Welke omgeving en programmeertaal kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RichieRich49

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2008
Geachte forumleden,

ik heb de opdracht gekregen om een onderzoek te doen naar een nieuwe applicatie. Ik moet me eerst gaan richten op de programma's en ontwikkelomgevingen, soort database enzovoort.

Zijn er websites waar je specifiek de verschillen kan zien tussen verschillende programmeeromgevingen?
Na een gesprek kreeg ik het advies om als omgeving .NET te gebruiken, Visual Studio.NET 2.0 met C#.
Maar waarom C# en niet bijvoorbeeld ASP of VB?
Zijn hier specifieke websites voor? of kan ik dat beter op dit forum posten?

M.v.g.

Richie

De eerste vraag luid voor mij:
- Is het een web based applicatie of niet?

Zo niet, kies wat het beste wat bij je bedrijfsprofiel/persoonsprofiel past.
VB.NET is makkelijker te leren en de mogelijkheden bijna eindeloos, bij C# zijn de mogelijkheden eindeloos.

Tevens moet je jezelf de vraag stellen aan welke eisen de applicatie moet voldoen.
Neem hierin ook de kosten mee. VB.NET en C#.NET maak je doorgaans met visual studio wat ik een erg prettige werkomgeving vind maar wel duur. Java is gratis en de ontwikkelomgeving weer iets minder, maar wel weer gratis.

Qua database: ook weer, aan welke eisen moet het voldoen en hoeveel mag het kosten?

Het is inderdaad een web based applicatie. Ik kan binnenkort wel een globale tekening laten zien waar het precies voor dient.

Wat ik dus een beetje wil weten is de hierarchie tussen de talen.

Dus bovenaan staat bijvoorbeeld .NET. Wat zijn nog meer mogelijkheden, wat van andere talen?

Daaronder komt dus Visual studio.NET. Zijn er nog meer applicaties waarmee je in .NET kan werken en wat zijn de meest gebruikte applicaties hiervoor.

Daaronder komt dus VB.NET en C#.NET. Staat Java gelijk op deze lijn?zo ja, welke ontwikkelapplicatie gebruikt het dan?

Over de kosten: zo min mogelijk. Ik heb al met leveranciers gesproken over applicaties van hun, maar mijn opdrachtgever vond 2.300 euro per jaar te duur voor een applicatie:confused:

Zodoende kom je dus bij de vraag: Microsoft SQL 2005 is in principe gratis, maar wat zijn daar de voordelen en nadelen van. En qua beheer moet het natuurlijk ook zo min mogelijk kosten. Maarja, dat zijn veel vragen opeens;), hier moet ik nog maar eens goed voor gaan zitten.

Goed idee om hier een soort van technisch schema neer te zetten (Visio) hoe het er ongeveer uit moet komen te zien?

Het allergoedkoopste (helemaal gratis):
Ontwikkeltaal: PHP met html
Ontwikkeltool: Eclipse met plugin voor php
Database: MySql

Er is hier genoeg over te vinden op internet. Dit is echt bedoeld voor het maken van een site met een database erachter.

.Net is in mijn ogen het mooist, misschien kun je uit de voeten met:
- ASP.NET met VB.NET of C#.NET
- Visual studio express editie: web based application
- MS SQL 2005 of MS Access

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:!

Ik zag dat de express edities inderdaad gratis zijn. Dus met Visual Studio.NET en als taal VB.NET kan ik al aardig uit de weg.

Je zei als databaseprogramma Microsoft SQL server 2005 of MS Access, maar de webapplicatie moet op meerdere locaties gebruikt worden. Is MS access dan nog wel zo betrouwbaar?

M.v.g.

Richie

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:!

Ik zag dat de express edities inderdaad gratis zijn. Dus met Visual Studio.NET en als taal VB.NET kan ik al aardig uit de weg.

Je zei als databaseprogramma Microsoft SQL server 2005 of MS Access, maar de webapplicatie moet op meerdere locaties gebruikt worden. Is MS access dan nog wel zo betrouwbaar?

M.v.g.

Richie

Voor de duidelijkheid: De MS Access database wordt bij op de server gezet. De betrouwbaarheid van access hangt af van het aantal gebruikers dat zullen gebruik maken van je webapplicatie en ook van de grootte van de database. Als er maar enkele gebruikers gebruik maken van de webapplicatie is er geen probleem. Ik heb dit ooit getest in de praktijk. Maar voor grotere webapplicaties is het geen aanrader! Ik raad zowiezo toch sql server 2005/2008 aan.

Aha, op die manier!

Ik had vandaag gesprek daarover en opnieuw een vraag.

Op plek A wordt veel gewerkt met MS Access. Dus mijn nieuwe database kan eventueel met Access worden gemaakt.
Maar omdat op plek B en C in de toekomst ook met deze applicatie gewerkt moet worden(meerdere gebruikers), zal Access minder voor de hand liggen.

Een van de doelstellingen is om de data op een centrale database te krijgen, punt X.

Kan ik op plek A een Access database draaien die alle data naar exporteerd naar punt X.
En kan ik dan de Access database ook op plek B en plek C neerzetten, zodat de data vanuit die Access databases ook alles exporteerd naar punt X?

M.v.g.

Richie

Aha, op die manier!

Ik had vandaag gesprek daarover en opnieuw een vraag.

Op plek A wordt veel gewerkt met MS Access. Dus mijn nieuwe database kan eventueel met Access worden gemaakt.
Maar omdat op plek B en C in de toekomst ook met deze applicatie gewerkt moet worden(meerdere gebruikers), zal Access minder voor de hand liggen.

Een van de doelstellingen is om de data op een centrale database te krijgen, punt X.

Kan ik op plek A een Access database draaien die alle data naar exporteerd naar punt X.
En kan ik dan de Access database ook op plek B en plek C neerzetten, zodat de data vanuit die Access databases ook alles exporteerd naar punt X?

M.v.g.

Richie

Als je access gebruikt als database, plaats je deze bij op de applicatieserver. Deze is dus een "centrale" database. Alle gebruikers maken dan gebruik van deze access database. Dus er moet niet gesynchronizeerd worden. Er is één database voor alle gebruikers. Niet per gebruiker een aparte database.

Ik hoop dat het wat duidelijk is :)

En MS Access blijft ook betrouwbaar als er bijvoorbeeld 15 mensen van verschillende locaties er in werken?of is het dan beter om een soort van intranetapplicatie te maken?

M.v.g.

Richie

En MS Access blijft ook betrouwbaar als er bijvoorbeeld 15 mensen van verschillende locaties er in werken?of is het dan beter om een soort van intranetapplicatie te maken?

M.v.g.

Richie

Er zijn bepaalde beveiliging issues waar je rekening mee moet houden.

Hier vind je meer informatie.

Even voor de duidelijkheid: de Visual Express producten zijn alleen gratis beschikbaar voor persoonlijk en educatief gebruik en dus niet voor commerciële doeleinden.

Unless otherwise specified, the Services are for your personal and non-commercial use. You may not modify, copy, distribute, transmit, display, perform, reproduce, publish, license, create derivative works from, transfer, or sell any information, software, products or services obtained from the Services.

Even voor de duidelijkheid: de Visual Express producten zijn alleen gratis beschikbaar voor persoonlijk en educatief gebruik en dus niet voor commerciële doeleinden.

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Neemt niet weg dat je de taal thuis gaat leren, proberen e.d. Vervolgens op je werk datgene wat je geleerd hebt in notepad overtypt en opslaat met de juiste extensies.

Vervolgens commandline gaat compileren.

*Geeft toe dat dit een beetje omslachtig is, misschien dat er al een plugin is voor eclipse om VB.NET applicaties te ontwikkelen. *

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan