Welke stille koeling voor P4 3,4 ghz Extreme edition?(socket 478)

Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik zoek een goede en stille koeling voor de Pentium 4 3,4ghz Extreme Edition.(Socekt 478) Er werd me aanbevolen de Coolmaster Hyper 6+ te nemen. Ik ben alleen bang, dat ik daar de ruimte op het moederbord niet voor heb. Ik heb even gemeten en heb ±95x105mm aan ruimte om de 478 socket.
Moederbord is een Gigabyte GA-8KNXP(Rev 1.x)

Sorry voor een late reactie, was m'n topic alweer vergeten.:o Ik had die site al bekeken en meerdere. Het gaat mij erom wel past er op dit moederbord, gezien de kleine ruimte die ik heb rond de cpu heb.
Op deze foto zie je de Dual power system 2 (DPS2) links naast het cpu socket zitten, dit is een insteekkaart voor stroom voorziening.
http://journal.mycom.co.jp/news/2003/04/15/08el.jpg
Hier nog een foto uit een andere hoek, zo kun je een beetje de hoogte zien:
http://www.hardinfo.com/art/site/pi...ga_8knxp/gigabyte_ga-8knxp_dps2_installed.JPG

De volgende koeler lijkt me wel wat:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_xp90_p4.htm
deze is er ook in een kopere uitvoering, wat me beter lijkt voor de warmte overdracht:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_xp90C.htm

Ik vraag me af of de heatpipes niet tegen de condensatoren en de DPS2 aan komen.

XP-90C_7sm.jpg

Laatst bewerkt:
Misschien kun je dat bord meenemen naar een betere PC boer, kun je ze ter plaatse passen, via die plaatjes is het echt moeilijk te beoordelen of ze zullen passen.

Sommige van die coolers zijn enorme joekels, vandaar.

Dat is het probleem, hier in de buurt heeft niemand deze koeler. Ik zal hem via het internet moeten bestellen. Misschien moet ik maar eens een mailtje naar Thermalright sturen, hopelijk kunnen ze hier antwoord op geven.

Uiteindelijk de koeler maar besteld zonder te informeren. Mocht ie niet passen, dan had ik nog een ander moederbord die een koeling nodig heeft en die wel veel ruimte heeft. Gelukkig past de koeler wel en is deze inmiddels gemonteerd.:) Moederbord moest er wel uit, omdat de houder door het moederbord heen gemonteerd moest worden. Teven moest de standaard houder eraf.
Hier wat foto's:
De houder aan de voor en achterkant:

De heatsink gemonteerd:

Voorlopig een 80x80mm Enermax fan erop:

(Klikbaar voor de grote afbeelding)

Mooi dat deze past.:thumb:

Indien de airflow goed is, een Papst, die van 12dBA, of ook een Enermax, de Warp, 15-32dBA.

Ik zat al aan Papst te denken, deze staan bekend om hun stilte. De airflow is goed in m'n kast, hoewel ik dit nog wil gaan verbeteren. De videokaart heeft een passieve koeling.

Op deze heatsink kan ook een 92mm fan geplaatst worden, daar wil ik ook naar gaan kijken.

Deze Enermax bedoel je neem ik aan?
http://www.enermax.com.tw/english/product_peripherals_detail.asp?PrID=43

Die Papst kan ik zo gauw niet vinden.

Jeb, met potmeter, de 9 is de 90mm neem ik aan, Type: UC-9AEBS .

De Papst 3412N/2GLLE bedoelde ik, maar die zie ik ook alleen hier.

Daar is het toerental wat laag van, dan zou de airflow wel goed moeten zijn, dat is wel weer het voordeel van die Enermax, regelbaar.

De Papst 3412N/2GLLE bedoelde ik, maar die zie ik ook alleen hier.
Hmm, deze heeft een CFM van 19,4 Vraag me af of dit inderdaad voldoende gaat koelen. De processor kan redelijk warm worden, als deze goed gebruikt wordt.:confused: Met de Enermax die ik er nu op heb wordt de processor rond de 40ºC. Heb alleen internet open en de fan op nog geen halve kracht.( een CFM van ± 30 gok ik)

Het voordeel is wel, dat met de 92mm de gehele heatsink aan de bovenkant bedekt wordt, dat is met de huidige fan niet het geval.

Maakt op zich ook niet uit welk merk erop komt, voldoende luchtstroom (met een eventuele airduct in de case) en een lage dBA waarde heeft de voorkeur, Arctic heeft overigens ook nog wel wat in huis.

Tussen 80 en 92 mm heeft ong. 30% meer luchtverplaatsing met hetzelfde toerental, een fanadapter verbouwen van 80-120 naar 90-120 met een 120mm fan geen optie? of steekt die dan uit de behuizing.:evil:

Hij steekt met een fanadapter niet uit de behuizing, maar komt dan wel te dicht op de zijkant van de kast.(er zit geen opening daar) Denk ook dat het een nadeel voor m'n airflow gaat worden. Een lage DBA heeft zeker de voorkeur.

Nieuwe casemod met een airduct, dikke 140mm fan met adapter naar 120 dan naar 90/100, ook een optie, overduk met goede uitgaande 120mm fan(s) is dan voldoende.:)

Of die airduct en adapter in plexiglas, zelf buigen, smelten en lijmen.:p

Het is toch een heatpipe koeler, hoeft alleen de warmte van de koelribben af te voeren, echte geforceerde koeling is daarbij niet nodig.

Nieuwe casemod voor deze hardware is geen optie. Komt wel als ik een nieuwe pc ga samenstellen.:)
Denk dat ik die Papst gewoon maar ga bestellen. Is het niks dan kan deze verwerkt worden in m'n Windows Media Center casemod, die ik van de winter wil gaan maken.

Moet alleen nog eens op jacht naar zo'n warmte lijn om plexiglas goed en strak te kunnen buigen. Heb het wel met een verfbrander (fohn) gedaan, maar dat is moeilijk doen terwijl het makkelijker kan.:p

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan