• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Welke taal excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald1986

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Ik heb een sheet waarin onder andere een formule staat die het weeknummer weergeeft. Deze sheet wordt door verschillende mensen gebruikt. Nou is het geval dat sommige mensen de nederlandse versie en anderen de engelse versie van excel gebruiken. Alle andere formules hebben hier geen probleem mee maar alleen de weeknummer formule wordt niet automatisch meeverandert wanneer het bestand in een andere taal wordt geopend. Ik moet elke keer =WEEKNUM en =WEEKNUMMER veranderen. Is hier ook een oplossing voor? Of is er misschien een formule die aangeeft in welke taal je excel gebruikt? of misschien via VBA?

Bvd!

Edit: Het bestand wordt gebruikt in de engelse versie (excel 97) en de nederlandse versie (2010)

Misschien met een Workbook Open event? Dan plaats je de formule in desbetreffende cel bij openen... (altijd engels)

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Blad1").Range("A1") = FormulaLocal = "=WEEKNUM(A1)"
End Sub

Laatst bewerkt:
weeknummer kun je het beste niet gebruiken, deze geeft alleen het juiste weeknummer
in excel 2010 als je er ;21 achter zet, dit werkt niet in eerdere versie van excel.

Deze geeft het juiste weeknummer in alle versies (engels weet ik niet zeker).

Code:
=INTEGER((VANDAAG()-DATUM(JAAR(VANDAAG()+4-WEEKDAG(VANDAAG()+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG()+4-WEEKDAG(VANDAAG()+6));1;3)))/7)+1

Niels

Edit: Het bestand wordt gebruikt in de engelse versie (excel 97) en de nederlandse versie (2010)
Oei, echt waar?
In je excel 97 installatie zal het analysis toolpak wsch niet geinstalleerd zijn. Weeknum was toen nog geen standaard functie in excel.

Niels, ik ga je formule vamiddag even proberen.

Is het zo dat excel de weeknummer formule wel overneemt tussen NL en EN versies als bij beide versies het analysis toolpack is geinstalleerd? Als dat zo is kun je dan niet onderstaande VBA regel laten uitvoeren bij het opstarten van het bestand?

Code:
AddIns("Analysis ToolPak").Installed = True

Ik weet niet of die toolpack werkt om weeknummer te laten werken, maar test de functie weeknummer eens met verschillende datums
in excel 2007 of eerder , je zult zien dat je niet het juiste isoweeknummer krijgt.
Dit hebben ze pas in de 2010 versie toegevoegd

Als je dan toch met VBA aan de gang gaat gebruik dan een UDF.

Deze is gemaakt snb
Code:
Function isoweeknr(d1 as Date)
   isoweeknr=Datepart("ww",d1+4 -weekday(d1,2),2,2)
End Function

Niels

Laatst bewerkt:
Ok, maar waar zet ik die code in? In een module of in een tabblad?
En hoe roep ik die formule op in een cel?

Plaats hem in een module en je hebt de formule =isoweeknr(cel met datum) erbij in Excel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan