welke smtp gebruikt TB?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel0138

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Berichten
165
Heb meerdere email adressen in TB. Elk heeft zijn eigen smtp server. In TB staan ze onderaan bij accounts bij elkaar waarvan één aangemerkt als standaard.
Gebruikt TB altijd de standaard of diegene die bij het email adres hoort.
 
Je kan ook bij de accounts je eigen smtp invullen.

Ik heb 6 verschillende accounts (van websites) en dus heb ik bij allemaal de smpt die bij de server hoort.
Je krijgt die gegevens van je hosting.

En anders kan je voor verzenden altijd de standaard gebruiken, die is van je provider.
 
Ik heb smtp.hccnet.n smtp.kpnmail.nl en een smtp server van mijn hosting provider. In TB staan bij account de drie email accounts onder elkaar en daaronder staat uitgaande server, Volgens mij kan je in TB niet een uitgaande server bij één van de drie emailaccounts invullen.
 
Sorry, maar werd door het antwoord nieuwsgierig en ben nogmaals mijn account wezen bekijken. Je kan toch bij elk account de smtp server instellen en de eerste twee staan op standaard maar het email adres van mijn hosting provider staat op zijn smtp server ingesteld en dat werkt. Dus eigenlijk is mijn vraag beantwoord. Ik vroeg mij dit alles af omdat je in een hotel geen mail kan beantwoorden en je dan de smtp van het hotel zou moeten weten. Waarom werkt het dan thuis wel?
 
Ik vroeg mij dit alles af omdat je in een hotel geen mail kan beantwoorden en je dan de smtp van het hotel zou moeten weten. Waarom werkt het dan thuis wel?
Logisch.
Als je ergens anders bent en je hebt de smpt van je provider KPN ingesteld, dan kan je geen mail beantwoorden omdat je niet thuis bent waar je KPN hebt.

Wanneer je nu een andere smpt hebt (van je hosting bijv.) dan kan dat wel.

Dus stel ik zit met mijn laptop in een hotel, dan kan ik wel mailen met via mijn account van de website (smpt van de hosting) maar niet met mijn KPN smpt.

Wat je wel kan doen is via gmail antwoorden. Je laat dus al je mail naar gmail gaan en dan kan je dus wel antwoorden.
 
Ik begrijp nu, of zou eigenlijk moeten begrijpen dat er verschil is tussen een smtp server van kpn en hccnet enerzijds en een smtp server van een hosting provider anderzijds. Je zou zeggen dat een smtp server een smtp server is en via die wordt je email verzonden, ongeacht of je nu thuis bent, in een hotel of met je mobiel via de zendmast. Misschien denk je dat mijn mail van de hosting provider webmail is maar het gaat gewoon via mijn email programma en niet via een browser.
 
De email server is van degene waar je je mail ophaalt, die hebben ook hun eigen smpt server.
Je kunt een webbased mail account maken zoals Gmail b.v. en die in TB implementeren, kun je overal mails versturen.
 
Sorry, maar werd door het antwoord nieuwsgierig en ben nogmaals mijn account wezen bekijken. Je kan toch bij elk account de smtp server instellen en de eerste twee staan op standaard maar het email adres van mijn hosting provider staat op zijn smtp server ingesteld en dat werkt. Dus eigenlijk is mijn vraag beantwoord. Ik vroeg mij dit alles af omdat je in een hotel geen mail kan beantwoorden en je dan de smtp van het hotel zou moeten weten. Waarom werkt het dan thuis wel?

*KUCH* Juist tegen beperkingen op poort 25 (denk aan spam verspreiding tegengaan etc.), zoals bij hotels in werking kunnen zijn, zijn de meeste SMTP instellingen zodanig dat niet de standaard SMTP poort 25 wordt gebruikt maar poort 587 (met verplichte gebruikersnaam/wachtwoord aanmelding en met verplichte encryptie). Poort 587 staat normaal gesproken niet dicht, ook niet bij hotels.
Alternatieven voor poort 587 zijn bij sommige mailproviders poort 487 of poort 485 en zelfs poort 26 komt voor, zolang het maar niet poort 25 is.

Tijs.
 
Logisch.
Als je ergens anders bent en je hebt de smpt van je provider KPN ingesteld, dan kan je geen mail beantwoorden omdat je niet thuis bent waar je KPN hebt.

Met mijn ziggo en thunderbird kan ik overal emailen, totaal geen probleem, tot dat bepaalde poorten dicht gezet zijn.
Maar dan doen de andere mails het ook niet.

Dus ik heb het idee dat die uitspraak wat kort door de bocht is.
 
Inderdaad.
Als ik op vakantie ben en ik heb wifi van het huisje, kan ik echt niet met de server smpt van KPN mijn mail beantwoorden.
Ik kan het wel ontvangen, maar dat is logisch, want ik gebruik pop3. Thunderbird haalt het dus alleen maar op. Het blijft tevens 7 dagen op de server van KPN staan.

Daarom komt de belangrijkste mail account ook via mijn gmail binnen (alleen daarvoor gebruik ik gmail, verder nergens voor) en kan ik indien nodig, de mail beantwoorden van degene.
 
Ik doe niets bewust.

Hier een screenshot:
Screen Shot 06-12-17 at 11.47 AM.JPG

Ik kom er nu wel achter dat het een zootje geworden is van alles wat er op staat. Ik heb soms accounts van kennissen er even bij mij op gezet en later weer verwijderd. De instellingen (en wachtwoorden ook) zijn gebleven. Moet ik toch eens even opruimen.

Ik gebruik uitsluitend Imap.
 
Laatst bewerkt:
@kostenzer:
a. Heb je posting #9 wel gelezen?
b. Waarom draag je AOL als voorbeeld aan, tenzij je inderdaad een @aol.com e-mail adres zou hebben? Indien inderdaad een @aol.com mail adres: Zie dat AOL ook poort 587 gebruikt. Werkt zelfs dát in een hotel niet, dan neem ik aan dat alleen http: en https: verkeer in het hotel is toegestaan, dus dat alleen poorten 80 TCP en 443 TCP naar buiten zijn toegestaan.
[In dat geval ben je veroordeeld tot webmail, want mail versturen via de SMTP server van (de provider van) het hotel gaat (bijna altijd) meteen de spam in of wordt meteen geweigerd bij de SMTP server van het ontvangende maildomein.]

Tijs.
 
Verder ben ik benieuwd naar de TS, of deze er al uit is ;)
 
In mijn post #10 geef ik aan dat ik het gelezen heb. Namelijk als alle poorten dicht gezet zijn kan ik het ook vergeten.

Ik geef verder AOL niet als voorbeeld. Ik heb AOL accounts. En ja, als dat dicht staat lukt het mij ook niet, dan moet ik noodgedwongen naar webmail.
 
@kostenzer: okidoki.
Waar het mij maar om gaat is dat doorgaans poort 25 wel dicht staat maar (veel) andere poorten niet. Staan zelfs poorten als 587, 487 of 485 dicht, dan is er een huizenhoge kans dat alleen http: en https: verkeer is toegestaan over de Internet-verbinding van het hotel (dus dat webmail de enige manier van e-mailen is). En dat verzenden via een 'vreemde' SMTP server (die van het hotel zelf (of de Internet-provider van het hotel)) doorgaans hard faalt omdat de SMTP server van het hotel/Internet-provider niet als geauthorizeerd staat genoteerd in (bijv.) SPF records van het afzendende maildomein.

Die laatste zin verklaart ook waarom Lange Pier zo reageerde in posting #11, omdat jij het zo laat voorkomen alsof je de SMTP server van je (thuis-)Internetverbinding altijd gebruikt voor het zenden van mail met diverse afzendende maildomeinen (bijv. mail met AOL afzender versturen via de SMTP server van Ziggo).
Als ik echter je voorlaatste posting bekijk dan gebruik je gewoon de SMTP servers van AOL om mail te versturen met AOL afzender, wat een enorm verschil is t.o.v. het gebruik van de SMTP server van Ziggo voor hetzelfde doel.

Ik kan hier nu een heel verhaal gaan opschrijven over hoe zeer het van belang is om onduidelijkheden of ontbrekende informatie te vermijden in postings (ook als je helper bent), maar dat zal wel duidelijk zijn.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan