Welke processor...

Status
Niet open voor verdere reacties.

jetfire

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 jul 2004
Ik heb momenteel een intel Celeron 900Mhz processor, en wil deze vervangen door een AMD of Intel Pentium.

Ik heb een gekeken op www.tweakers.net bij pricewatch, en het viel me op dat je voor een
AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB, Boxed) zo ongeveer 665 euro moest betalen. En voor een Intel Pentium 4 3,4GHz (800MHz FSB, Boxed) maar 402 Euro hoeft te betalen. Dan heb je de op 1 na beste pentium processor die daar wordt aangegeven. Mijn neef raad me aan om voor de AMD te gaan omdat hij heeft gehoord dat die 2,2Ghz in werkelijkheid veel hoger hoort te zijn vergeleken met zn prestaties( DUS 2.2Ghz is eigenlijk zo'n 3.2 Ghz denkt hij. Ook heeft hij met eigen ogen een test tussen AMD en intel gezien, waaruit bleek dat AMD veel hoger scoorde. Zelf wil ik graag het beste voor mijn pc, ik werk er hard voor en wil dus ook het optimale.

Kan iemand mij graag uitleggen hoe dit zit en wat de beste keuze is...

Mvg, Matthijs:rolleyes:

Het AMD vs Pentium-verhaal is hier vaker aan bod geweest op Helpmij.nl. Je zou dus de zoekfunctie hiervoor kunnen gebruiken.

Ook kan je hier es kijken.

Hoi Matthijs, welkom op Helpmij.

De AMD athlon 64 is (mijns inziens) ook de betere processor. Meerdere tests hebben dit bewezen. Het is echter niet zo dat hij in werkelijkheid op 3,4 Ghz loopt. De rede dat hij wel sneller is dan de Intel 3.4 heeft met allerlei andere zaken te maken.

MAAR:
Realiseer je wel dat je er met het kopen van alleen een processor nog niet bent. Hier moet ook nog een moederbord, koeler voor op processor (behalve bij boxed processoren) geheugen en waarschijnlijk een nieuwe voeding bij. Dit omdat de processor simpelweg niet op je oude moederbord past, je koeler niet op je processor past en je voeding niet toereikend is. Ook zal je oude geheugen waarschijnlijk niet op je moederbord passen.

Persoonlijk zou ik nooit voor de allernieuwste processor gaan, maar 2 of 3 stapjes terug. De nieuwste zijn altijd heel erg duur in vergelijking met iets ouderen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Muurhond
Het AMD vs Pentium-verhaal is hier vaker aan bod geweest op Helpmij.nl. Je zou dus de zoekfunctie hiervoor kunnen gebruiken.

Ook kan je hier es kijken.

Ik denk niet dat dit artikel echt relevant is voor Jetfire, aangezien het hier om een gewone AMD XP processor gaat en niet om de 64bits versie.

Geplaatst door basvdK

Ik denk niet dat dit artikel echt relevant is voor Jetfire, aangezien het hier om een gewone AMD XP processor gaat en niet om de 64bits versie.

Yep, maar ik liet dit zien naar aanleiding van wat hij ook zei:
Mijn neef raad me aan om voor de AMD te gaan omdat hij heeft gehoord dat die 2,2Ghz in werkelijkheid veel hoger hoort te zijn vergeleken met zn prestaties( DUS 2.2Ghz is eigenlijk zo'n 3.2 Ghz denkt hij. Ook heeft hij met eigen ogen een test tussen AMD en intel gezien, waaruit bleek dat AMD veel hoger scoorde.

RE.

Bedankt voor de uitleg Bas, Ik heb hier al allerlei dingen liggen voor een nieuwe pc (o.a. 120 Gig HDD, Moederbord ASUS a7n8x-e Deluxe) voeding weet ik niet of die het aankan, en de rest haal ik gewoon van mn oude pc af. Nog 2 vraaagjes, kan mijn moederbord de 3800+ aan? Aangezien een moederbord meestal het duurste onderdeel is van de pc, en deze mij maar 106 heeft gekost. En, of er veel verschil tussen de kwalitei van een XP of 64bit versie zit...

Mvg, Matthijs

De Asus A7n8X Deluxe, is niet geschikt voor 64 bits processoren, dus als je per se de AMD 64 3800+ wil, zul je toch een ander moederbord aan moeten schaffen.

Er zit wel (redelijk) verschil tussen een gewone XP en een 64 bits versie ja, al is er nog niet veel software voor geschreven. In de 2e helft van 2005 pas komt windows met een 64bits versie, waardoor je dan pas optimaal gebruik zou kunnen maken van de 64 bits in je AMD. Hij werkt echter ook gewoon op een normale windows XP versie. De snelheid van een 64bits is een stukje beter dan die van een gewone XP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan