welke linuxversie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bram2

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2006
Welke linuxversie kan ik best draaien op een iets oudere computer.

Syteem:
AMD 380 Mhz
128Mb RAM (kan indien nodig uitgebreid worden, vind je toch voor weinig geld op ebay)
6GB harde schijf
DVD-RW
Windows ME

Heb al wat gelezen dat er vele versies bestaan. Gezien het mijn eerste ervaring met linux wordt liefst een versie die redelijk eenvoudig aan de praat te krijgen is.

Zou liefst de windows er laten opstaan zodat ik een reserve pc heb moesten er problemen zijn met de huidige. Dus bij voorkeur dual boot (eventueel windows verwijderen eens ik er wat mee over weg kan)

PC zou op internet moeten kunnen, indien mogelijk ook wireless en de klassieke dingen kunnen (tekstverwerking , instant messaging enz )

Alvast bedankt voor de hulp

Welke linuxversie kan ik best draaien op een iets oudere computer.

Syteem:
AMD 380 Mhz
128Mb RAM (kan indien nodig uitgebreid worden, vind je toch voor weinig geld op ebay)
6GB harde schijf
DVD-RW
Windows ME

Heb al wat gelezen dat er vele versies bestaan. Gezien het mijn eerste ervaring met linux wordt liefst een versie die redelijk eenvoudig aan de praat te krijgen is.

Zou liefst de windows er laten opstaan zodat ik een reserve pc heb moesten er problemen zijn met de huidige. Dus bij voorkeur dual boot (eventueel windows verwijderen eens ik er wat mee over weg kan)

PC zou op internet moeten kunnen, indien mogelijk ook wireless en de klassieke dingen kunnen (tekstverwerking , instant messaging enz )

Alvast bedankt voor de hulp

ik weet niet precies hoe die heet, maar was iets met damn small linux. probeer die eens, want 380 Mhz is niet echt veel he.

Je kunt ook Xubuntu proberen, die maakt gebruik van de XFCE desktop environment. Die is vrij licht.

Je kunt ook Xubuntu proberen, die maakt gebruik van de XFCE desktop environment. Die is vrij licht.

Denk deze inderdaad te installeren. Ben momenteel hier https://help.ubuntu.com/community/InstalleerXubuntu wat aan het lezen. Maar is nog niet 100% duidelijk.

Vragen:
Ze zeggen dat je verbinding met het internet nodig hebt, maar is dat dan om de software te downloaden, op is dit nodig tijdens de installatie?

Is het mogelijk xubuntu in dual boot te installeren (dus met windows er ook nog op)

Laatst bewerkt:
Denk deze inderdaad te installeren. Ben momenteel hier https://help.ubuntu.com/community/InstalleerXubuntu wat aan het lezen. Maar is nog niet 100% duidelijk.

Vragen:
Ze zeggen dat je verbinding met het internet nodig hebt, maar is dat dan om de software te downloaden, op is dit nodig tijdens de installatie?

Is het mogelijk xubuntu in dual boot te installeren (dus met windows er ook nog op)

Je hebt geloof ik internetconnectie nodig om wat extras te downloaden zoals extra packages die je wilt installeren (zoals extra fonts).
Ja, het is mogelijk om Xubuntu in dual boot te installeren. Bij de installatie wordt GRUB geïnstalleerd, dat is een bootloader.

voor zover ik weet is verbinding met internet niet nodig, tijdens de installatie. Alleen ga je misschien sommige dingen in het engels hebben.
Want niet alle taalondersteuning pas op een cd. Die wil hij dus van internet downloaden.

Nuja mocht dat niet werken,
Ik heb slackware linux draaien op een 100 mhz pctje:) Heb wel mn eigen kernel ervoor moeten compilen en slackware is nu ook wel niet onmiddelijk zeer gebruiksvriendelijk...
Hangt eigelijk volledig af van wat je wilt doen met je pc he,
grafisch enzo zal ubuntu wel voldoende zijn, wil je een server runnen en alles halen uit die cpu dan zal je eerder voor distributies zoals slackware, arch linux of gentoo gaan die je dan wel volledig moet tot in de details configureren...

Is Xubuntu geworden. Het draait redelijk vlot. Een iets snellere CPU zou misschien beter zijn maar het is doenbaar. Is in elke geval veel beter als de windows 98 die er ervoor opstond. Xubuntu is nog nie gechrast (volledig geherinstaleerd windows deed daar 5 minuten over) en je vindt zonder probleem compatibele programmas.

Kortom ik ben er tevreden van, en kan mijn oude computer nog nuttig gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan