Welke nieuwe processor van Intel zal ik kopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ImJustACowLol

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2014
Hey mensen,

Ik wil graag een nieuwe processor kopen met een prijs oplopend tot max. 350 euro (400 als het echt echt écht moet). Momenteel heb ik een Intel i5-3470 cpu (quad core 3.2ghz) en ik zoek een betere cpu voor alles tot €350,-. Ik heb zelf ook ff op tweakers gekeken, daar kwam ik deze tegen: http://tweakers.net/pricewatch/350039/intel-xeon-e5-2620-v2-boxed.html welk een 6-core is, maar hij is slechts 2.1 ghz. Is dat beter of slechter dan degeen die ik nu heb (ik heb geen balle verstand van processors)? En kennen jullie een betere processor voor een vergelijkbare prijs?

Alvast bedankt voor de hulp!

Dat hangt af van de specs van je pc en wat je ermee wilt doen.

Waarom wil je het?

de i5-3470 is een van de snelste mainstream cpu's van de afgelopen tijd. Duurder is niet per definitie sneller en zeker niet voor alle taken.

Over welke socket hebben we het? vermoedelijk een 1155?

Overigens zeggen die Mhz'jes helemaal niets meer bij de huidige processoren, de ips is van belang maar daar krijg je geen info over.

Vraag mij ook af wat je denk te bereiken met een andere CPU, de rest van het moederbord blijft hetzelfde en die bepaald de overall performance.

Hoi mensen! Sorry voor mijn late reactie, zat op school en het wifi deed het niet (...). Maargoed, ik wil een nieuwe processor omdat ik youtube videos maak. Momenteel neem ik game audio, microfoon en de graphics op met fraps. Ik wil graag de audio van de mic gescheiden hebben van de audio van de game. Hierdoor gaat het cpu-gebruik omhoog tijdens het gamen, en ik krijg hier lags door (meestal schommelt cpu-gebruik tijdens games als Wolfenstein: The New Order tussen 80-100%). Daarnaast wil ik ook de render-snelheid van deze videos verhogen, wat ook met een nieuwe cpu berijkt kan worden (ik render vooral op cpu, ik gebruik vrijwel nooit gpu support omdat sony vegas dan crashed).

Hier zijn m'n pc specs, sorry dat ik deze niet eerder heb verteld:
nvidia gtx650ti
Intel i5-3470 cpu (quad core 3.2ghz)
8gb ddr5 ram
windows 8.1 als besturingsprogramma

Hopelijk hebben jullie nu een beter beeld van wat ik precies wil. De games draaien altijd zonder lag als ik niet record, dus dat is (denk ik) het probleem niet. Als ik iets over het hoofd ziet, dan mijn excuses. Ik weet niet heel erg veel van pc's af.

Je vergeet het type en merk moederbord, eigenlijk het belangrijkste en DDR5 ram intern is er nog niet alleen op grafische kaarten kan dat zitten.

En de audio van de mic gaat door dezelfde processor als die naar de speakers alleen een usb headset loopt apart.
Indien belangrijk, een pci-e audiokaart aanschaffen.

CPU gebruik tijdens gamen gaat niet goed want dat is veel te hoog en dat zal ook niet veranderen dan met een i7.

Je vergeet het type en merk moederbord, eigenlijk het belangrijkste en DDR5 ram intern is er nog niet alleen op grafische kaarten kan dat zitten.

En de audio van de mic gaat door dezelfde processor als die naar de speakers alleen een usb headset loopt apart.
Indien belangrijk, een pci-e audiokaart aanschaffen.

CPU gebruik tijdens gamen gaat niet goed want dat is veel te hoog en dat zal ook niet veranderen dan met een i7.

Moederbord:
Gigabyte GA-H61M-S1
RAM:
8GB DDR3 1333Mhz 2x 4GB (Dual Channel)

klein updatje:
Ik speel de game op een ingebouwde hdd, en ik sla de opnames op een externe hdd op. Daar zit het probleem dus niet.

en voor het opnemen van mijn audio heb ik geen nieuwe geluidskaart nodig. Dat verhoogt alleen de kwaliteit van mijn sound i/o.

+ zoals ik al zij, het gaat mij ook om het sneller renderen en dergelijken. En verder, het cpu gebruik als je gamed + opneemt en daarnaast ook nog skype of teamspeak aanhebt is vrij normaal. Aan mijn grafische kaart liggen de lag-spikes in iedergeval niet, en het is denk ik ook geen software probleem. Internet connectie tijdens het gamen (mocht ik online spelen) zijn zowiezo niet het probleem: singleplayer games indien ze zware games zijn hebben ook het probleem.

Ik wil dus de lage framerates vermijden bij zware games. Ligt het dan toch aan mijn grafische kaart? Neem bijv. War Thunder tank battles. Ik speel het spel rond de 40fps in 1080p als ik niet record, gebruik ik fraps om full-screen te recorden dan daalt dit naar rond de 20.

Laatst bewerkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_microprocessors
Aantrekkelijk is de 4790 en de k uitvoering ervan maar dat is socket 1150 en dan heb je ook een nieuw moederbord nodig.

Allemaal prachtig wat je wilt maar niemand kan zeggen of dat werkt en het CPU gebruik bij gaming zou helemaal niet hoog hoeven zijn, die belasten de grafische kaart het meest als het goed is, miss patches ervoor uitgekomen?
En voor renderen heb je veel geheugen nodig, die i5 zou het makkelijk moeten kunnen doen.

Tijdens het renderen wordt vaak toch al gouw 98% van m'n cpu gebruikt, en m'n ram stijgt van rond de 2gb naar 7gb, ik heb dus wel nog ram genoeg (8gb in totaal). En ik heb wat info over fraps opgezocht: Fraps gebruikt voornamelijk de CPU. De GPU wordt dus vooral belast door de games zelf, maar het opnemen verbruikt vooral m'n CPU.

Hier wat screenshots met mijn cpu/gpu/ram gebruik van mijn pc... Wat vreemde dingen komen hier naar voren (denk ik). Het is War Thunder, het spel gebruikt (normaal gesproken) alle cores van je cpu. Gebruikt Fraps, als ik record, maar 1 core?

Hier een screenshot van als ik niet aan het recorden ben (100% gpu gebruik, 67% core 1 en c.a 25% core 234 gebruik):
http://i62.tinypic.com/i42yqf.jpg

Hier een screenshot als ik wel aan het recorden ben (c.a 60% gpu gebruik, 100% core 1 en c.a 10% core 234 gebruik):
http://i62.tinypic.com/w14i15.jpg

Waarom wordt core 1 ineens 100% gebruikt en de andere cores een stuk minder als ik ga recorden, en waarom daalt het gpu gebruik ook? Komt dat doordat de framerate lager is als ik record? Framerate is 40 als ik niet record, 16 als ik wel record.

Laatst bewerkt:
Ik download nu DXtory, waar je de settings voor multi core recording kan aanpassen. Kijken of dat de problemen fixt. Misschien heb ik toch niet een nieuwe cpu nodig, maar dat valt nog te beleven.

gebruik een andere tool om je video materiaal op te nemen?
je videokaart komt met een encode chip waardoor het recorden van video materiaal minder stressend is voor de processor

die tool heet shadowplay het is gratis en alleen gebruikers die een GTX650 of beter hebben kunnen het gebruiken.
[video=youtube;Lyy3ZijLJ0s]https://www.youtube.com/watch?v=Lyy3ZijLJ0s[/video]

ik zelf heb een i5 2500K en die word vrijwel niet belast tijdens het opnemen van beeld materiaal.
je kan kiezen om je microfoon niet op te nemen.

met fraps op hoge kwaliteit recorden is niet verstandig
de reden waarom je FPS zo omlaag gaat heeft te maken met het feit dat er een ENORME hoeveelheid data word weg geschreven naar je HDD
en die kan dit niet aan een simpel videotje van 30 seconde is al snel 10 tot 15GB groot dat trekt zelfs een SSD in zijn uppie niet
daar voor heb je eigenlijk SSD in Raid 0 nodig

maar gelukkig heeft je videokaart een Chip die dit voor je kan encode waardoor kwaliteit hoog blijft maar de files redelijk klein.

Laatst bewerkt:
een video van 720p 2 min 30 sec = 3.95 gb met fraps. In 1080p schiet het cpu gebruik omhoog omdat fraps maar 1 core gebruikt, dat was achteraf het probleem. Ik heb dxtory gedownload, en dat werkt prima. Ik kan ook mijn audio er al automatisch mee splitsen. Misschien is shadowplay ook wel interessant ja, ik zal daar zekers naar gaan kijken. Ik kijk de komende dagen nog ff aan hoe het met m'n cpu gaat, want het renderen gaat nog wel wat langsaam. Ik gooi hier wel weer een nieuwe reactie als ik een probleem heb.

Bedankt voor de hulp iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan