis in linux altijd windows gedraait.

hij zegt dat je in het begin kan kiezen welke pakketen je ken instaleren en dan moet ej daar ftp paket instaleren

welke linux zou ik moeten downloaden en waar?

mvg melvin

ik heb knoppix maar genomen

Laatst bewerkt:
Daarmee heb je al meteen een heel goeie keuze gedaan. Met de live cd kun je een keer goed proeven aan linux zonder je meteen druk te hoeven maken over installatie ( en als het niet bevalt deinstallatie).

Ik denk dat je je in het begin het best kunt afvragen waarom je linux wilt gaan draaien. Wil je gewoon 's wat anders proberen, of wil je daadwerkelijk in de linux wereld duiken en er alles uit halen wat er in zit?

Als je rustig wilt beginnen kun je het beste iets van kubuntu of fedora pakken. Dat zijn complete distributies ( dwz er zit al veel software standaard op geinstalleerd ), er is makkelijker software voor te vinden (netjes voorverpakt in packages) en er is *heel* veel informatie over te vinden.

na ik wil ftp server server gaan draaien en cs server .
toen hoorde ik dat linux stabieler is voor dat soort dingen.
maar ik kom er totaal geen weis it bij linux waar de ftp server zit.

Bij bijna alle distributies zit wel een ftp server verpakt. Van Fedora weet ik iig zeker dat ie erbij zit. Mocht er bij jouw gekozen distributie geen ftp server zitten, dan is het een kwestie van installeren: hetzij door een package voor jouw distributie, hetzij vanaf source.

Een server onder linux word meestal gedraaid zonder grafische modus. Dus om kubuntu live cd te gaan uit proberen dat gaat niet veel uitmaken.
Voor een server is debian een heel populaire distributie, het gebruik alleen lang geteste software in zijn stable versie.
Met geen grafische modus bedoel ik, dus geen muis om te klikken je zal alles met je toetsenbord moeten doen en er staat alleen platte tekst op je scherm. een beetje dos achtig.

Als je dit te moeilijk vind zou ik een distributie zoals suse aanraden waar het heel gemakkelijk is dat soort dingen op te starten. suse 10.1 ofzow. Nog beter zou de echte server editie zijn http://www.novell.com/linux/ maar niet echt haalbaar vind kwa kostprijs.

Een distributie zoals ubuntu kan je ook proberen maar dat word even moeilijk als debian.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan