Welke schijven voor RAID-0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woutertjuh88

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2005
Ik heb hier 3 schijven liggen en wil een raid-0 opstelling maken maar vraag me af welke ik het beste kan gaan gebruiken en welke ik er niet voor moet gebruiken.

schijf 1:
Thoshiba MK2555GS 2,5" uit macbook 250 Gb 5400 rpm 8 mb SATA 300

schijf 2:
WD WDC WD3200JS-60P 3,5" 320 Gb 7200 rpm 8mb SATA 300

schijf 3:
ST3250823A 250 Gb 7200 rpm 8 mb PATA

Geen van allen zijn geschikt voor een raid opstelling, ze zijn allemaal té verschillend van elkaar .. Wat je wel zou kunnen doen, mits je controller dat ondersteund, is JBOD .. (Just a bunch of disks) .. Dat houdt in, dat b.v. alle harddisks in 1 systeem als 1 grote gezien worden :)

Suc6! :thumb:

Kan raid dan alleen met de zelfde schijven?

Normaliter in een raid setup, zijn de schijven minimaal van het zelfde soort .. Wil je het helemaal luxe aanpakken, dan zijn de schijven zelfs ook nog eens uit dezelfde serie ;)

Je kan dus geen raid setup maken, met een stapeltje schijven die zeer verschillen van elkaar, zowel qua grote in opslag, als in aansluiting ..

Suc6!

Na even zoeken nog een schijf gevonden. Een 250 gb WD 8mb 7200 rpm. Zou deze wel kunnen werken met de andere WD? of in ieder geval beter?

Nee, dat gaat ook geen succes worden

WD WDC WD3200JS-60P 3,5" 320 Gb 7200 rpm 8mb SATA 300
is niet gelijk aan
250 gb 7200 rpm en 8 mb

Daarnaast kunnen de schijven intern nog behoorlijk wat verschillen. Dus ik denk niet dat dit optimaal gaat werken.

Het zou zelfs kunnen dat één schijf niet goed aangestuurd kan worden door je controller, en dan heb je echt mot (tot dataverlies aan toe).

Ik ken je budget niet, maar schijven zijn niet zo duur meer. Je hebt al de zeer snelle Samsung Spinpoint F3 1 TB voor zo'n 95€.

Laatst bewerkt:
Het zou zelfs kunnen dat één schijf niet goed aangestuurd kan worden door je controller, en dan heb je echt mot (tot dataverlies aan toe).

Ik ken je budget niet, maar schijven zijn niet zo duur meer. Je hebt al de zeer snelle Samsung Spinpoint F3 1GB voor zo'n 95€.

1Tb mag ik hopen hè ;)

Maar hier(klik) staan een aantal schijven. Die laatste is misschien een beetje duur, maar wel erg goed (zeker ook voor RAID omdat ie een grote cache heeft). Maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel opslag je wil, maar voor € 60,- totaal kan je een prima setje hebben

Dat stapeltje schijven wat hij heeft, kun je prima in een JBOD configuratie plaatsen, zonder dat de schijven elkaar hardwarematig in de weg zitten ;)

Suc6! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan