Welke Linux?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikeon

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2008
ik heb een tijdje ubuntu gehad ,was er wel tevreden over ,
de meeste die ik ken gebruiken ubuntu
maar je moet het zelf beslissen ,er zijn zoveel distro's

succes met ontdekken van linux:thumb:

Als mijn computer beetje moeite heeft met windows XP, kan ik dan die nieuwe openSUSE draaien? Of andere? Ik geloof namelijk van niet :O welke versie van welke distro moet ik dan nemen?

Ubuntu heft minder systeemresoucres als XP. Dus je kan het proberen.

Probeer gewoon eens een livesessie vanaf de cd kun je het zien of alles goed werkt.
Ik heb ook ubuntu hier en ben er best tevreden mee.

De juiste vraag is welke window manager neem ik :D

De twee belangrijkste zijn KDE en Gnome deze verschillen redelijk wat van elkaar en bepalen in grote mate of je Linux gaat blijven gebruiken of niet:shocked:

Ubuntu werkt met Gnome, Kubuntu doet het met KDE en er zijn nog enkele andere smaken:D
OpenSuse , de DVD bevat beiden en je kan ze beide installeren en nadien selecteren op welke je wil aanloggen. Indien je PC aan de zwakke kant is dan installeer je best KDE3 en niet KDE4

Zelf draai ik op OpenSuse 11 (gebruik Suse sinds versie 6.1) en KDE 4. Gnome ligt mij niet, (heb een Ubuntu onder VM draaien om het ding uit te proberen)

Wat ik goed vind aan OpenSuse :
Yast de setup tools die goed is uitgewerkt
Installatie loopt zoals het hoort eenvoudig dus
UItgebreid aanbod van soft op DVD en gestructureerd
Updates en patches lopen automatisch
One Click install van drivers via hun website
Mogelijkheid om extra repositorys op het net te laden in de software beheer tool

En KDE (www.kde.org)
Windows begint hier goed op te lijken:D:D:D
Groot aanbod van software
Europees product, andere aanpak
Versie 4 kan een volwassen product genoemd worden, de Vista GUI is hier klein bier tegen:p

en anders, deze kwam ik onlangs tegen vraagt weinig resources en lijkt voor beginners niet slecht te zijn, alleen die Gnome interface,:( http://www.thinkgos.com/index.html

Laatst bewerkt:
Wat houd dat "KDE" en "Gnome" dan in? waar verschild het in?

Wat houd dat "KDE" en "Gnome" dan in? waar verschild het in?

Linux is een tekst gebaseerd OS:shocked:, zoals DOS in den tijd. Iedere distributie is hierop gebasseerd, wat je ook neemt de basis is een tekst gebasseerde OS.

Op deze basis wordt er een grafische schil gebouwd vroeger vooral XFree86 en nu Xorg. Deze schil zorgt ervoor dat je een grafisch scherm ziet en een cursor. (niet echt spannend:D)

Op deze schil wordt er een window manager gebouwd en dit kan zijn Gnome, KDE, Windowmaker, FVWM, ICEWM en enkele andere. Het uitzicht van je scherm, de grafische interface de werking ervan en bepaalde softwares hangen hiervan af. Kies je een Linux distributie met één van deze windowmanagers en deze ligt je niet dan kies je gewoon een andere windowmanager.

Ubuntu komt op CD met Gnome, Kubuntu is qua basis identiek alleen staat op deze CD KDE
OpenSuse komt op DVD en heeft beide aan boord.

Hypothetisch zou je kunnen stellen dat je op je linux PC kan kiezen welke grafische interface je gebrukt, een MAC grafisch scherm of dat van XP of win 95 of vista aero wat je ook wil en dit kan je bij iedere log-in wijzigen je kiest gewoon uit het lijstje.:thumb::thumb::thumb:

Deze keuze hangt ook af van je hardware, het kan best zijn dat je KDE4 niet kan draaien maar KDE3 wel en nog oudere PC's draaien bvb FVWM (héél oude PC's:D)

Laatst bewerkt:
Ik heb van de week pardus linux geinstalleerd die werkr op KDE 4
Het meeste van de software zijn nieuwe versies, zelfs beta versies ed.
Alles werkt gelijk hier, codecs worden er standaard bij geinstalleerd.
Je hebt er geen live cd van, het is gelijk installeren.

Al met al draaid die lekker stabiel, heb hem wel niet standaard. Dat is ubuntu.

ga voor kde ubuntu met kde heet kubuntu ker als je van windows komt, kubuntu ziet er veel mooier uit en werkt net als ubuntu.

KDE (Kubuntu):
desktop.png

GNOME (Ubuntu):
ubuntu-9-04-alpha-3-screenshot-tour-4.jpg

XFCE (Xubuntu):
xubuntu_9.04-screenshot.jpg

XFCE is voor oudere computers maar je kunt er iets ergs mooi van maken

Jobbes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan