Voorzichtigheid. Ik werk wel veel mét de computer, als gebruiker, maar niet ín het systeem. In het DOS-tijdperk maakte ik nog menu's en batch files. Maar dat is lang geleden. Nu zijn het allemaal schillen om de basis gegevens heen. Daarom moet ik het stapje voor stapje doen. Met behulp van adviezen op deze fora. Sommige dingen kan ik niet eerst even oefenen, zonder het risico belangrijke gegevens te verliezen. De eerste klus met MiniTool Partition Wizard ging goed. Maar een kleine partitie vrijmaken op een externe schijf, dat weer niet tot mijn verbazing. Tenzij het heel lang duurt misschien. Opgestart vanaf CD met gparted, blijft hangen. Dat soort dingen, waarbij ik kennelijk iets fout doe. Klonen, in MiniTool gewoon copiëren genoemd, doe ik voor het eerst. Van een kleine naar een grotere schijf. Maar werkt die schone installatie, als het rechtstreeks van de ene naar de andere schijf moet? Ik heb nl. geen installatieschijven, en ik moet het doen met een recovery-partitie op de oude. Ik neem voorlopig aan dat die recovery alleen op de oude werkt. Naar fabrieksinstellingen dus. Misschien kan ik dan kiezen voor alleen de systeempartitie, maar waarschijnlijk gaan mijn persoonlijke bestanden weg.
Vandaar dat ik dacht de gehele oude schijf te klonen, en dan op één van de twee die recovery te doen. Kan ik altijd nog terugvallen op de ander. Het is dus uit voorzichtigheid. Als het spul vastloopt, kan ik immers ook geen hulp meer vragen op dit forum.