Welke programma's zijn essentieel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lisett

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2013
Berichten
55
Hoi,
Ik ben bezig om mijn pc op te schonen. Nu was ik bezig om programma's te verwijderen, maar ik weet niet zo goed welke er nou echt essentieel zijn op windows vista. Welke heb ik nodig om windows te laten draaien, of kan ik ze in principe allemaal verwijderen?
Ik heb al rond gezocht, maar dan zeggen ze heel vaak dat je programma's moet verwijderen die je niet meer gebruikt. Daar heb ik niet zoveel aan want ik weet niet echt welke ik nou gebruik en welke niet.

Nog meer tips voor het opschonen is ook welkom :)

Alvast bedankt!
 
Een lijstje van welke programma's er allemaal op staan (kan je maken met ccleaner) zou wel handig zijn ;)

Dan weten wij ook wat er op jouw pc staat en dus wat er weg mag.
 
Ik list wel wat weg kan/mag, dan moet je zelf nog even kiezen :p

  • Sims 3
  • HP customer participation program
  • HP imaging device functions
  • hp ocr software
  • hp photoshosmart essential
  • hp solution center
  • nero 8 (cd's branden)
  • pc camera
  • Picasa 3
  • SnipIT
  • TI connect (rekenmachine)
  • vuze
  • xilisoft video converter

De rest is alloemaal vrij essentieel (ik neem aan dat je een ipod/ipad/iphone hebt)

De software van HP is allemaal rommel waar je weinig aan hebt, alleen de printer is misschien handig (als je daadwerkelijk een printer van HP hebt).
Dingen als adobe flash / reader / shockwave zijn nodig voor je systeem (video en pdf's)


Je hebt een vrij schoon systeem :)
Als hij langzaam begint te worden is misschien het programma "Smart Defrag" handig
 
Ontzettend bedankt voor de snelle reactie! Ik heb mijn pc al lange tijd niet gebruikt dus vandaar het opschonen, dacht dat ik er veel meer troep op had staan.
 
:)

Het valt reuze mee met de troep, in ieder geval de "troep" van geinstalleerde programma's.
Over je files kunnen we natuurlijk niets zeggen, als je daar ook bezorgd om bent kan je met het programma "EasyDuplicateFinder" snel kijken of je dubbele files op je systeem hebt staan (2x dezelfde foto bijv.)

PS: Als je vraag voldoende is beantwoord kan je hem op opgelost zetten bij je eerste bericht :) (rechtsonder)
 
Flash Player, Java, Adobe Reader, Chrome, Silverlight, CCleaner, VLC, Firewall, Antivirus zijn de basis dingen die ik essentieel vind.

Jouw lijstje valt wel mee, die HP dingentjes kun je veel van verwijderen, iTunes en bonjour als je dat niet gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
@lord, dat kan jij vinden maar dat is niet zo!

Dingen als:

  • Ati catalyst control center (videokaart driver)
  • Apple software(nodig voor ipod/iphone/ipad)
  • HP all-in-one driver(printer driver)
  • intel matrix storage manager (driver)
  • .net framework (Heb je nodig voor vrijwel ALLE programma's, deinstalleer het en de helft stopt ermee)
  • Microsoft Visual C++ (zie .net framework, het is vergelijkbaar)
  • Realtek Ethernet Controller Driver(internet driver, geen driver = geen internet)
  • Realtek High Definition Audio Driver (audio driver, geen driver = geen audio)


ZIJN ABSOLUUT nodig

En zo staat er nog wat meer tussen, die mag de TS dus echt niet verwijderen tenzij ze weet wat ze aan het doen is
 
Hoi mastermindzh
•Ati catalyst control center is niet essientieel, het is een programma waarmee je instellingen kan doen voor je videokaart, maar zonder zijn de drivers nog steeds geïnstalleerd.
Sterker nog, als je de drivers via de CD hebt gedownload heb je 1 EXE, als je die opent kan je kiezen wat je wil installeren, catalyst control center kan je uitvinken en als je daarvoor kiest installeer je die niet, dan installeren wel de drivers, verdere instellingen kan je dan ook in windows doen, daarom heb ik die zelf niet geinstalleerd.
Ook kan Lisett deze uitschakelen in systeemconfiguratie zodat die niet meer start, ze hoeft die dan niet te uninstallen, dan kan ze die eventueel weer inschakelen mocht ze de software die bij de videokaart hoort willen gebruiken.

over de rest heb je gelijk mastermindzh.
software die geinstalleerd is vertraagt geen systeem.
het zal je schijf wel vullen met data.
opstartende processen en services bepalen hoe snel je computer is (hardware ook maar dat is niet waar we het over hebben nu).
Dus als je gaat uninstallen en denkt verhip mijn computer is sneller, dat komt omdat er dan als windows opstart minder op hoeft te starten.

Dus niet uninstallen en je opstarthuishouding beheren is dan anders, maar wel heb je dan meer vat op je systeem.

Denk aan taakbeheer, msconfig (systeemconfiguratie), Services en de map Opstarten.

Als je software even symbolisch ziet als een auto, als je thuis komt en je auto parkeert laat je die niet gestart (bij microsoft waarschijnlijk wel)
Als je een week je auto niet gebruikt gooi die ook niet weg en haal je na een week nieuwe.

Dus alles wat automatisch opstart ook als je daarvan de software niet gebruikt beheren kan tot een sneller systeem leiden zonder dat je software hoeft te verwijderen. Uiteraard als je meer info nodig hebt daarover kan ik daarbij wel helpen.

Uiteraard heb je in alles wat opstart ook ESSIENTIELE processen en services.

klik eens rechts op de taakbalk en klik op Taakbeheer.
Daar kan je een indruk krijgen van wat er geladen is, neem een kijkje in tabblad processen. verander nooit iets als je niet zeker bent!

PS
Gaat het om een te volle systeempartitie in Vista en heb je wel een partitie over? dan zijn er mogelijkheden in vista en 7 om via schijfbeheer je systeempartitie te vergroten, wel moet je direct achter je systeempartitie c: een lege partitie beschikbaar hebben die je kan verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eyefinity dus ccc moet ik installeren :p

IK zal de rest wat erik777 bedoeld eens even uitleggen,


Erik777 wil je eigenlijk even helpen bij alle andere processen van het schoonmaken van de pc (en niet alleen de programma's verwijderen, zoals je vroeg).

Dat kan :)

volg dan ongeveer dit stappenlijstje:

Gebruik Ccleaner om uw pc & register op te ruimen
Ga daarna alle programma's verwijderen die niet nodig zijn (het liefst met Ccleaner ook weer, of revo uninstaller)
Vervolgens druk je op windowtoets + R en typ je "msconfig" dan druk je op OK

Hier gaan we 3 dingen doen
  1. Ga naar het tabje computer opstarten, kies voor "Geavanceerde opties" en verander "Aantal processors" naar het hoogste en zet meteen een vinkje bij Maximaal gehuegen
  2. Klik op services en klik direct onderin op "alle microsoft services verbergen", ga eens na wat er bij het opstarten van een pc NIET nodig is (google update/adobe acrobot zijn voorbeelden, deze starten wel als je de applicatie start)
  3. Ga vervolgens naar het tabje opstarten en klik nog eens alle programma's die niet direct hoeven te worden gestart uit**

** Als je windows 8 hebt dan zal dit via taakbeheer moeten, daar ze het opstarten gedeelte weggehaald hebben.

Vervolgens scan je je pc met 3 tools (of een all-in-one) namelijk:

  1. antivirus (avast)
  2. anti spyware (super antispyware)
  3. Malware (malwarebytes)
Het liefst doe je dit voor windows start met een zogeheten "Live CD" of "Boot cd"

Vervolgens run je nog een keer ccleaner en maak je de pc & register schoon.
Daarna run je een defragmenteer programma (Smart Defrag of Defraggler)

Hier kan je vervolgens nog een tutorial vinden voor Ccleaner & Smart Defrag: http://mi-soft.nl/2012/pc-opschonen-met-ccleaner-en-smart-defrag/


PS: als de pc nu nog langzaam aanvoelt kan je nog het volgende doen:

  1. Ga naar het configuratiescherm en kies voor systeem (onder groep "Systeem & beveiliging)"
  2. Kies aan de linkerkant voor "Geavanceerde systeeminstellingen"
  3. In het nieuwe venster druk je op "Instellingen" (onder prestaties)
  4. In het tabje "Visuele effecten" kan je dan vervolgens alle effecten zien die niet NODIG zijn voor je pc, expirimenteer hier eens mee (uitzetten kan NOOIT kwaad)
  5. het volgende tabje is "geavanceerd"
  6. Zorg ervoor dat het cpu-verbruik hier op "Programma's" staat
  7. en klik vervolgens op "wijzigen"
  8. Hier kan je virtueel geheugen instellen, de vuistregel is ram x 1,5 (onder de 8gb) en ram x 1 (Onder 32gb).


Als je nog ruimte te kort komt op de harde schijf (wat met de komst van ssd's niet ongebruikelijk is) kan je nog het volgende doen:

  • rechtermuisknop op de prullenbak
  • kies voor eigenschappen


Hier kan je aangeven hoeveel GB er in de prullenbak mag (of helemaal niks)
Ik raad aan hier zo'n 2gb per schijf aan te geven, wat je weggooid mag immers 99% van de tijd echt weg.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mastermindzh,
ik gebruik zelf ccleaner niet, maar weet jij toevallig het volgende? Verwijdert ccleaner ook sleutels in het register waar trustedinstaller eigenaar van is?
Zelf doe ik dat alles handmatig, maar ik begrijp dat niet iedereen zover kan of zal gaan. Maar als je vragen er over hebt...
Maak eerst een systeemherstelpunt voor je dit alles uit gaat voeren:
zie in mijn volgend bericht over systeemherstel.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus stel je verwijdert software met services zullen die niet in het register verwijdert worden.
hier kan je wat afbeeldingen zien hoe software die gebruik maakt van services, in dit geval de google toolbar invoegtoepassing.
Dit is meer een schema waar je ziet wat er zoal in je systeem gebeurt als je software, in dit geval de google toolbar installeert.
Software als een spel o.d. zal eenvoudiger te verwijderen zijn.
Zo heeft alle software onderdelen in je systeem die vaak niet geheel verwijdert worden bij een uninstall:
Als deze info wat te veel is wil ik het later wel weer verwijderen
llhfa.jpg

21jd2fk.jpg

24wzyis.jpg

33z8zer.jpg

1p8diu.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan ziet ccleaner hem als ongebruikte register bestand ;)

En die verwijderd hij wel :D
 
Ah ok dankje voor de info. :D

LOL, ik keek even op je youtube account Rick en las:
Het instellen of wijzigen van een wachtwoord op windows vists of 7
windows vists LOL... soort bokssysteem? (is grapje)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan