Welke nieuwe HD is mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pyter1948

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2013
Beste mensen,
ik wil graag advies bij deze voor mij vrij nieuwe materie.

Hoe kan ik bepalen welke nieuwe en grotere HD in mijn systeem mogelijk is?
Ik ben mij wat gaan verdiepen in betreffende qualificatie's. Verschil IDE en SATA kan ik volgen.
Maar wat betekent nu "ATA device", zoals de specificatie van mijn huidige HD.
Ik heb de kast nog niet open gehad.

Sata en IDE schijven zijn beide ATA, enige is waar je op moet letten of het een sata of ide schijf is en niet groter nemen dan 2TB als je een MBR schijf wilt en geen GPT.

Het eerste begrijp ik. Beide schijven zijn ATA. De ene serieel, de ander parallel.
Maar hoe kan ik weten welke HD ik nú heb, zonder de kast open te hoeven maken?
Everest Report meldt: SAMSUNG HD161HJ ATA Device.
En daar kom ik als leek niet uit. Is dat nu PATA of SATA.

Als topicstarter:
Desktop: HP Compaq dc5700 Microtower
Besturingssystee Microsoft Windows Vista Professional

In die serie hebben ze pata en sata schijven gemaakt maar het zal wel een sata schijf zijn, de pc moet toch open, kijk even, pata=brede platte kabel van een cm of 6, sata=smalle platte kabel van een millimeter of 10.

Ik dacht er met de specificaties wel uit te komen. Want PC te veel nodig om hem nu open te maken.
Maar er lijkt niet anders op te zitten. Maar wel bij daglicht. Dank voor de reactie.

Zag op een ander forum waar je dezelfde vraag had gesteld vreemde antwoorden, sata 6 bestaat niet en waarom je weg moet blijven van merk PC's ontgaat mij ook, je hebt hem immers al.

Ook is sata backward compatible en je hebt niets aan de snelheid van een sata 3 schijf op een sata 1 aansluiting maar die kan er wel aan en andere zijn vrijwel ook niet meer te vinden.

De vraag blijft of het inderdaad een sata schijf is die erin zit, voor 99% wel maar toch voor de zekerheid toch maar even kijken.

Ook las ik daar dat ze een ata met ide verbinden, weird, je was er al achter gekomen dat het pata en sata is.

Ik ben ook op een ander forum gaan kijken, omdat ik niet verwacht dat een administrator alle tijd heeft voor mijn probleem.
Is het de gewoonte om dat te melden? Dan doe ik dat in het vervolg.

Ik zou vandaag de computer open halen, maar jouw reactie was eerder.

"ATA met IDE verbinden"? Een opmerking die mij intrigeerde was dat Compaq een omvormer op de HDD zou hebben geplaatst. Laat die SATA lezen waar het (P)ATA is? Kan ik mij weinig bij voorstellen, maar dat zegt niets. Ik ben een leek wat hedendaagse configuraties betreft.
Verklaart dat wellicht dat 3 diagnoseprogramma's mij verschillende antwoorden geven?
Everest Report: SAMSUNG HD161HJ ATA Device
System Information Windows: Disk0 SAMSUNG HD161HJ, Interface: Serial ATA, Transfer Mode: SATA-300. Maar Logical Disks: bustype ATA.
En bij Scancircle kan ik veel vinden, maar niet uitsluitsel over ATA of SATA.
Als HP Compaq misleidende trucjes heeft toegepast, dan zie ik dat ook niet met de kast open toch?

System Information Windows: Disk0 SAMSUNG HD161HJ, Interface: Serial ATA, Transfer Mode: SATA-300. Maar Logical Disks: bustype ATA.

Dat klopt dan toch?
Een sata is ook een ata, wat je zelf al zei, je hebt pata en sata, parallel en serieel maar de interface gebruikt dezelfde protocollen.

Die SATA duidingen zijn mij inmiddels duidelijk: SATA II = SATA 3Gb/s. En dat zit in mijn computer. Ik heb hem open gehad.

Daarna zoeken van een geschikte nieuwe hdd. Veel gelezen en het duizelt mij.
Bij een test op hardware.info scoorden WD Caviar Black 2TB en Samsung Spinpoint F3 1TB goed. De eerste is mij te duur, de tweede moeilijk te krijgen. Zijn er aantrekkelijke alternatieven?

Aanvankelijk wilde ik de huidige schijf SAMSUNG HD161HJ vervangen. Later bedacht ik die vrij te maken voor alleen het besturingssysteem en programma's, en de nieuwe verdeeld in partities voor opslag. Maar ik vraag mij af of dat wel slim is. Benut ik dan wel de betere specficaties van de nieuwe?

Voor ca 75 euro, maar 15 euro meer, heb je 2x zoveel ruimte, 2 TB.
Kijk de in de pricewatch van tweakers.net

Dan kom ik tekort ;) toch?
Ik had alle de testen en reviews nog eens doorgenomen. Toen had ik er genoeg van. Mijn computer is van 2006. Ik vanmiddag besloten geen giga te bestellen, maar: Seagate Barracuda 7200.14 1TB. Bij Komplett. En die heeft niet de juiste sata kabels. Maar dat zal elders wel lukken. Het inbouwen wordt nog een ander verhaal. In mijn kast zit de DVD bovenin voor, met ruimte voor HDD, maar mijn huidige hdd zit onderin. En die wil ik laten zitten om een en ander over te kunnen zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt SATA kabels met rechte en/of haakse aansluiting. Ik neem aan dat dat bepaald wordt door de locatie van de hdd?
En maakt het verschil of je SATA 3GB/s of 6GB/s hebt?

Aangespoord om dit onderwerp af te ronden. Terecht. Bij mij ontstond vertraging. Ik wilde vóór de transitie van oude naar nieuwe schijf, mijn thunderbird email uit de systeempartitie hebben. Maar welke instructies ik ook volgde, het werkte niet. Ik laat dat nu maar even. Vandaag of morgen plaats ik de Seagate. En dan is het mijn bedoeling om de oude schijf te klonen naar de nieuwe met MiniTool Partition Wizard. Als een tijdelijke backup van het geheel. Dan kan ik op de oude een schone installatie toepassen enz. Als ik dan alles weer heb geinstalleerd, en het werkt goed, dan weer een klonen naar de nieuwe. Is dat een goede maniier?

Laatste vraag is wellicht buiten de orde hier. Het ís mijn laatste. Eventueel start ik een nieuw onderwerp.

Laatst bewerkt:
Waarom zovaak klonen?
Je kunt toch ook meteen een nieuwe installatie op de nieuwe doen en de oude intact laten?
Je wilt toch naar die nieuwe als systeem schijf?

Voorzichtigheid. Ik werk wel veel mét de computer, als gebruiker, maar niet ín het systeem. In het DOS-tijdperk maakte ik nog menu's en batch files. Maar dat is lang geleden. Nu zijn het allemaal schillen om de basis gegevens heen. Daarom moet ik het stapje voor stapje doen. Met behulp van adviezen op deze fora. Sommige dingen kan ik niet eerst even oefenen, zonder het risico belangrijke gegevens te verliezen. De eerste klus met MiniTool Partition Wizard ging goed. Maar een kleine partitie vrijmaken op een externe schijf, dat weer niet tot mijn verbazing. Tenzij het heel lang duurt misschien. Opgestart vanaf CD met gparted, blijft hangen. Dat soort dingen, waarbij ik kennelijk iets fout doe. Klonen, in MiniTool gewoon copiëren genoemd, doe ik voor het eerst. Van een kleine naar een grotere schijf. Maar werkt die schone installatie, als het rechtstreeks van de ene naar de andere schijf moet? Ik heb nl. geen installatieschijven, en ik moet het doen met een recovery-partitie op de oude. Ik neem voorlopig aan dat die recovery alleen op de oude werkt. Naar fabrieksinstellingen dus. Misschien kan ik dan kiezen voor alleen de systeempartitie, maar waarschijnlijk gaan mijn persoonlijke bestanden weg.
Vandaar dat ik dacht de gehele oude schijf te klonen, en dan op één van de twee die recovery te doen. Kan ik altijd nog terugvallen op de ander. Het is dus uit voorzichtigheid. Als het spul vastloopt, kan ik immers ook geen hulp meer vragen op dit forum.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan