welke schijf configuratie is het beste?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
ik ben me nog steeds her en der aan het orienteren mbt een nieuwe pc.
via dit forum heb ik al aardig wat antwoorden, en weet ik intussen welke moederbord, geluidskaart, speakersetje, videokaart, processor moet hebben en recentelijk wat bijgeleerd over het werkgeheugen.
nu kom ik bij de harde schijven.
ik heb al wat gelezen over de diverse raid mogelijkheden.
maar eerst even wat ik met de niewe pc zou willen:
lekker snel, voor allerlei toepassingen.
de nieuwste games spelen met zo snel mogelijk systeem.
opslag van multimedia, zoals video en audio.
wat ik al uitgezocht had:
asus P5K
intel E6600 of E6700 proc
2 gig 1066 mhz werkgeheugen.
creative x-fi platinum met creative gigaworks / megaworks
asus 8800 GTS videokaart.

nu dus de harde schijf
mijn idee (graag tips of kritiek hieromtrent)
2 x wd raptor 37 gb / 10.000 rpm in raid 01 sata 1.5
1 x wd caviar SE16 400 gb / 7200 rpm, sata 3.0

heb ik zo de meest snelle oplossing?
de 400 gb voor de audio en video opslag
de 37 gb voor het systeem.
waar moeten de spellen op of kan dat verdeeld worden.
graag tips en advies

als geld geen probleem is .
Uit de geheime laboratoria van WD come de revolutionaire WD Raptor X SATA harde schijf, de eerste met een ruit. Als afstammeling van de populaire Raptor schijven is de Raptor X de snelste SATA schijf momenteel verkrijgbaar.
MerkWestern Digital TypeWD1500AHFD Form factor3,5 inch Capaciteit150 GB Rotatiesnelheid10.000 rpm Buffer16MB InterfaceSATA 150 Buffer To Host1,5 GB/s
WD Raptor X 150GB
€ 279,00

dan heb ik daar al 2 voor nodig om in raid te kunnen,
en erg veel opslag is het nog steeds niet.
iemand nog meer tips of iets duidelijke informatie?

Je wil 2 schijven in raid 01? :confused: daar heb je 4 schijven voor nodig, maar waarom raptors? die dingen worden loeiheet, en de capaciteit is klein.

4 schijven in raid 1 0 of 0 1, kun je zelf de groote kiezen, heb je met 4 x 500 gig. b.v., 1 terabyte opslag, veilig en snel, en de prijs zal niet veel hoger zijn.

dan heb ik het niet goed gelezen, ik dacht dat raid 01 gebruik maakt van 2 schijven om dezelfde data op te zetten, en raid 0 was 2 x de capaciteit en geen instant backup oid.
ik dacht aan de raptors vanwege de 10000 rpm en dus snelheid.
dan ook nog in raid en is het helemaal snel.

Tja, het is jouw feestje, één foutje op een schijf die in raid 0 draait, alles weg.

ik heb er een beetje over gelezen, maar ik zeg niet dat ik alles erover weet.
vandaar ook deze topic.
welke raid kan ik het beste gebruiken wil ik wel die instant backup, en toch zo veel mogelijk snelheid?
welke applicaties hebben baat bij een dergelijke snelle schijf?
als het de spellen ook zijn kan ik misschien beter wat meer investeren in 2 x de raptor X
ipv 3 schijven.

als je alleen naar mijn wensen kijkt zonder het raid verhaal of de rpm,s.
wat zou je dan adviseren?

Tja, dan heb je alleen grote snelle schij(v)(f)(en) nodig, maar ik heb hier nog wel een uitleg over raid.

als ik dat zo lees is alleen raid 1 met 2 schijven?
dus 2 snelle schijven zoals de raptor 75gig of de 150 zou dan kunnen
dat houdt dan mirroring in en hierbij schrijft de pc tegelijk bijde schijven vol waarbij hij
dus 75 gig ziet.
gebruik ik ze als striping dan is dat raid0 en heb ik wel 2 keer de snelheid maar geen data backup.
heb ik het zo goed?

Je kunt in raid 5 ook met 3 schijven werken, leessnelheid snel, schrijfsnelheid traag, denk toch dat dan raid 1 0 of de beste optie blijft, snel en veilig.

Inderdaad, raid 1, traag, zelfde snelheid dus als 1 schijf en veilig, raid 0, wat eigenlijk geen raid is, snel en onveilig.

ik heb inmiddels al weer aardig wat geleerd.
raid 0 heeft dus niet minder risico als wat ik nu heb met een single schijf zonder raid.
als die crasht ben ik ook alles kwijt, kwestie van backuppen.
uit al die testen komen soms maar weinig winstvoordeel en soms weer meer.
is een 300 sata schijf nog weer iets minder sloom dan een 150 gb sata schijf in raid 0
de 300 daarbij in gewoon 7200 caviar re2 bijvoorbeeld en ook in raid 0

Sorry hoor, maar een probleem op een schijf in raid 0 kun je NIET recoveren en op een single disk wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan