Welke Linuxversie is geschikt

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik wil op een oud systeem (Pentium 2) een Linuxservertje zetten. Hoeft niet grafisch en geen applicaties. Het enige wat erop moet is :

Telnetserver
SSH
Apache + PHP
MySQL

Welke distributie is hier het best voor geschikt (ook gezien systeem eisen) ? :)

Alvast bedankt:)

Waarom telnet als je al ssh hebt?
Op dit moment zou ik ook eerder naar debian neigen omdat etch juist is uitgekomen met redelijk nieuwe software.

Bij ubuntu krijg je maar 18 maanden updates dus kan soms lastig zijn als je elke keer moet om de zoveel tijd moet upgraden.
Je kan natuurlijk voor dapper 6.06 gaan maar die is al een jaar uit. deze heeft voor server 5 jaar updates.
Als je geen grootschalige server wil opzetten gaat dit wel hoor. op een p2

Laatst bewerkt:
Het hoeft ook geen grote server te zijn hoor. Is voornamelijk voor het interne netwerk om wat sites te testen.

Telnet alleen voor als ik toevellig op een lokatie ben waar geen SSH geinstalleerd is en ik even snel iets moet nakijken.
Verder mag het gewoon plain text zijn. Alleen dacht ik dat de meeste recente distributies vrij hoge systeemeisen stelden vergeleken met oudere.

De hoge systeem eisen worden voornamelijk bepaald door een xserver omgeving en de overige extras die je installeerd, Neemt niet weg dat vele nieuwere distributies er standaard vanuit gaan dat je dat allemaal wil.

Een opstelling zoals jij aangeeft wat niet een zware load moet gaan trekken kan je zelfs nog op een 486 draaien.

als je weining ruimte hebt en wel het een en anderm et de console kan kun je is op www.damnsmalllinux.com kijken, heb je wat meer ruimte kun je gaan kijken naar centos een voornamelijk server distro, heeft wel iets gpu nodig maar bijster weining... *tip neem dan niet de nieuwste, de nieuwe is zwaarder*

als je weining ruimte hebt en wel het een en anderm et de console kan kun je is op www.damnsmalllinux.com kijken, heb je wat meer ruimte kun je gaan kijken naar centos een voornamelijk server distro, heeft wel iets gpu nodig maar bijster weining... *tip neem dan niet de nieuwste, de nieuwe is zwaarder*

centos is gewoon hetzelfde als de entreprise editie van red hat linux.
Lijkt me dus toch redelijk zwaar hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan