welke monitor naar computer kabel gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rapaljera

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2007
Hoi,

Ik heb een nieuwe computer + beeldscherm, maar bij het beeldscherm zaten
2 kabels, een blauwe (standaard ding, VGA geloof ik) en een witte met meer pinnen.

Welke moet ik gebruiken? Ik had ze eerst beide aangesloten, daar had ik geen problemen mee
al weet ik niet of het wel de bedoeling is. Maar nu was er geen beeld (alleen zwart en pijltje
maar geen bureaublad, en er komt steeds de melding 'D-sub' in beeld of 'auto adjust'.
toen ik de witte kabel verwijderde kreeg ik ineens wel beeld.

Dus, welke kabel gebruiken en waarom?

Het gaat om dit scherm (als die info er toe doet) Iiyama ProLite E2409HDS-B1 24"

alvast bedankt :)

Je kan die monitor dus op 2 verschillende manieren aansluiten, via VGA alswel via DVI
VGA is de voorloper van DVI
DVI is de voorloper van HDMI

VGA=analoog, bedoeld voor de beeldbuismonitoren
DVI=digitaal, bedoeld voor de flatscreens
HDMI=digitaal, bedoeld voor de huidige toekomstige flatscreens
Nu schijnt dat HDMI ook al een beetje achterhaald is een nog nieuwere standaard, genaamd DisplayPort ....

Via Wikipedia nog wat gevonden:

Omdat tegenwoordig de beeldschermen de signalen digitaal verwerken, is het omslachtig om de signalen analoog over te sturen. In dat geval moet de computer de digitale signalen naar analoog omzetten, daarna via de VGA standaard naar het beeldscherm sturen, die het analoge signaal weer digitaal maakt. Hierbij ontstaat drie keer kwaliteitsverlies (twee keer converteren, en de overdracht via de VGA-kabel).

In 2009 hebben nieuwe apparaten nog vaak een VGA aansluiting om toch nog oude apparaten aan te kunnen sluiten. Er wordt echter steeds meer gebruik gemaakt van nieuwe standaarden (zoals DVI, HDMI en DisplayPort. Het leek er op dat de DVI-standaard de nieuwe standaard zou worden, maar in 2009 was de DVI-standaard al weer enigszins achterhaald. Er is daarom geen algemeen geaccepteerde standaard, zoals de VGA-standaard jarenlang was. In 2013 wordt de VGA standaard door zowel Intel als AMD uitgefaseerd.

Okay, dus als ik het goed begrijp is het in dit geval (kwalitatief) beter om de witte kabel (met meer pinnen) te gebruiken en niet de blauwe (VGA) kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan