welke videokaart moet ik nemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

skillet

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2004
ik wil een nieuwe videokaart voor mijn computer kopen maar ik twijfel tussen een ati radeon 9800 pro en een
nvidia geforce fx 6600 GT

welke van die twee zou ik moeten nemen?

De 9800pro is een perfect kaartje en nog betaalbaar ook (rond de €220 - €230)
Ik heb nu een maand de 9800pro en niks dan tevredenheid er aan overgehouden ;)

Ik heb de Ati Radeon 9800 Pro (128 MB) al 6 maanden in bezit en ben heel erg tevreden.

Ik speel o.a:
  • HalfLife 2 (demo) op 1600x1200 en alle opties max
  • UT 2003 ( zelfde instelling als boven)
  • Halo (iets lagere resolutie. Gaat trager worden als er teveel tegelijk gebeurd)
  • Far Cry (1600x1200 en alles op max)
  • Morrowind ("oud" spel maar ziet er echt retemooi uit)
  • Verder alle WW2 shooters (MOHAA, COD)
Kortom....wereld kaart!
Als je zorgt dat altijd je drivers en je DirectX up-to-date is, dan kun je een hele poos vooruit.

Game on!

Gr Daan (GhostKeeper)

PS: Er is een 256 versie maar die is moeilijk te krijgen. Voorlopig heb je niet veel spellen waar je het verschil inziet.
De aankomende Elderscrolls 4 (Oblivion Lost) en S.T.A.L.K.E.R kunnen ook prima gaan draaien op 128 MB (beloven de makers..;) )

maar ik heb op een benchmark site gekeken (duitse) die kan ik jammer genoeg niet meer terug vinden anders had ik hier een link gezet, maar daar stond de 6600 GT van nvidia bij zowat alle spellen boven de ati dus....

Waarom twijfel je ?
Portemonnee kwestie ;)

Maar...............
laat je toch niet verleiden door benchmarks, over een maand of 3 zijn er weer nieuwere kaarten die de huidige kaarten naar de kroon steken.
Voor de beeldvorming : in mijn machine zit "slechts" een Geforce4 ti4400 (3 jaar oud inmiddels!!!) en ik ben nog geen game / applicatie tegengekomen die ik niet (soepel!) kan draaien.........

Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen ja. Daar heb ik niet naar gekeken.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik een grote ATI fan ben. Eerlijkheidshalve moet ik dan ook zeggen dat Nvidia met een inhaalslag bezig is.

Maar dat geld alleen voor de nieuwste kaarten van Nvidia!

Het is jou geld en jou "gevoel" zeg ik altijd maar.
Laat ff weten als je een kaartje gekocht heb.

Daan

In de prijsklasse waar jij in zoekt is de ATI beter.
Je praat over een jaar "oude" kaart.

Toen ik m kocht was ie net uit en was dat de beste kaart van dat moment (op de 98oo XT na, maar die is 2x zo duur...rond de € 450)

3 Maanden later kwamen er al weer nieuwere uit en die waren weer sneller (ik meen de ATI 800 XT ofzoiets)
Allemaal leuk en aardig maar ze kosten handen vol met geld en je ziet echt bijna geen verschil. Benchmarken zegt ook niet alles. Het gaat erom of jij m goed genoeg vind voor Far Cry.

Trouwens: benchmarks worden vaak gedaan op highend pc's dus het nieuwste van het nieuwste.
Is jou pc wat ouder, dan trekt ie ook niet alles uit die kaarten.

Het gaat dan ook niet alleen om je videokaart maar ook om de rest.

Ik ben het met Pasja eens.....laat je niet gek maken door al die benchmarks!

Ook hier een zeer tevreden 9800 pro gebruiker, niets dan lof over de kaart.
Nagenoeg alle spellen op max instellingen te spelen.

dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat er niet zoveel verschil zit tussen die kaarten?

trouwens ik heb een ati radeon 9800 pro in een andere computer maar daar kan ik echt niet op max spelen hoor dan gaat ie veel te traag, weet niet of het komt door de rest van mijn computer maar ik dacht dat dat toch wel redelijk acceptabel was

amd xp 2400
1 GB ram
ati radeon 9800 pro

farcry kan ik op die computer maar op 800x600 spelen en dan nog wel met een van de surroundings instellingen op medium :8-0:

maarre in ieder geval bedankt voor alle goede raad :thumb:
denk dat ik toch voor de 6600 GT ga

Mijn systeem:
  • ATI Radeon 9800 Pro 128 MB
  • Intel p4 2,8 GHZ
  • 1024 MB Ram (2x 512)
  • Asus P4PE-X MOBO
  • 160GB Maxtor 7200rpm 8MB Cache
  • 420watt voeding

Ik speel Far Cry op 1600 x 1200 zonder problemen.
Heb je laatste drivers en DirectX?

Maar goed, je gaat voor een Nvidea en die zijn ook heel goed.

Daan.

PS: heb je een orginele ATI 9800 Pro of er eentje van Club ofzo. Die zitten met andere kloksnelheden enz. zodat ze de prijs omlaag kunnen drukken.

ik heb een ati van powercolor, en ik heb ook de laatste drivers dus daar snap ik dan helemaal niks van :eek:
ook nieuwe directx 9c en dan nog een update van farcry 1.3 maar op 1600x 1200 lukt mij echt niet hoor das onmogelijk voor mijn kaart :(

Ik weet niet precies hoe het zit maar ik weet wel dat er veel verschil tussen zit.
Het heeft te maken dat ze de kaart "knijpen". De makers van Powercolor kopen een licentie van ATI. Vervolgens gaan ze klooien met die kaart. Ze presteren duidelijk minder als de orginele ATI.

Misschien vertel ik je het niet helemaal goed en kan een ander je daar meer over vertellen.

Zoek eens met Google naar de reviews van de 9800 Pro.

bedankt :D , van welk merk koop jij de kaarten dan? en is het mogelijk om dat geklooi van je ongedaan te maken?

Ik heb een orginele ATI. Van de bedenkers zelf dus.
Er zit dus verschil tussen de ATI van Hercules, Powercolor, Sappihere enz enz.

Voor je 2e vraag verwijs ik je naar de sectie overklokken
Daar heb ik echt geen verstand van. .:rolleyes:

Je kan via google zoeken naar het overklokken van een kaart. Ik dacht dat Tweakers een goed forum daarover had.

Succes iig met het maken van je keuze. Ik heb ook lang zitten twijfelen en een hoop opgezocht op het i-net

ik zou eigenlijk nog graag 2 vraagjes stellen:
hoe kan ik ook aan een originele ati kaart komen? of is dat uberhaubt niet mogelijk?

en weet jij of ze de snelheid ook knijpen op nvidia kaarten? want ik heb net mijn oog laten vallen op een 6600 GT van zo'n 180 euro, die ook voor 250 te koop zijn

Laatst bewerkt:
Ik heb m hier besteld toen der tijd http://www.compusupply.nl/ Daar kost ie nu € 189,- zie ik.
Weet alleen niet of tie alleen system verkoopt (ik heb systeen samengesteld- zie systeemknop in mijn posts)

Op je 2e vraag weet ik geen passend antwoord. Ik lees zelf de PC zone Benelux en daar worden van die testen enzo gehouden. Daar steek je wel eens wat van op.

Verder is Google mijn grote vriend:p

Laatst bewerkt:
ik heb de 6600 GT nu en hij is inderdaad iets sneller/ beter als de ati die ik had :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan