Welke wifi kanalen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een router en een acces point (= router ingesteld als acces point). Beide dualband, de router heeft AC/B/G/N en het acces point alleen B/G/N.

Beide beschikken over 3 SSID's met dezelfde namen. Ze staan nu qua kanaal tijdelijk op automatisch omdat ik er niet uit kom wat het beste is:

Alle SSID's met dezelfde naam op hetzelfde kanaal, of juist elk SSID een ander kanaal.

In totaal heb ik 2x WiFi A op 2.4Ghz en 2x WiFi GAST 2.4Ghz en 2x WiFi B op 5Ghz.
Ik kan voor beide ook nog een 5Ghz GAST aanzetten maar deze gebruik ik niet.

Als beide WiFi A op kanaal 1 zitten, versterken ze elkaar dan of zitten ze elkaar juist in de weg?

Graag jullie advies wat te doen met de kanalen... Of is op automatisch misschien de beste optie?

Mvrgr.

Nossie

Laatst bewerkt:
het is het beste om beide accesspoints op een ander kanaal te zetten, bijvoorbeeld kanaal 1 en 6.
zou je een printscreen kunnen posten van een wifiscanner op locaties waar je de Wi-Fi gebruikt, daarin is het namelijk te zien welke kanalen nog niet gebruikt worden door andere netwerken.

Het is gelukt, de minst gebruikte kanalen in mijn omgeving zijn 1 en 11, 12,13. Ik heb voor 1 en 11 gekozen want volgens mij kunnen niet alle apparaten overweg met kanaal 12 en 13. Dat moet ik nog even uitzoeken met alle apparaten in huis.

Met beide op auto stonden ze allebei op kanaal 1. Bij allebei een goed signaal, maar nu 2 verschillende kanalen en het signaal is van beide nog sterker geworden. Dus beide op het zelfde kanaal zitten ze elkaar blijkbaar toch in de weg....

Indien er nog mensen zijn met aanvullende adviezen hoor ik het graag.

Mvrgr.

Nossie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan