Welke videokaart gebruikt mijn MSI GP62-2QD

Status
Niet open voor verdere reacties.

trucker7

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2009
Besturingssysteem
XP, Win.8, Win.10, Win.11
Hallo helpers en helden,

ik heb een vraag over een laptop die ik sinds gister in mijn bezit heb. Zoals de titel zegt heb ik een MSI GP62-2QD. Deze zou volgens de specificaties uitgerust zijn met de 2 volgende videokaarten:

- Intel(R) HD Graphics 5600
- NVIDIA Geforce 940M (2024 MB)

Misschien een "domme" vraag, maar welke videokaart gebruikt mijn laptop nou? Ik heb namelijk het idee dat mijn laptop alle beeldverwerkingen met de Intel(R) HD Graphics 5600 doet. De reden dat ik dit vermoed is omdat, als ik naar Configuratie scherm > Vormgeving en Persoonlijke instellingen > Beeldscherm > Schermresolutie ga en dan druk op Geavanceerde Instellingen dan kan ik alleen maar de eigenschappen bekijken/aanpassen van de Intel(R) HD Graphics 5600. Ik kom dan ook verder niks tegen over de NVIDIA Geforce 940M. Daar in tegen, onder apparaat beheer kom ik ze wel beide tegen. Als ik ze dan dubbelklik staat er bij beide: "Dit apparaat werkt correct".

Ik heb zelf al zitten kijken in het menu van de MVIDIA software (welke trouwens met de laatste software ge-update is). Ik kon via de software wel mijn voorkeursadapter aangeven, deze stond op automatisch en heb ik gewijzigd in de MVIDIA. Verder heb ik niks tegen kunnen komen, maar ondanks de instelling heb ik toch het idee dat de laptop alleen maar via de Intel(R) alles doet. Hopelijk kan een van U mijn uitleggen wat ik moet doen, of hoe het werkt.

Vast bedankt fijne helpers/helden, ik zie jullie hulp graag!

Groeten,

Raymond

Als het goed is gebruikt de laptop inderdaad beide.
In "idle" of zaken waarin niet veel grafische kracht gevraagd wordt gebruikt hij de interne GPU ( HD Graphics 5600 ).
Als hij echt aan de bak moet ( bij spelletjes ) schakelt hij automatisch naar de Geforce 940M.

Goedemorgen,

Ik heb je vraag even naar de laptop sectie verplaatst hoort daar even beter thuis als bij videokaarten.Succes met je vraag.

En ja zoals Scrapeap al meld wordt automatisch geregeld speel eens een game en kijk welke hij dan gebruikt en denk gezien energie verbruik dat je ook niet alles door de nvidea kaart wil laten doen.

Laatst bewerkt:
Wat Scrapheap al zegt. Als het goed is heb je bij Nvidia ook een optie dat als je met de rechtermuisknop op een programma klikt er een keuze verschijnt "uitvoeren met grafische processor". Sommige software detecteert dit namelijk niet goed en op die manier kun je dit handmatig afdwingen.

Allen,

Tot zo ver bedankt voor alle feedback. Het rechts-klikken en dan kiezen om uit te voeren met NVIDIA kom ik niet tegen. Wel kan ik in de configuratie van NVIDIA in een lijstje selecteren welke applicaties ik gedraait wil hebben met NVIDIA. Om maar als voorbeeld PowerDVD 13 te noemen. Deze kom ik dus wel in een lijstje tegen, maar ik kan nergens aanvinken dat deze met NVIDIA moet draaien.

De Intel(R) blijft als enigste optie aangevinkt. Donkergrijs, dus niet wijzig baar. Tot zover naar mijn idee moet ik haast wel gaan geloven dat besturingen eigenlijk bepalen wanneer de videokaart krachtiger moet zijn, en zo over-switchen.

Mocht ik er toch achter kunnen komen hoe "alles" via de NVIDIA laat lopen zal ik het hier meteen delen. Tot zo ver zijn tips en trics welkom.

Tot zover bedankt !

Hoi,

Zelf hier ook een msi en de standaard programma's blijven gewoon met de intelchip gespeeld worden alleen kan je de niet standaard programma's een keuze maken dus lijkt mij vrij normaal en waarom zou je bv office of explorer met de nvidia chip willen spellen?

Allen,

Tot zo ver bedankt voor alle feedback. Het rechts-klikken en dan kiezen om uit te voeren met NVIDIA kom ik niet tegen. Wel kan ik in de configuratie van NVIDIA in een lijstje selecteren welke applicaties ik gedraait wil hebben met NVIDIA. Om maar als voorbeeld PowerDVD 13 te noemen. Deze kom ik dus wel in een lijstje tegen, maar ik kan nergens aanvinken dat deze met NVIDIA moet draaien.

De Intel(R) blijft als enigste optie aangevinkt. Donkergrijs, dus niet wijzig baar. Tot zover naar mijn idee moet ik haast wel gaan geloven dat besturingen eigenlijk bepalen wanneer de videokaart krachtiger moet zijn, en zo over-switchen.

Mocht ik er toch achter kunnen komen hoe "alles" via de NVIDIA laat lopen zal ik het hier meteen delen. Tot zo ver zijn tips en trics welkom.

Tot zover bedankt !

Heb je de optie om in de taakbalk te kijken naar het icoontje van nvidia geforce en dan eens rechtsklikken erop en kiezen voor nvidia configuratiescherm?

Of zat je al zo ver? Probeer dan om 3d instellingen te beheren(zo heet dat bij mij) en misschien lukt het daar beter? :) (kies voorkeur grafische processor)

Vraag me ook wel af waarom je het zou willen aanpassen. Mijn Dell werkt prima met het automatisch schakelen tussen de grafische kaarten. Houd het stroomverbruik ook leuk en de temperatuur lager. Er zijn wel enkele (vaak slecht geprogrammeerde eenvoudige) spellen die er niet tegen kunnen dat er 2 videokaarten zijn. Deze detecteren de sterkere kaart niet en blijven op de onboard kaart draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan