En objectieve waarde vindt ik is wel hoe vaak er een nieuwe update uitgebracht wordt.
Zelf gebruik ik AVG (gratis) en heb deze zo ingesteld dat er 2x per dag wordt gezocht naar nieuwe update files.
Er zijn dagen dat ik in één dag 2 nieuwe versies binnen krijg, geen overbodige luxe dus.
Programma's die bv maar één keer per week controleren of er een update is zijn niet meer van deze tijd.
Virus makers sturen hun nieuwste virus niet eerst op naar antivirus bedrijfen, deze zullen dus altijd afhankelijk zijn van 'slachtovers' waar een nieuwe virus heeft toegeslagen voordat ze nieuwe antivirus definties kunnen maken, 100% veilig ben je dus nooit.
Meeste problemen kun je ovigens zelf voorkomen door zuinig met je email adres om te gaan en niet op allerlei sites achter te laten.
Bijlages nooit zo maar openen zonder dat je weet van wie de mail komt, stuur bv eerst een mailtje met de vraag of de zender je een mail met bijlage heeft gezonden, zelfs als het vrienden van je zijn, of maak de afspraak met ze dat ze altijd eerste een mail sturen met daarin de aankondiging dat ze een bijlage gaan sturen.
Verder let op je download gedrag, er zijn genoeg sites die 'mooie' software aanbieden ter download, maar waarbij je geen idee hebt wat je eigenlijk aan het downloaden bent bv trojans of ander spyware.
Kijk daarnaast naar een goede firewall.