welke programmeertaal moet ik kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim12345

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jun 2009
Hallo,
ik wil graag een programmeertaal leren, maar ik weet niet wat ik moet kiezen.
ik heb hiervoor html gedaan (dat is natuurlijk geen programmeertaal :P)
maar ik heb nog geen ervaring met programmeertalen,
ik heb nog geen idee wat ik er mee wil doen.
maar wat kan ik het beste kiezen ?

Laatst bewerkt:
Waarom pas later een iets moeilijkere programmeertaal? Je kan het beste gewoon beginnen met een taal die veel potentie heeft, waarbij ik C++ aanraad. Dit is in het begin misschien lastig, maar als je wat meer ervaring krijgt zal dit tot veel betere resultaten leiden, en dit is ook leuker. Ik raad dus C++ aan

lingo, gemakkelijk en erg handig timeline en resource systeem. Ook goed motiverend
omdat je snel resultaat hebt. Wel ben ik het eens met gast0231 dat je zo snel mogenlijk
naar een "echte" taal over moet stappen, lingo is hierbij alleen een tussenstap zodat je
van je html eigenaardigheden af komt en kennis maakt met het echte werk.

de keuze van welke taal is geen multiplechoise vraag. Als je hem stelt krijg je van 10 verschillende mensen zo'n 8 verschillende antwoorden, alle 10 de antwoorden zijn
goed echter omdat iedere taal geschikt is voor iets anders en iedereen dus
een andere taal nodig heeft om te kunnen bereiken wat hij wil.
"ik heb nog geen idee wat ik er mee wil doen." dan kan je kiezen, krijg dat idee
of schrijf alle talen die er zijn op en pak een dobbelsteen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog geen idee hebt wat je wilt gaan doen kan je het beste beginnen met C++ of Java, dit omdat hiermee hééél veel mogelijk is (C++ word zelfs gebruikt om bijv. je radiowekker of je bestuurbare auto te controllen, en het is de basis van Windows).

dan denk ik dat ik dus het beste c++ kan gaan doen.
wat voor manier kan ik het beste gaan doen om het te leren ?
ik zat te denken aan een boek, maar wat welk boek raden jullie mij dan aan ?

alvast bedankt

neem eens een kijkje op http://www.autoitscript.com/. AutoIt is een taal die erg lijkt op vbs, goed gedocumenteerd is m.b.v. een chm filetje en erg krachtig is.
Ook is er een ingebouwde compiler met mogelijkheden voor een custom icon en kun je programma's maken voor x32 én x64.

Verder kun je controle nemen over de cursor, het toetsenbord, je kunt bestanden schrijven, verwijderen etc. en nog vééél meer.

AutoIt is oorspronkelijk ontwikkeld om macro's te maken, maar je kunt er ook redelijk krachtige desktop (gui) apps mee maken.

Nogmaals, neem eens een kijkje op http://www.autoitscript.com/, misschien is het ook iets voor jou.

Gr. Robin

Het belangrijkste is om voor jezelf te vragen:

* Wat wil ik maken?
* Hoeveel tijd wil ik er in steken?

Als je snel iets simpels wilt maken is PHP een beter idee dan C++, want die laatste heeft een opstart periode van een paar maanden (je moet alles zelf uitzoeken; de taal zelf doet eigenlijk vrijwel niks) en het duurt een eeuwigheid om wat te maken.

Als je hele complexe programma's wilt maken en/of er later je werk van wilt maken, dan is C++ wel een goede, daar is altijd wel vraag naar.

dan denk ik dat ik dus het beste c++ kan gaan doen.
wat voor manier kan ik het beste gaan doen om het te leren ?
ik zat te denken aan een boek, maar wat welk boek raden jullie mij dan aan ?

alvast bedankt

heeft er iemand ideeën

De manier van leren is voor iedereen verschillend. Zelf leer ik veel door sources van anderen te bekijken, maar voor jou kan dat heel anders zijn. Ik weet zo geen goed boek te noemen, maar zoek eens op google, daar kan je miscchien een pdf vinden o.i.d.

@gast0231 : Het is een keuze, er zijn ook talen die heel veel dingen voor je doen ;)

Met gebruik van een library kan je ook in C++ veel makkelijker dingen doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
als je er nog niet uit bent batch is ook een proggameertaal die makkelijk te leren is
ik had de bassis binnen een paar uur onder controle dus mischie is batch ook nog wel een optie

Batch kun vind ik niet echt een volledig progameertaal noemen..

Maar als je het goed wil doen gelijk met C++ of java beginnen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan