welke root folder voor joomla installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ceesoortwijn

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2008
Na vast te zijn gelopen in dreamweaver besloot ik en zogenaamde makkelijke oplossing te gebruiken voor het maken van mijn website; joomla.
Nu wordt me gevraagd in welke rootmap ik alle installatie bestanden e.d. wil zetten.
Daar gaat bij al weer het lampje uit; ik snap niet wat daarmee bedoeld wordt.
Weet iemand me hier iets over te vertellen?

sterker nog; woont iemand in (de buurt van) utrecht die tegen betaling me wil helpen? installeren en de eerste stapjes bij het maken?

anders vrees ik hier 3 maal daags een vraag te moeten stellen.

ceeso

Ik ga er van uit dat je dit lokaal wilt doen.
Heb je dan wel een webserver geinstalleerd en een database zoals bijvoorbeeld mysql, anders kan je niet met Joomla werken.
Zo ja, kies je meestal de map htdocs.

Wil je Joomla bij je hostprovider installeren, dan moet je even nagaan of je een database kunt gebruiken. Dit is namelijk niet met elk abonnement zo.

ja, ik wil dit lokaal wilt doen.
maar ik weet niet eens wat een webserver is en een database. dat is mijn probleem, zit wel dagelijks uren achter mijn pc maar begrijp gewoon niks van web en geavanceerde computertaal, sorry.
ik heb al wel een domein via flexwebhosting, ik ga ze vragen of het kan

Laatst bewerkt:
Ga er van uit, dat als je het lokaal wilt doen, je alles wat je gemaakt hebt niet even zomaar online kan zetten. Beter is om joomla dat meteen als dit natuurlijk mogelijk is bij je hostprovider te installeren.
Maar handig is wel om met Joomla lokaal te leren werken en dingen uit te testen.

Een eigen webserver installeren met alles er op en er aan is niet zo moeilijk.
Een handig gratis totaal pakket is XAMPP. Je hebt dan meteen alles geinstalleerd en voor een groot deel geconfigureerd zoals apache , php en mysql.
Google dus even naar XAMPP en ga naar de website van apachefriends en download het installatie bestand voor jouw besturing. Ik geloof dat de meest recente versie zo ergens rond de 35 mB is.
Tijdens de installatie kan je wat vragen krijgen van de firewall, beantwoord deze dus allemaal met ja, anders zal je later tegen een blokkade van de firewall aanlopen.

En trouwens 3x per dag een vraag stellen mag hier gewoon, maar je moet zelf ook wel wat stappen ondenemen om iets te leren.

vervolg joomla installeren

Dan ga ik voor de optie: bij de hostprovider te installeren.
Ik heb ze gevraagd hoe mijn site geregeld is bij hen, en moet dus even afwachten.
dan zal ik kijken of die xampp wat voor me is en of ik snap hoe dat weer werkt.

alvast bedankt allebei

Maar als je Joomla bij de hostprovider gaat installeren heb je XAMPP niet nodig.

Tenzij je natuurlijk thuis op je lokale PC een webserver voor testdoeleinden wilt hebben.
Hier kan je Joomla dan op installeren en thuis aan de slag.
Op zich is dit wel een goede optie om eens met Joomla te beginnen, want dat is ook weer een heel verhaal apart.

Als je jouw PC 24 uur per dag aan wilt laten staan is het zelfs mogelijk om je PC te gebruiken om je website te hosten, zodat jouw computer via het IP adres toegangkelijk is.
Maar hier zou ik niet aan beginnen en laat alleen deze mogelijkheid even weten.

bedankt voor zover, mijn hoofd loopt al weer rood aan, hopelijk kom ik vandaag toch nog een stapje vooruit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan