welke smartphone?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marsmannetje

Meubilair
Lid geworden
31 dec 2000
Ik wil uit de telefoon-prehistorie komen en een redelijk moderne telefoon kopen waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

Wat wil ik ermee gaan doen / wat moet erop zitten?
1. Navigatie
2. Internet (+wifi) (kan helpmij eigenlijk al een beetje getoond worden?)
3. mp3 + radio
4. redelijke camera
5. te downloaden apps en spellen
6. bellen (doe ik eigenlijk niet zo heel veel)

Maar goed. De ideale telefoon heb ik nog niet echt gevonden.
Welke lijken me wat?

Samsung Galaxy I7500
1244445217.jpeg

+ redelijk groot capacitief touchscreen
+ android (open systeem)
+ beste camera op android-phones (excl de komende droid)
- android 1.5
- weinig geheugen waardoor misschien maar weinig programma's te installeren zijn
- batterijduur

Samsung Omnia Qwerty B7610
1249292501.jpeg

+ mooi scherm
+ windows mobile (dus relatief veel software)
+ goede camera
+ qwerty-toetsenbord
- windows mobile (traag en onhandig)
- geen capacitief scherm, dus kan onhandig werken. (stylus is niets voor mij: die raak ik kwijt)
- iets duurder dan de galaxy
- zeer krasgevoelig scherm naar het schijnt
* baterrijduur weet ik niet...

Samsung Omnia HD i8910
1239881063.jpeg

+ groot scherm
+ capacitief
+ top camera
+ qwerty toetsenbord
- symbian
- prijs
- prijs
- prijs (zelfs met 2 jarige abonnement betaal je minimaal nog 300 euro, of je moet heel hoge abonnementen nemen - zinloos als je weinig belt)

wachten op de motorola Droid
motorola-droid_1-400x266.jpg

+ mooi scherm
+ android 2.0
+ qwerty
+ capacitief scherm
+ redelijke camera
+ mooi uiterlijk
- levertijd
- iets wat groot
- prijs (schat ik zo in)

Iemand die me nog kan aanvullen / advies geven?

edit:
HTC Hero (was ik vergeten)
+ android (incl toekomstige upgrade naar 2.0)
+ betaalbaar
+ capacitief en precies juist formaat
- camera (is volgens mij net zo flut als op mijn huidige...)
- in de winkel begrijpt dit ding niet dat ik hem naar landscape draai :s

HTC Touch 2
+ WM 6.5
+ relatief goedkoop
- WM
- camera
- lage resolutie

T-mobile Pulse:
+ redelijk goedkoop
+ android
+ capacitief
- geen 2.0
- camera
- merk

HTC Touch Cruise II
+ Alles in 1: dus incl autolader en houder en tomtom-software
- geen WM6.5 (als ik het goed heb
(zie verder Touch 2)

Laatst bewerkt:
advies:
Neem geen HTC Diamond, die heb ik.
Batterij gaat maar 1 dag mee, moet je er niet te veel mee doen.
De nieuwe HTC touch 2 daar gaat de batterij drie dagen van mee.
Op beide zit Windows als besturingssysteem en dat is voor mij prettig.
Wil je mail gaan synchroniseren met een Windows server dan heb je een pda met windows nodig.

Ik gebruik met name gmail en een beetje hotmail. Dus niet afhankelijk van een server.

De batterijduur van een smartphone is in het algemeen nog 3x niets. :( Maar ja...

Touch 2 heb ik ook naar gekeken. Qua prijs heel interessant. Een nadeel vind ik wel dat het niet in landscape te gebruiken is. Met internetten en smsen is dat toch wel een fijne modus. (films zijn overigens wel in landscape te bekijken)

de HTC HD2 is ook een optie.

+ groot scherm
+ camera
+ capacitief
+ WM (dotware)
+ snel
+ Opera (en een snelle versie daarvan)
- groot scherm
- batterij
- WM
- prijs (weer super duur)

Je zegt dat je niet veel belt. Wil je je telefoon loskopen of met abonnement? De toestellen die je voorstelt zijn immers niet cheap met lage abonnementen.
Wil je perse touchscreen? Zet dat dan bij je eisen. Zo niet, dan zou je eens kunnen kijken naar de E71. Niet duur, lange batterijduur, goede GPS, Symbian.
Nadelen: geen groot scherm (maar houdt het formaat van het toestel ook klein), geen touchscreen.

Er zijn best wel wat goedkopere smartphones, maar je zult eerst even wat budgetten geven (abonnementsprijs en bijbetaalprijs of prijs los) voordat iets zinnigs gezegd kan worden.

Verder; wat voor applicaties wil je allemaal installeren? Het valt me op dat je de iPhone niet noemt. Waarschijnlijk door het gesloten karakter van het besturingssysteem. Maar aan de eisen die je stelt, voldoet hij wel. En er zijn zat applicaties voor te krijgen.

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je niet veel belt. Wil je je telefoon loskopen of met abonnement? De toestellen die je voorstelt zijn immers niet cheap met lage abonnementen.
Klopt. Ik zal bij moeten betalen.

Wil je perse touchscreen? Zet dat dan bij je eisen. Zo niet, dan zou je eens kunnen kijken naar de E71. Niet duur, lange batterijduur, goede GPS, Symbian.
Nadelen: geen groot scherm (maar houdt het formaat van het toestel ook klein), geen touchscreen.
Tja, ik noem toch duidelijk groot scherm en internet.... Dan heeft een E71 dus geen zin, veel te klein.

Er zijn best wel wat goedkopere smartphones, maar je zult eerst even wat budgetten geven (abonnementsprijs en bijbetaalprijs of prijs los) voordat iets zinnigs gezegd kan worden.
Ik ben niet op zoek naar een goedkope telefoon die ik gratis krijg bij een laag abonnement. Ik zoek een telefoon die genoeg heeft om te gebruiken.
Hoeveel ik wil uitgeven ligt aan het toestel. Ligt aan de voordelen. (en aan de nadelen)

Verder; wat voor applicaties wil je allemaal installeren?
Handige applicaties, in elk geval dus navigatie.

Het valt me op dat je de iPhone niet noemt. Waarschijnlijk door het gesloten karakter van het besturingssysteem. Maar aan de eisen die je stelt, voldoet hij wel. En er zijn zat applicaties voor te krijgen.
Klopt. Maar het gesloten systeem vind ik te irritant. Heb sowieso niet zo op het commerciele model van Apple. Hoe mooi de telefoon ook is.
De Iphone 3G kost overigens minimaal wel 600 euro.
Eigenlijk vind ik 300 euro incl abonnement wel de grens (en dan moet het een mooi toestel zijn)

En dat is haalbaar:
http://www.studentmobiel.nl/shop/ab...dc&gsm_bundle_id=66&internet=48&provider_id=6
(150m abonnement)

Laatst bewerkt:
Klopt. Ik zal bij moeten betalen.

Tja, ik noem toch duidelijk groot scherm en internet.... Dan heeft een E71 dus geen zin, veel te klein.
Tsja. je zegt groot scherm, maar wat je precies een groot scherm vind blijft natuurlijk gissen. Net als wat je als prijs acceptabel vind. Kwa internet is de E71 overigens een prima toestel. Niet slechter dan bijvoorbeeld een iPhone (ik gebruik beide toestellen). Overigens zeg je wederom niet of je een touch screen telefoon wil;

Hoeveel ik wil uitgeven ligt aan het toestel. Ligt aan de voordelen. (en aan de nadelen)
Wat een voor-/nadeel is ligt aan de focus van het toestel. Je zegt verder niets over het gebruik van het toestel, dus ook dat blijft gissen voor de Helpmij-ers.

Handige applicaties, in elk geval dus navigatie.
Zowat elk uitgebreid toestel kan navigatie. Dit is niet eens, enkel aan smartphones voorbehouden. Wat noem jij 'handige applicaties'? Geef eens een concreet voorbeeld?

Klopt. Maar het gesloten systeem vind ik te irritant. Heb sowieso niet zo op het commerciele model van Apple. Hoe mooi de telefoon ook is.
Ok. Was voor mij inderdaad ook een bezwaar.
De Iphone 3G kost overigens minimaal wel 600 euro.
Dat is natuurlijk niet de minimale prijs (ik kocht de mijne (3GS) voor 450), maar wellicht wel via de reguliere kanalen.

Eigenlijk vind ik 300 euro incl abonnement wel de grens (en dan moet het een mooi toestel zijn)
Dit vind ik dus raar. Je wil dus veel geld uitgeven aan een toestel icm een abonnement. Maar de Touch HD 2 die je voorstelt heb je al vanaf iets over de 400 Euro los. Mensen als jij die niet veel/weinig bellen, kunnen beter gaan voor een los toestel icm een sim only.

Wat het toestel betreft, heb ik het idee dat je het liefst een toestel wil met courante specificaties nm kwa camera, capacitief full-touchscreen, wil hebben met Android. Je noemt wel toestellen met WM en Symbian, maar geeft tegelijk aan dat je daar niet zo'n goed gevoel bij hebt (of het terecht is of iig niet achterhaald laat ik in het midden hoewel ik daar wel mijn ideeën over heb).
Dat is al een flinke afkadering. Persoonlijk vind ik dat de HTC Magic en HTC Hero wel aardig in de buurt komen.
De Hero heeft wat betere specs (eigenlijk alleen de camera), en verder is het een wat couranter toestel wat wil zeggen dat hiervoor de update naar Android 2.0 al zeker mogelijk zal zijn terwijl het voor andere toestellen nog afwachten is. De Magic is los 350 en de Hero 390. Los icm sim only of toch icm abonnement moet je zelf weten.

De vraag is of je de hoeveelheid aan beschikbare applicaties voor Android wel voldoende vind. Dit is immers aanzienlijk minder dan bij WM of Symbian. Afgezien daarvan lijkt het me een alleraardigst OS.

Wil je ècht alles kunnen op je telefoon wat op het moment mogelijk is en èchte vrijheid hebben op het platform (linux), dan kun je gaan voor de Nokia N900. Los 530, icm. een 150-minuten abonnement voor 2 jaar tussen de 180 en 200 Euro.

Laatst bewerkt:
Tsja. je zegt groot scherm, maar wat je precies een groot scherm vind blijft natuurlijk gissen. Net als wat je als prijs acceptabel vind. Kwa internet is de E71 overigens een prima toestel. Niet slechter dan bijvoorbeeld een iPhone (ik gebruik beide toestellen). Overigens zeg je wederom niet of je een touch screen telefoon wil;
Ik wil een groot scherm, niet een half scherm. Dus inderdaad een touchscherm. Volgens mij was dit wel uit de openingspost te halen: als je ziet dat ik alleen touchschermen noem, dan is het wel duidelijk dat ik een touchscherm zoek.
Ik verdiep me redelijk in de onderdelen die ik zoek, dus ik weet al best veel voor en nadelen van de verschillende smartphones. Alleen alle toestellen hebben voor mij nadelen, dus moet ik een keuze maken...

Wat een voor-/nadeel is ligt aan de focus van het toestel. Je zegt verder niets over het gebruik van het toestel, dus ook dat blijft gissen voor de Helpmij-ers.
internet, navigatie en in veel mindere mate wat spelletjes (mogen simpele zijn) en wat muziek en de camera. Maar de nadruk dus op 1 en 2.
Maar goed ik start het draadje met een opsomming wat ik zoek in een telefoon. Misschien niet compleet, maar het staat er wel degelijk.

Zowat elk uitgebreid toestel kan navigatie. Dit is niet eens, enkel aan smartphones voorbehouden. Wat noem jij 'handige applicaties'? Geef eens een concreet voorbeeld?
Dat weet ik nog niet precies. Voor elke phone zijn wel leuke dingen te krijgen. Gewoon dus genoeg om een beetje met te spelen. Een weer-applicatie, msn, youtube, ik weet het echt niet. Zo erg heb ik me er niet zo in verdiept.

Ok. Was voor mij inderdaad ook een bezwaar.
Dat is natuurlijk niet de minimale prijs (ik kocht de mijne (3GS) voor 450), maar wellicht wel via de reguliere kanalen.
Jep. Via de reguliere kanalen dus inderdaad.

Dit vind ik dus raar. Je wil dus veel geld uitgeven aan een toestel icm een abonnement. Maar de Touch HD 2 die je voorstelt heb je al vanaf iets over de 400 Euro los. Mensen als jij die niet veel/weinig bellen, kunnen beter gaan voor een los toestel icm een sim only.
Als het om bellen gaat dan is de goedkoopste telefoon goed genoeg. Ik wil mobiel internetten op mijn telefoon. En af en toe een beetje bellen. Bij veel mensen zal het bellen zijn met af en toe internetten. En inderdaad zijn sommige toestellen die ik noem los al heel duur. Eigenlijk te duur, of ze moet echt meerwaarde bieden. Van de nu verkrijgbare toestellen heb ik dat gevoel alleen een beetje bij de HD2.

Wat het toestel betreft, heb ik het idee dat je het liefst een toestel wil met courante specificaties nm kwa camera, capacitief full-touchscreen, wil hebben met Android. Je noemt wel toestellen met WM en Symbian, maar geeft tegelijk aan dat je daar niet zo'n goed gevoel bij hebt (of het terecht is of iig niet achterhaald laat ik in het midden hoewel ik daar wel mijn ideeën over heb).
Nou en die ideeen wil ik nu net horen. Ik weet wel aardig waar ik op moet letten. Heb de afgelopen tijd met wat smartphones kunnen spelen. Een htc met WM, welke ik vrij omslachtig vond. Een iphone is daarbij inderdaad een verademing.
Maar goed: misschien zijn de WM-phones wel makkelijker te krijgen / ligt het aan de HTC. (degene waar ik op bezig was was de htc touch pro 2)

Dat is al een flinke afkadering. Persoonlijk vind ik dat de HTC Magic en HTC Hero wel aardig in de buurt komen.
De Hero heeft wat betere specs (eigenlijk alleen de camera), en verder is het een wat couranter toestel wat wil zeggen dat hiervoor de update naar Android 2.0 al zeker mogelijk zal zijn terwijl het voor andere toestellen nog afwachten is. De Magic is los 350 en de Hero 390. Los icm sim only of toch icm abonnement moet je zelf weten.

De vraag is of je de hoeveelheid aan beschikbare applicaties voor Android wel voldoende vind. Dit is immers aanzienlijk minder dan bij WM of Symbian. Afgezien daarvan lijkt het me een alleraardigst OS.
Tja, zelf ben ik in de afgelopen week weer een beetje gaan twijfelen aan Android. In theorie perfect, maar de praktijk is nog niet zo goed. Hoewel de Motorola aardig in de buurt komt bij wat ik zoek

Wil je ècht alles kunnen op je telefoon wat op het moment mogelijk is en èchte vrijheid hebben op het platform (linux), dan kun je gaan voor de Nokia N900. Los 530, icm. een 150-minuten abonnement voor 2 jaar tussen de 180 en 200 Euro.
Qua linux heeft het veel vrijheid, maar eigenlijk moet je dan wel een beetje over linux weten. Nu weet ik wel wat over linux, maar het afgelopen jaar heb ik het verder niet meer gebruikt. Daarnaast heb ik nog sterk het gevoel dat het besturingssysteem nog meer in de kinderschoenen staat dan android 1.5. (laatstaan in vergelijking met 2.0)

Zelf ben ik nu aan het neigen naar de B7610. Ziet er qua opties best goed uit en qua prijs is het ook heel aardig. HTC HD2 is dan een duurder alternatief. Voordeel: groter dunner, capacitief scherm. Maar ook duurder. Zag ergens een belachelijke aanbieding: 160Euro in samenhang met een 2 jarig tele2 abonnement van 17,50 + 10 euro internet. Maar goed, dat zal wel niet kloppen. En is met tele2, wat niet zo heel goed bekend staat.

los is de HD2 zo'n 530 euro en de B7610 390-400 euro. Dus scheelt ruim 100 euro.

Linux op de N900 is gewoon een volwaardige distributie. Dus in de kinderschoenen? Alles behalve. Verder zal het niet moeilijker zijn dan WM, Symbian of Android. Voor de N900 zal net zo goed een flinke community ontstaan. En veel van Linux hoef je niet af te weten. Van Android, WM of Symbian weet je immers ook niet alles van af. Als je maar weet hoe je moet navigeren (makkelijk te leren, en als dat een bezwaar is om te leren, moet je niet aan een smartphone beginnen) en wat applicaties kan installeren in opstarten.
Ik denk dat Linux eerder makkelijker is, aangezien linux gewoon een volwassen besturingssysteem is waar zo goed als geen compensaties in gedaan mbt mobiel gebruik en zowat alle toepassingen die je op een N900 kun gebruiken, als eens in praktijk zijn gebracht.

De OmniaPro (B7610) lijkt me inderdaad ook prima te voldoen. Al is het natuurlijk wel WM. Verder vind ik het ook een vrij lelijk toestel, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Vier-rijen-toetsenbord is wel een dikke plus, net als de 800 MHz-processor (al blijft natuurlijk de vraag hoe die gebruikt gaat worden).

Andere opties zou de Samsung H1 kunnen zijn. Capacitief amoled-scherm, LiMo OS (Mobiel platform gebaseerd op linux), 600 MHz ARM, PowerVR SGX grafische chipset, 16 GB ruimte (65 Euro bijbetalen bij 22,50 + internet) . Voor wat minder geld is de M1 verkrijgbaar (gratis bij vodafone 22,50+ internet).

Morgen ga ik waarschijnlijk een SE Satio halen als vervanger van mijn iPhone. De Satio loopt op Symbian, wat wat beter geschikt is voor zakelijk toepassingen. Hoewel het mijn privé-telefooon is, is het toch handig om wat zaken in de gaten te houden. Een goede camera waarvan de implementatie meer inhoud dan enkel een hoog aantal megapixels en multimediafuncties waar over nagedacht is.

Laatst bewerkt:
Linux op de N900 is gewoon een volwaardige distributie. Dus in de kinderschoenen? Alles behalve. Verder zal het niet moeilijker zijn dan WM, Symbian of Android. Voor de N900 zal net zo goed een flinke community ontstaan. En veel van Linux hoef je niet af te weten. Van Android, WM of Symbian weet je immers ook niet alles van af. Als je maar weet hoe je moet navigeren (makkelijk te leren, en als dat een bezwaar is om te leren, moet je niet aan een smartphone beginnen) en wat applicaties kan installeren in opstarten.
Ik denk dat Linux eerder makkelijker is, aangezien linux gewoon een volwassen besturingssysteem is waar zo goed als geen compensaties in gedaan mbt mobiel gebruik en zowat alle toepassingen die je op een N900 kun gebruiken, als eens in praktijk zijn gebracht.
Maar dingen die bijv nog in de kinderschoenen staan is de navigatie. Daar kan nokia niets aan doen, maar de tomtom's van deze wereld moeten nog software voor het besturingssysteem ontwikkelen. Dus zit je voorlopig aan open source software vast. Nu ben ik daar vaak voorstander van, maar in dit geval is het nog een nadeel (over een jaar zal dit wellicht wel beter zijn hoor)

Ander ding is dat het moeite heeft met de portrait-stand. Eigenlijk alleen het bel-scherm kan dit aan. In de toekomst wordt dit wel verbeterd... maar ja...

En het is een beetje een koelkast: beetje dik/log. En dan ook vrij duur.
De accu schijnt superkort mee te gaan (in vergelijking met andere smartphones)

Maar inderdaad. De vrijheid van de telefoon spreekt me dan weer wel aan.

De OmniaPro (B7610) lijkt me inderdaad ook prima te voldoen. Al is het natuurlijk wel WM. Verder vind ik het ook een vrij lelijk toestel, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Vier-rijen-toetsenbord is wel een dikke plus, net als de 800 MHz-processor (al blijft natuurlijk de vraag hoe die gebruikt gaat worden).

Andere opties zou de Samsung H1 kunnen zijn. Capacitief amoled-scherm, LiMo OS (Mobiel platform gebaseerd op linux), 600 MHz ARM, PowerVR SGX grafische chipset, 16 GB ruimte (65 Euro bijbetalen bij 22,50 + internet) . Voor wat minder geld is de M1 verkrijgbaar (gratis bij vodafone 22,50+ internet).

Morgen ga ik waarschijnlijk een SE Satio halen als vervanger van mijn iPhone. De Satio loopt op Symbian, wat wat beter geschikt is voor zakelijk toepassingen. Hoewel het mijn privé-telefooon is, is het toch handig om wat zaken in de gaten te houden. Een goede camera waarvan de implementatie meer inhoud dan enkel een hoog aantal megapixels en multimediafuncties waar over nagedacht is.
H1.. die heb ik nog niet bekeken. Ga ik eens doen.
Satio vond ik op zich wel mooi, maar net niet mijn ding. Denk ik :p Moet van de week maar eens gaan spelen in de div belwinkels. Kan eindelijk weer eens buiten het weekend om gaan kijken. In het weekend kom je vaak niet verder als vitrine kijken...

Snap niet dat jullie het hier verder miet hebben over één van de smartphones van dit moment, de HTC Hero, open, appstore waar je u tegen zegt, zeer gebruiksvriendelijk, navigatie, binnenkort wss ook van Google zelf, zie ook persbericht hierover.

Heb me aardig georiënteerd voordat ik op deze overging, maar ben sinds 3 weken echt volledig verkocht aan dit apparaat, enige minpunt is dat camera geen flitser heeft, verder topapparaat.

Moet wel zeggen dat ik ook erg benieuwd ben naar de Vodafone 360 met de Samsung H1. Zet Voda hard mee in, wereldwijde launch paar weken geleden. Ze bieden hiermee ook een volledige integratie van aantal social networks, schijnt ook mooi apparaatje te zijn dat veel kan.

Word gek van alle apps die worden aangeboden voor de Hero, heerlijk :p

en de levensduur van de batterij is hoeveel uur.

en de levensduur van de batterij is hoeveel uur.

Neem aan dat je het over de Hero hebt?

Officieel stndby en bellen volgens mn boekje: 440 uur standby, ca 400 minuten bellen. eigen ervaring, ik bel behoorlijk veel(2-3 uur per dag), is dat ik na ca 1,5 dag hem aan de lader moet hangen. Mn Nokia N95 die ik er nog naast heb doet het veel korter, maar dat kan ook liggen aan het feit dat deze wat ouder is.

Snap niet dat jullie het hier verder miet hebben over één van de smartphones van dit moment, de HTC Hero, open, appstore waar je u tegen zegt, zeer gebruiksvriendelijk, navigatie, binnenkort wss ook van Google zelf, zie ook persbericht hierover.

Heb me aardig georiënteerd voordat ik op deze overging, maar ben sinds 3 weken echt volledig verkocht aan dit apparaat, enige minpunt is dat camera geen flitser heeft, verder topapparaat.

Moet wel zeggen dat ik ook erg benieuwd ben naar de Vodafone 360 met de Samsung H1. Zet Voda hard mee in, wereldwijde launch paar weken geleden. Ze bieden hiermee ook een volledige integratie van aantal social networks, schijnt ook mooi apparaatje te zijn dat veel kan.

Word gek van alle apps die worden aangeboden voor de Hero, heerlijk :p
Ik was hem inderdaad vergeten. Min of meer door de slechte camera.
Maar ja: hoeveel foto's maak je met een telefoon?

Andere algemene vraag:
Ik ben nog een beetje aan het twijfelen tussen de abonnementen. Ik heb uitgerekend dat als je een 1 jarig contract neemt, dat je dan beter niet te laag abonnement kan nemen. Bij de duurdere abonnementen ben je na een jaar soms goedkoper uit, dan met een laag abonnement. Voorbeeld:
Met een 17,5 abonnement + internet ben je na een jaar 560 euro kwijt (incl bijbetaling voor de Hero)
Met een 27,5 abonnement + internet ben je na een jaar 522 euro kwijt.
Dus 40 euro goedkoper, waarbij je ook nog eens elke maand 10 euro extra beltegoed hebt. Dat is in een jaar dus 120 euro. Ik kan dit echt niet begrijpen.

Hoe kan ik nu in een jaar tijd goedkoper uit zijn en meer beltegoed hebben :confused:

'Marketing makes the world go round' zoals de Vliegende Panters in 1 van hun eerste shows zeiden ;)

De gedachte bij telco's is dat als je eenmaal comfy aan je abonnement gewend bent je niet snel zult downgraden en ze er dus een klant bij hebben die relatief meer oplevert. Eerste jaar is duur voor operators, handset subsidie is hoog. Als je abo dus laat doorlopen na je contractperiode lever je zo veel meer geld op omdat de kans dat je je abonnement wijzigt niet zo groot is, vandaar.

Zag je edits net, twee puntjes daarover:

- Camera is zeker niet slecht, vrij goed zelfs, heeft alleen geen flitser waardoor opnames bij minder licht niet geweldig zijn
- Landscape werkt niet in basisscherm(en), wel als je berichten/mails wil tikken of aan het internetten bent, foto's maken ed.

Mocht je hem kopen, vooral de volstrekt nutteloze, maar zeer gave app 'Google sky maps' ophalen en Layar, erg mooie app ook en die is ook nog nuttig. Ga ik niet uitleggen, gewoon proberen en dan snap je wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:
Snap niet dat jullie het hier verder miet hebben over één van de smartphones van dit moment, de HTC Hero
Ik noemde hem wel degelijk al :)
Maar dingen die bijv nog in de kinderschoenen staan is de navigatie.
De tomtommetjes draaien ook op Linux. Dus zo'n grote stap zal dat niet zijn. Verder is het maa de vraag of Tomtom nog iets maakt voor mobiele telefoons. Ze zijn na TT6 gestopt voor mobiele telefoons, behalve voor bepaalde HTC's. Deze versies zijn gekraakt en worden illegaal ook op andere WM-toestellen gebruikt. En nu heeft TT ook voor de iPhone een versie uitgebracht. Maar apart daarvan heeft TT dus geen versie voor de mobiele telefoon. Maar misschien dat ze hierop terugkomen.
Verder is Sygic werkbaar te krijgen op linux en windows (niet de mobiele versie dus). Ook waren zij al erg snel met hun Android-uitvoering. Kortom, dat navigatie zal ècht geen probleem zijn. Bedenk je ook dat de heren navigatie-developers echt wel een versie voor Nokia's topmodel willen uitbrengen.

En het is een beetje een koelkast: beetje dik/log. En dan ook vrij duur.
De accu schijnt superkort mee te gaan (in vergelijking met andere smartphones)
Twee dingen die ik ook gehoord heb.

Ik heb mijn telefoon trouwens nog steeds niet gehaald. De Satio is leuk, maar ik ben er niet van overtuigd. Maar ik moet wàt.

gelukkig: ik ben niet de enige met twijfels.
Ik heb de satio nog eens goed bekeken en het heeft zijn voordelen... Alleen is ie wel gigantisch duur. Eigenlijk had ik de satio in eerste instantie gemist omdat ie bij tweakers.net niet bij de touchscreens stond.
Eigenlijk is de satio te vergelijken met de i8910. (en dat wint ie waarschijnlijk nipt)

Daar is ie inderdaad mee te vergelijken. Of hij wint hangt af van je voorkeuren.

De Samsung
- Heeft een capacitief AMOLED-scherm (Satio heeft resistief TFT),
- 8/16GB geheugen intern + microsd mogelijkheid (Satio heeft 128 md en moet verder microsd werken)
- Gespreks-/standbytijd van de Samsung is een stuk beter
- Samsung schiet filmpjes van 720p met 30fps waar de SE niet verder komt dan VGA (wel 30fps).

Verder heeft de Samsung ook een groter scherm; 3,7" (tegen 3,5" voor de Satio) maar hij is ook een stuk groter.

De SE wint het eigenlijk alleen op het gebied van de camera. Op het eerste gezicht dan. De SE heet 12MP tov de Samsungs 8, maar wat de werkelijke kwaliteit van de foto's is is maar de vraag. Immers zien we maar al te vaak dat er een redelijke lens is, maar dat de camerasensor crap is, met als gevolg dat bij de maximale resolutie en een gigantische hoeveelheid ruis op zit. Feitelijk is de N95 de laatste telefoon (iig smartphone) waar het eea nog in goede verhoudingen lag.

Maar goed, de Samsung is ook ongeveer 50 Euro duurder, los, en met abonnement scheelt het ook flink.

Valt wel mee hoor.
Ik heb hier berekeningen liggen. De satio is met 1 jarig vodafone 27,5 abonnement duurder dan de i8910 met 1 jarig 27,5 abonnement.
Dus ik weet niet of je vast zit aan een provider?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan