welke relatie en tabellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

foxpower

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2003
Ik ben nu met een project bezig maar ik loop nu een beetje vast. Ik moet dus in een database het netwerk van een bedrijf vastleggen.

Bijv. een computer zit aangesloten op een switch en die switch zit weer aangesloten op een wal-outlet. En die waloutlte gaat weer naar een pathcpaneel. en die is weer verbonden met een core switch. Ik moet dit dus vastleggen in een database. Ik heb dan wel de tabbellen :

computer
switch
Wal-outlet(uitgang in de muur)
patch
coreswitch

Maar hoe moet ik nou die relatie leggen. want een switch kan meerdere computers hebben maar 1 computer kan 1 switch hebben. Ook de wal outlets, 1 outlet kan ook maar 1 switch hebben toch? En ik heb nog een probleem. Een computer kan ook rechtstreeks op de wal-outlet aangesloten zijn en hoeft niet op een switch aangesloten te zijn hoe kan ik dit in de database oplossen?

Met vriendelijke groet,
foxpower

Geef ieder onderdeel een uniek ID

Deze koppel je:

computer (Veel/1) switch (1/1) Walloutlet (Veel/1) patch (Veel/1) Coreswitch
via de unieke ID's

de () zijn de relaties en welke je zou kunnen gebruiken...

1 coreswitch met veel patchpanels... dan 1 patchpanel met veel walloutlets ... 1 walloutlet met 1 switch... 1 switch met veel computers

Als je een computer direct op de walloutlet zet dan zou je nog een extra relatie kunnen maken tussen de tabel "Walloutlet" en "computers"

Ligt eraan wat je uiteindelijk met de db wil gaan doen, dus wat de doelstelling van de db is.

Je zult om te beginnen een goede schets van het probleem op papier moeten zetten waarin vermeldt wordt welke velden je in welke tabel wil opnemen.
Daarna aangeven welke velden gelijk zijn aan de andere tabellen.

Deze velden kun je dan koppelen aan elkaar.

Misschien is Visio wel iets voor je probleem, hiierin ku je ook dit soort informatie op een overzichtelijke manier kwijt.

veel succes
JJ

okay dat wordt al iets duidelijker. Ik zal wel ff een screenschot posten van me relaties. Kan je er feedback op geven.

met vriendelijke groet,
foxpower

Bijlagen

• relatie.jpg
    relatie.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 42
ik ben dus een beetje opnieuw begonnen. Maar nu heb ik een probleem. Hoe moet ik een "of " relatie maken? Dus een pc zit aangesloten op een switch of direct op een walloutlet. En als ik een 1 op 1 relatie wil maken tussen switch en wall zegt hij bij het invoeren dat hij niks kan invoeren omdat er een gerelateerde record nodig is in tabel switch :( . ik zal wel even een screenshotje posten van me tabbelen en relaties.

Bijlagen

• relaties.jpg
    relaties.jpg
    21 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan