Welke partities ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

o'neil

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2005
Hallo,

Ik heb een laptop waar momenteel 1 partitie op staat van 120 gig.
Het is ondertussen tijd om hem eens te formatteren.
Nu zou ik graag minstens 1 extra partitie willen maken om ubuntu op te installeren en daarnaast mss nog 1 voor data.
Nu is mijn vraag hoeveel ruimte ik best kan voorzien voor vista, ubuntu en de data.
En is het dan de bedoeling dat op 1 partitie vista en alle applicaties komen en op een andere mijn persoonlijke map (die normaal onder c:\Users\naam staat) + installers, films , ...

Wordt mijn laptop trager door meerdere besturingssystemen erop te zetten ?

Graag wat uitleg.

Alvast bedankt.

Neel

Je kan eenvoudig partities aanmaken in vista zelf met schijfbeheer of met andere programmatjes zoals easeus partition magic

Voor vista is er minimaal 30Gb schijfruimte nodig maar ik zou voor vista toch nog zo'n 50/60Gb overlaten...(zodat het wat vlot kan werken & je nog heel wat programma's enzo kan installeren, bestanden op te zetten--> al kan je dat ook op je dataschijf dan toch...)

Ubuntu heeft niet veel schijfruimte nodig (zo'n 5Gb in het totaal als ik me niet vergis, ik heb er nog niet echt veel ervaring mee) maar daarvoor zou ik zo'n 10/20 Gb voor reserveren.

De rest heb je dan dus nog voor data.

Nu, je laptop wordt volgens mij niet trager met meerdere besturingsystemen, alleen moet je bij het opstarten kiezen voor welke OS je wilt opstarten deze start automatisch door na 10sec. als je niet klikt dus dit vertraagt het bij wijze van spreken wel zowat maar dat is gewoon het dualbootmenu.

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg info heb gegeven :thumb:

Hallo,

Ik heb een laptop waar momenteel 1 partitie op staat van 120 gig.
Het is ondertussen tijd om hem eens te formatteren.
Nu zou ik graag minstens 1 extra partitie willen maken om ubuntu op te installeren en daarnaast mss nog 1 voor data.
Nu is mijn vraag hoeveel ruimte ik best kan voorzien voor vista, ubuntu en de data.
En is het dan de bedoeling dat op 1 partitie vista en alle applicaties komen en op een andere mijn persoonlijke map (die normaal onder c:\Users\naam staat) + installers, films , ...

Wordt mijn laptop trager door meerdere besturingssystemen erop te zetten ?

Graag wat uitleg.

Alvast bedankt.

Neel

55-10-55 is wellicht een handige verdeling.
Het hierboven rood gemaakte woord gaat voor problemen zorgen. Als jij een beetje docs, xls, pps en vakantie .jpg's gaat opslaan, dan loopt zo'n dataschijf al heel erg snel vol. Houd daarbij in het achterhoofd dat Windows graag over zo'n 15% vrije ruimte wil kunnen beschikken tijdens het defragmenteren en je hebt die dataschijf al vol voordat je eigenlijk begonnen bent.
Handiger is wellicht om voor een paar tientjes een externe hdd te kopen en dáár films / .jpg's op te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan