Welke netwerkopstelling is aan te bevelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doeke Dobma

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2008
Berichten
7
Beste,

Momenteel staat bij mij in de meterkast een UPC modem (Technicolor TC7200.U) met daarachter een Netgear WNDR3700. De Technicolor staat in bridge-modus. Aan de Netgear zit onze Samsung smart-tv en Synology NAS bedraad aangesloten. Draadloos maken we gebruik van een Marantz netwerk receiver, een printer en wat tablets en telefoons. Beneden is het bereik op zich prima. Op de bovenverdieping, en dan met name in de slaapkamer, is de verbinding twijfelachtig, vaak traag, en valt vaak weg, waardoor je terugvalt op 3G/4G.
Nu heb ik bij wijze van experiment de router al eens midden in de woonkamer gezet, bovenop een boekenkast dus mooi uit het zicht. Verbinding overal perfect. Helaas kan ik de kabels niet wegwerken, waardoor dit dus geen oplossing is. De router boven zetten is ook geen optie, omdat ik dan 3 netwerkkabels door het plafond moet krijgen en vanuit visueel oogpunt willen we dat niet.

Nu heb ik recentelijk via iBood een D-link powerline setje besteld voor € 25,-. Voor dat geld wil ik dat wel eens proberen. Zonder wifi, dus gewoon met RJ45 aansluiting eraan. Nu vraag ik mij af hoe ik deze het beste in mijn netwerk kan zetten.

Naar mijn weten heb ik de volgende opties:
- In het UPC modem de routerfunctie weer aan zetten, wifi uit. TV en NAS op het UPC modem aansluiten. Ook de powerline op het UPC modem aansluiten. Midden in de woonkamer of op de bovenverdieping de andere helft van de powerline, en daar de Netgear router op aansluiten(als accespoint). Kan dat zomaar? Kan ik dan nog wel via mijn telefoon (die dus verbonden is met de Netgear router) de NAS bedienen(die dus verbonden is met het UPC modem)?
- Bestaande installatie behouden en uitbreiden met een accespoint. Ik heb nog een Icidu N300 router liggen. Ik zou in de bestaande situatie een powerline op de Netgear router kunnen aansluiten, andere helft boven in het stopcontact en daarop de Icidu N300 als AP(als dat in te stellen is tenminste). Blijft dezelfde vraag; kan ik dan met mijn telefoon de NAS bedienen en de printer een printopdracht geven? Behalve de telefoons en tablets blijft de rest van de apparatuur dus gewoon op de Netgear zitten. Nadeel van deze opstelling is dat er wéér een extra apparaat bij komt; niet gunstig voor het energieverbruik.

Ik hoor graag jullie ideeen!
 
- Bestaande installatie behouden en uitbreiden met een accespoint. Ik heb nog een Icidu N300 router liggen. Ik zou in de bestaande situatie een powerline op de Netgear router kunnen aansluiten, andere helft boven in het stopcontact en daarop de Icidu N300 als AP(als dat in te stellen is tenminste). Blijft dezelfde vraag; kan ik dan met mijn telefoon de NAS bedienen en de printer een printopdracht geven? Behalve de telefoons en tablets blijft de rest van de apparatuur dus gewoon op de Netgear zitten. Nadeel van deze opstelling is dat er wéér een extra apparaat bij komt; niet gunstig voor het energieverbruik.

Deze optie lijkt mij het beste, niet teveel gedoe en moet prima werken. Als je die Icidu N300 router goed instelt kan je gewoon je printer en NAS bereiken hoor. Makkelijkste is gewoon DHCP uit, dan een kabel uit de powerline niet in de WAN maar in LAN1 van de router. Dan eventueel WiFi op deze router wijzigen en klaar! Je kan op deze router ook precies hetzelfde SSID en wachtwoord doen als die beneden, dan wisselen je apparaten automatisch tussen de routers, afhankelijk van welke router het sterkste signaal geeft. En om je netwerk dan zo stabiel mogelijk te krijgen beveel ik aan om een vast kanaal voor de Wifi in te stellen, op router 1 bijv. kanaal 4 en op router 2 kanaal 6. Mocht deze powerline niet goed werken, bij de formido verkopen ze ook powerlines, weet de prijs zo gauw niet meer maar is niet duur en formido heeft bijna iedere week wel weer kortingsbonnen dus heb je ook nog korting :p. Zelf heb ik deze powerline voor mijn media pc die bij de tv staat (acer veriton). Netflix en films vanaf de NAS werkt perfect!

Ik heb hier thuis dezelfde modem van UPC (inmiddels ziggo, maar modem is zo gebleven), en daar heb ik zelfs 2 routers achter zitten, waarop gewoon op beide DHCP uitstaat, en als ik dan verbind met de 2e of 3e router kan ik nog steeds bij mijn NAS, die op de modem zelf zit, en als ik met de modem verbindt kan ik nog steeds de printer bereiken, en deze zit achter de 3e router. Werkt perfect dus als je alles maar goed instelt!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord, zo ga ik het eerst proberen. Eerst maar de makkelijke optie
 
Vandaag aangesloten, maar het werkt nog niet goed. Probleem is extreem trage of geen verbinding, op alle apparaten.
Homeplug aan de Netgear router gekoppeld, aan andere zijde kamer homeplug aan Icidu router(op LAN 1). DHCP op Icidu uitgezet, vaste kanalen voor de routers (Netgear op 3, Icidu op 12). Tot slot beide routers zelfde SSID en wachtwoord. Wat mis ik?
 
Sorry ik was een week weg dus ik lees dit nu pas. Ik zie eigenlijk niks wat hier verkeerd gaat, ik heb het bij mij thuis precies zo. Staat de 2e router op statisch ip? Dit wil soms ook nog wel helpen. Kan het ook aan de homeplug liggen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan