Welke videokaart is er nodig???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Houtmeyers P

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
12
Ik heb me online een Samsung 245B monitor besteld (24". res 1920x1200 pix)...maar heb het nog niet in mijn bezit.
Nu vraag ik me af of ik ook een andere (sterkere) videokaart nodig heb om dit scherm ten volle te kunnen gebruiken. Mijn pc is ondertussen een 6 tal jaartjes oud. De huidige videokaart is een NVIDEA GEFORCE 4MX 420 van 64mb.
Hoe kan ik te weten komen of deze voldoet voor een 24"scherm.......ik vind nergens informatie over de vereisten om zulk een scherm te kunnen gebruiken of welke videokaart minstens nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Je video kaart bepaald je maximale resolutie, niet het scherm dat je aan je pc hangt.
In het configuratie scherm staat een icoontje met de de tekst Beeldscherm.
Kijk even bij Beeldschermresolutie;
screenhunter19ik6.jpg


Wat hier het maximum is, zal ook je maximum blijven...
Ik denk toch dat je probleem hebt, je PC is 6 jaar oud, dus vermoedelijk met een AGP video kaart, die zijn er ook wel voor een resolutie van 1920x1200, maar dat betekend extra (vermoedelijk behoorlijke) kosten...

Dan heb je nog AGP in verschillende smaken, 1x, 2x, 4x en 8x, een 8x is uiteraard de snelste. Wat het maximum is dat zinvol is voor jou PC hangt echter af van je moederbord.
Bij een PC van 6 jaar oud zou dat best wel eens 1x of 2x kunnen zijn.
Een kaart die 8x zou kunnen werken gaat dan toch maar op 1x of 2x snelheid....
Met een resolutie van 1920x1200 zou dat wel eens kunnen betekenen dat je muis alleen maar stotterend over het scherm te bewegen is... (misschien valt het mee, maar ik zou er niet al te veel van verwachten).

Zonder meer gegevens te weten over je moederbord en je huidige videokaart is het lastig er meer over te zeggen.
P.s. een nieuwe videokaart zou ook nog wel eens kunnen betekenen dat je een nieuwe zwaardere voeding moet kopen...

Misschien wordt het tijd voor een nieuwe PC... Dit is ongeveer waar je nu mee bezig bent.
74428460un8.jpg
:)

Nog een linkje naar Google voor wat sites over AGP en een resolutie van 1920x1200
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog even iets verder gezocht, je huidige kaart is een 4x.

Er zijn modellen van MX 420 gemaakt (bv door Creative) met een ondersteunde grafische weergave van: VGA (640x480), XGA (1024x768), SVGA (800x600), SXGA (1280x1024), SXGAW (1600x1024), UXGA (1600x1200), UXGAW (1900x1200):), QXGA (2048x1536), UW-SXGA (1280x600).

Mogelijk ook het model dat jij in je PC hebt zitten...
 
Alvast bedankt voor de snelle informatie.
Ik heb even gecontroleerd onder scherminstellingen bij de beeldresolutie....daar staat inderdaad 1280x1024pix als maximum opgegeven. Als ik jouw uitleg goed begrijp ga ik dus ook rekening moet houden met de extra kosten van een betere videokaart en misschien zelfs nog andere aanpassingen. Een nieuwe pc zit er voorlopig niet in. Ik heb tot op heden nog niet echt de nadelen ondervonden van het verouderde systeem dat ik nu gebruik. Misschien is het mogelijk mits een paar aanpassingen toch nog een tijdje verder te kunnen. Bedankt voor jouw antwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan