Welke programma´s zijn ruimtevreters + verbrogen bestanden verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

knabbel123

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Ik ben bezig om alle onnodige programma's en bestanden te verwijderen. Het schiet al aardig op en heb al behoorlijk wat schijfruimte vrij gemaakt, maar toch denk ik dat ik nog lang niet alles heb gehad. Ik heb namelijk helemaal niet overdreven veel programma's en bestanden op mijn pc staan, alleen het nodige. Nu lees ik regelmatig iets over 'verborgen' bestanden en iets met 'temp' ofzoiets. Kunnen jullie daar iets meer over vertellen? Ik wil namelijk zoveel mogelijk ruimte vrij maken.

Alvast bedankt

Welk besturingssysteem heb je?

De map temp kun je vinden door.

Start --> uitvoeren --> %temp%

Daar kun je alles verwijderen.

En het wisselbestand die gebruikt ook veel geheugen...

je kunt ook met het programma treesize kijken welke mappen veel geheugen gebruiken.

Grt

Rens

Oke bedankt. Zijn er nog meer van die onhandige verborgen bestanden, die ook veel ruimte innemen? Of is dit het enige

Ok,

open verkenner en ga naar extra->mapopties->weergave. Zet een vinkje bij [verborgen bestanden weergeven en klik op [ok].

Ga naar C: windows. Alles wat wordt weergegeven in blauw en begint met $NT kun je weggooien. Ga naar C:windows/servicepackfiles/i386. De inhoud, niet de map zelf, kun je weggooien.

Heb je CCleanerr al gebruikt?

oké dat zal ik ook proberen. Ik heb Ccleaner zo ingesteld dat het iedere keer bij het opstarten de computer schoonmaakt en bestanden verwijderd. Ik weet alleen nooit wat ik precies moet aanvinken, zijn er nog dingen die ik absoluut niet moet verwijderen

Cookies zou ik laten staan, die zorgen er oa voor dat je niet telkens je wachtwoorden hoeft in te vullen op bepaalde websites.Verder kan ccleaner niets ver*****n wanneer je de standaard instellingen aanhoud.

Ken je deze al? Met [scanner] kun je zien waar de ruimte op je hdd gebleven is. Vooral de map [documents and settings] verdient vaak de nodige aandacht.

*edit*
Heb je systeemherstel al uitgeschakeld?
Heb je [mijn documenten] al naar een andere partitie verhuisd?

Laatst bewerkt:
Nee, deze ken ik nog niet. Ik heb wel ooit zoiets geprobeerd maar ik kwam er niet echt verder mee. Ik neem aan dat dit programma kijkt voor welke programma's en bestanden de meeste ruimte nodig is. Ik ben alleen vaak bang om dingen te verwijderen, gewoon word/excel bestanden zijn geen probleem, maar alles wat maar een rare naam heeft laat ik staan :D

Ook die met $NT, nee toch?

het is dat ik nu van jou heb gehoord dat ik ze kan verwijderen. Maar anders laat ik ze rustig staan!
Zijn er nog meer van die leuke bestandjes die je zo kunt verwijderen, maar die ik er waarschijnlijk al een eeuwigheid op heb staan? :eek:

Dat ziet er vast moeilijker uit dan het is, maar ik zal even uitzoeken wat dit precies is.

Prefetch opschonen

Na een tijdje kan de map Prefetch aardig vol raken met allemaal bestanden die Windows erin laadt. Je kan schijfruimte beschikbaar maken door de map te legen. VERWIJDER ALLEEN DE BESTANDEN IN DE MAP, NIET DE MAP ZELF! Het kan geen kwaad om deze map te legen, Windows laadt alle dingen die het nodig heeft (of vindt) er vanzelf wel weer in.

even voor de zekerheid, ik mag dus de volgende mappen leegmaken/verwijderen:
- alle mappen met $NT mogen weg
- de prefetch map die onder windows staat LEEGMAKEN

even voor de zekerheid, ik mag dus de volgende mappen leegmaken/verwijderen:
- alle mappen met $NT mogen weg
- de prefetch map die onder windows staat LEEGMAKEN

Yep, en de map c:/windows/servicepackfiles/i386 mag je ook leegmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan