welke videokaart kanop mijn moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

ero123

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2008
ik wil een nieuwe videokaart kopen maar ik ben in de war met agp pci-e en 2.0
wat zijn de verschillen heeft dat met snelheden temaken of met verschillende technieken
en welke videokaarten kan op mijn moederkaart

ik dacht aan een NVIDIA 8800 ofzo of iets van een 9600 welke videokaart raden jullie mij aan trouwens (100-160 euro) maar ik weet dus neit welke videokaarten op mmijn moederkaart kan de nvidia 8800 gts was het volgens mij van 160 euro is 2.0 maar ik weet dus niet of die bij mij moederkaart kan.

verder had ik gehoord dat het niet zoveel uitmaakt tussen een 9600 en 8800 ik had gehoord dat de 8800 wat beter is maar die is in de serie lager hoe kan die dan beter zijn als die lager is want de 9600 is 9 serie dus hoger

hier zijn mijn specs

- - - - - -- - - -- -- - - -- --- -- - -- - -- -

Moederbord:
CPU Type Unknown, 2133 MHz (16 x 133)
Moederbordnaam Dell Dell DXP061
Moederbord Chipset Onbekend
Systeemgeheugen 2048 MB
BIOS Type Phoenix (08/14/06)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce 7900 GS (256 MB)
Monitor SyncMaster 205BW/204BW, SyncMaster Magic CX203BW/CX205BW(Digital) [NoDB] (HSHL810989)

Multimedia:
Geluidskaart Creative SB X-Fi [NoDB]

Opslag:
IDE apparaat Intel(R) ICH8 2 port Serial ATA Storage Controller - 2825
IDE apparaat Intel(R) ICH8 4 port Serial ATA Storage Controller - 2820
Harde schijf WDC WD2500JS-75NCB3 (232 GB, IDE)
Harde schijf TEAC USB HS-SD Card USB Device
Harde schijf TEAC USB HS-MS Card USB Device
Harde schijf TEAC USB HS-xD/SM USB Device
Harde schijf TEAC USB HS-CF Card USB Device
Optische Station TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A
SMART Status harde schijf OK
HID-compliant mouse

--------[ DMI ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ BIOS ]

BIOS Eigenschappen:
Verkoper Dell Inc.
Versie 1.0.3
Uitgavedatum 08/14/2006
Capaciteit 512 KB
Opstartapparaten Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM, LS-120
Specificaties Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD, BBS
Ondersteunde Standaarden DMI, APM, ACPI, PnP
Uitbreidingsmogelijkheden PCI, USB

[ Moederbord ]

Moederbordeigenschappen:
Fabrikant Dell Inc.
Product 0WG855

[ Processoren / Processor #1 ]

Processoreigenschappen:
Fabrikant Intel
Externe Kloksnelheid 1066 Mhz
Maximale Kloksnelheid 4000 Mhz
Actuele Kloksnelheid 2133 Mhz
Type Central Processor
Voltage 1.8 V
Status Geactiveerd
Upgrade ZIF
Socket Aanduiding Microprocessor

op de vraag over pci-e of agp: dat is behoorlijk summy-proof.

kijk naar de kleur van de sloten: AGP (bruin), PCI (wit), PCI-E (zwart of blauw)

AGP, PCI en PCI-e zijn niet onderling uitwisselbaar, dus je kan geen verkeerde kaart in het slot steken zonder de boel te beschadigen. Sloten zijn zó afwijkend, dat het echt niet past.

Heb je toevallig DEZE pc, een Dell Dimension 9200? Daarin zit een PCI-e slot (dus zwart of blauw). Dit systeem is prima geschikt voor een 8800. Wel even opletten dat je de voeding niet gaat overbelasten. 375 Watt is nogal zuinig, en een 8800 heeft honger....

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 type videosloten AGP en PCI-e 16x de eerst is alleen nog maar op oude moederborden te vinden, de tweede is te vinden op alle huidige moederborden, er is idd zoals je al zei een PCI-e 2 dit heeft met de doorvoorsnelheid van de poort te maken, weet je niet of je dat op je moederbord hebt zitten (als je al PCI-e hebt) dan geeft dat niet want de meeste videokaarten zijn ook backwards compatible (kunnen werken met een lagere doorvoersnelheid). Maar voor 100 - 160 euro koop je volgens mij geen PCI-e 2 kaart dus...

Voor de rest, de 9 serie van Nvidia lijkt miss beter maar hoeft dat lang niet te zijn omdat hij een nummertje hoger heeft dan de 8 serie, de 8800GTX verslaat de 9600GT bijvoorbeeld op zijn sloffen dus dat is onderling verschillend, wel is het zo dat de 9600GT op een andere chip soort is gebaseerd etc etc. (verder niet zo boeiend) als je wil weten welke beter is moet je naar benchmarks gaan kijken (op bijv. www.tomshardware.com)

op de vraag over pci-e of agp: dat is behoorlijk summy-proof.

kijk naar de kleur van de sloten: AGP (bruin), PCI (wit), PCI-E (zwart of blauw)

AGP, PCI en PCI-e zijn niet onderling uitwisselbaar, dus je kan geen verkeerde kaart in het slot steken zonder de boel te beschadigen. Sloten zijn zó afwijkend, dat het echt niet past.

Heb je toevallig DEZE pc, een Dell Dimension 9200? Daarin zit een PCI-e slot (dus zwart of blauw). Dit systeem is prima geschikt voor een 8800. Wel even opletten dat je de voeding niet gaat overbelasten. 375 Watt is nogal zuinig, en een 8800 heeft honger....

wat betekend dat dan moet ik een andere voeding in plaatsen of is die zo goed

en ja ik heb een 9200 :)
verder ga ik niks bij doen alleen videokaart upgrade

Laatst bewerkt:
nVidia raad aan om voor een 880 minimaal een 400Watt voeding te gebruiken.
Dat zegt niet dat het niet werkt op 375Watt, maar je loopt het risico dat het allemaal teveel wordt en het hele boelje instabiel raakt. Je pc schakelt dan gewoon uit, omdat de voeding niet meer genoeg stroom kan leveren.

Oplossing om de honger van het ding te stillen is een passieve koeling. SPARKLE heeft bijvoorbeeld zo’n ding in het assortiment, zie HIER maar de meningen zijn verdeeld. Kaarten met een passieve koeling (dus heatpipes enzo in plaats van een ventilator) werken uitstekend, ik heb zelf een 8600GTS met passieve koeling, maar bij een 8800 is twijfelachtig. De meeste van die kaarten zijn uitgerust met een serieus grote koeling, en dat is niet voor niets. Die kaarten worden erg warm, en hebben een goede koeling nodig om stabiel te (blijven) werken. Met een ventilator gaat dat nou eenmaal een stuk beter. Ander alternatief is vloeistofkoeling, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Even kort door de bocht: je kan het gewoon gokken en zien of het werkt. Eerlijk gezegd denk ik wel dat het goed gaat, maar je balanceert op het randje. Bij het minste beetje dat je je pc echt gaat pushen, kom je er niet meer met 375 Watt.
Mocht het toch niet lukken, of wil je het risico niet nemen, koop dan gewoon een zwaardere voeding. Dat zijn de kosten ook niet, en het bespaart een boel frustratie en zorgen. 600 Watt is meer dan genoeg, voor een paar tientjes extra zit je op rozen.
Laat je niet tegenhouden doordat je denkt dat het moeilijk is, een voeding is gewoon een vierkant doosje met wat draadjes eraan. Oude voeding eruit, nieuwe erin. Vier schroefjes en een paar stekkertjes, fluitje van een cent.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan