Welke WinXP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

deSmid

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Hallo,

Bij de aankoop van mijn Acer Veriton M410, ruim 1 jaar geleden, bleek deze al eerder bij een andere eigenaar te zijn geweest die de PC weer retour gebracht had. Dit zou voor mij geen probleem zijn volgens de verkoper. Helaas kon ik het systeem niet via de recoverpartitie opnieuw installeren omdat er een wachtwoord was gebruikt welke niet meer te achterhalen was. De verkoper heeft WinXP-prof. opnieuw op mijn PC geïnstalleerd en heb daar verder ook geen probleem meer mee ondervonden. WinXP-prof is legaal en er staat een sticker met Productkey van XP op de kast.

Ik heb nu dusdanig problemen met XP (waarschijnlijk gevolg van een Hardnekkige Trojan) dat ondanks alle schoonmaakacties toch regelmatig vastloopt dus denk dat XP toch beschadigd is. Ik overweeg om gewoon opnieuw te beginnen en de boel te formatteren en XP er weer opnieuw op te zetten. Ik krijg geen toegang tot de recoverpartitie maar kan deze wel zien met Acronis partitie manager. Zo te zien is daar alles compleet maar te groot om op een DVD te zetten.

Ik kan een WinXP-prof CD gebruiken van mijn buurman maar wil daarbij wel mijn productkey/licentie gebruiken zodat alles gewoon legaal blijft.

Kan ik WinXP-prof van deze CD gebruiken om te installeren en daarmee mijn productkey gebruiken dat op de PC staat en is hiermee dan ook mijn PC weer legaal zodat ik verdere updates kan downloaden zoals SP2, SP3, livemessenger enz.?

Mijn PC werkt nu nog steeds (hoewel met af en toe een vastloper)
Zijn er dingen zoals bepaalde bestanden die met XP (registratie) te maken hebben nog te kopiëren om later weer terug te kunnen plaatsen?
(De diverse drivers van randapparatuur heb ik hier al verzameld en zijn dacht ik compleet)

Wie kan mij raad geven hoe dit te doen? (en hoe zit het met wel of geen OEM-software?)
Met vriendelijke groet,
deSmid.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Dat is snel :)

Maar ik heb volgens mij een legale Productkey, daarmee moet ik hem toch installeren?

Grtz,
deSmid.

Hallo,

Bij de aankoop van mijn Acer Veriton M410, ruim 1 jaar geleden, bleek deze al eerder bij een andere eigenaar te zijn geweest die de PC weer retour gebracht had. Dit zou voor mij geen probleem zijn volgens de verkoper. Helaas kon ik het systeem niet via de recoverpartitie opnieuw installeren omdat er een wachtwoord was gebruikt welke niet meer te achterhalen was. De verkoper heeft WinXP-prof. opnieuw op mijn PC geïnstalleerd en heb daar verder ook geen probleem meer mee ondervonden. WinXP-prof is legaal en er staat een sticker met Productkey van XP op de kast.

Ik heb nu dusdanig problemen met XP (waarschijnlijk gevolg van een Hardnekkige Trojan) dat ondanks alle schoonmaakacties toch regelmatig vastloopt dus denk dat XP toch beschadigd is. Ik overweeg om gewoon opnieuw te beginnen en de boel te formatteren en XP er weer opnieuw op te zetten. Ik krijg geen toegang tot de recoverpartitie maar kan deze wel zien met Acronis partitie manager. Zo te zien is daar alles compleet maar te groot om op een DVD te zetten.

Ik kan een WinXP-prof CD gebruiken van mijn buurman maar wil daarbij wel mijn productkey/licentie gebruiken zodat alles gewoon legaal blijft.

Kan ik WinXP-prof van deze CD gebruiken om te installeren en daarmee mijn productkey gebruiken dat op de PC staat en is hiermee dan ook mijn PC weer legaal zodat ik verdere updates kan downloaden zoals SP2, SP3, livemessenger enz.?

Mijn PC werkt nu nog steeds (hoewel met af en toe een vastloper)
Zijn er dingen zoals bepaalde bestanden die met XP (registratie) te maken hebben nog te kopiëren om later weer terug te kunnen plaatsen?
(De diverse drivers van randapparatuur heb ik hier al verzameld en zijn dacht ik compleet)

Wie kan mij raad geven hoe dit te doen? (en hoe zit het met wel of geen OEM-software?)
Met vriendelijke groet,
deSmid.

Als je voor de format gaat kan je best de bestanden die je nodig hebt (afb, muziek e.d) in een aparte map zetten, deze op een geheugenstick (of externe harde schijf) plaatsen, je programma's kan je (naar mijn weten) niet manueel backuppen omdat er registersleutels voor gecreëerd zijn. Dus zorg ervoor dat je de nodige programma's onthoud en na de format opnieuw kan downloaden, en van de gekochte programma's moet je de cd nog hebben ;)

Nadat dit alles gedaan is kan je simpelweg de dvd van je buurman gebruiken en je eigen licentiecode opgeven. Je computer zal dan automatisch de nodige updates (zoals service packs e.d) downloaden en installeren. Hierna zet je gewoon de bestanden die op je externe harde schijf staan terug op je C schijf. De programma's installeren en je bent weer vertrokken ;) Vergeet de virusscanner niet om problemen als deze te vermijden ;)

Hopelijk heeft deze post je iets verder geholpen :confused:

x
SRIItej

Dank je,

Wat betreft de bestanden en programma's heb ik al apart staan. Ik dacht aardig beschermt te zijn met Avast, MS-essentials, PC Tools Spyware Doctor en Firefox met een aantal aanvullingen zoals o.a. Adblock Plus, RedirectCleaner, Flags.

Wat betreft OEM is er ook geen probleem dan?

Groet,
deSmid.

Als je van iemand een cd/dvd leent met dezelfde versie die er nu opstaat, en je gebruikt de licentie van de geleende, kun je naderhand je windows weer legitiem maken, met behulp van mijn vorige aanwijzigingen.

De post van SRIItej is zeker het proberen waard, maar ik weet uit ervaring dat dat niet altijd werkt.

PS. Mijn aanwijzigingen zijn absoluut legaal.

Hoi !

Als het een z.g. van fabriekswege OEM/installatie annex bijbehorende key betreft,
kun je met wat voor keychanger dan ook een Win XP Pro installatie never nooit legaal maken !

Wat jij zegt is correct, alleen NIET voor OEM/keys.

Greetz,

Harry.

Helaas is er toch iets niet goed gegaan. De versie van mijn buurman was geen OEM en inderdaad werkt mijn key daar niet op. :(
Wel geïnstalleerd maar niet echt jofel, mogelijk is door de recoverypartitie de schijfletter aanduiding niet goed gegaan. Mijn actieve partitie met XP is nu E geworden en mijn 2e partitie D. Waarschijnlijk is de verborgen recovery partitie gezien als 1e schijf dus C, mijn Windows partitie als 2e dus D en mijn 3e partitie (Data) als E.
Nu denk ik dat mijn actieve partitie met Windows tijdens het installeren is gekenmerkt als E omdat mijn Data partitie al mijn D schijf was.
Zou dat zo gegaan kunnen zijn?

Na wat zoeken ben ik zover gekomen dat de verborgen recoverpartitie niet langer verborgen is, volgens het gebruikte programma (Paragon Backup & Recovery™ 10 Free Edition). Nu heb ik wel alle bestanden die daarop stonden kunnen kopiëren naar een andere hardeschijf. Ik zou nu dus eigenlijk alles moeten hebben dacht ik. Om dit alles op DVD te zetten is net te groot, 5,1 Gb maar hierbij staan natuurlijk ook alle zooi van probeerprogramma's e.d. wat ik eigenlijk niet wil hebben.

Kan ik nu hiermee een installatieCD/DVD maken en wat moet daar dan op, welke programma's of mappen. moeten hierop komen of alles kopiëren naar USB stick van 8 Gb en vanuit daar WinXP installeren. Op het moment van formatteren en installeren heb ik geen besturingsprogramma meer wat de boel regelt denk ik.

Kan iemand mij hier wat over vertellen?

Groet,
deSmid.

Laatst bewerkt:
Hoi !

1. Als je XP installeert d.m.v. opstarten van de XP-CD zal XP altijd C: kiezen voor de installatie-partitie.
Dit is in wezen de enigste juiste manier; verborgen partitie's etc maakt dan niets meer uit.
2. Zelf een XP-CD fabrieken zoals jij je dat voorstelt kun je wel vergeten, dat gaat niet lukken..
3. Je kunt bij Acer de juiste CD's/DVD's bestellen voor je PC ad 60 euri's.
4. Je kunt van een andere Acer-gebruiker de recovery CD's lenen en met je eigen key installeren.
5. Je kunt Win 7 OEM aanschaffen en die installeren, ga je er nog op vooruit ook.
6. Je kunt een retail-versie van XP gebruiken/lenen en daar een Asus OEM-CD van maken. Google voor de gebruiksaanwijzing, maar het is niet moeilijk.

Greetz,

Harry.

Hoi,

volgens mij heb je een recovery partitie, die je niet kan lezen omdat het wachtwoord niet bekend is. Dan heb je een Windows installatie van de verkoper, en volgens mij matcht die niet het product key op het toestel.

Dus je moet eerst achterhalen, wat voor een Windows versie bij je product key hoort. Het zal wel een Home OEM versie zijn.

Voor een schone installatie kan je dan eerst met een partition tool (ik gebruik gparted live CD) alle partities kunnen verwijderen (ook de onzichtbare) en dan kan je Windows XP opnieuw installeren. Mocht je geen passend media kunnen vinden kan je naturlijk op internet een gebruikte CD met product key kopen en installeren.

Je kan ook nog na de verkoper terug gaan en vragen, of die nog een keer Windows wil installeren.

Succes ermee!

Hoi !

1. Als je XP installeert d.m.v. opstarten van de XP-CD zal XP altijd C: kiezen voor de installatie-partitie.
Vreemd genoeg heeft hij dit niet gedaan. Ik was dit namelijk ook wel gewend zo.

3. Je kunt bij Acer de juiste CD's/DVD's bestellen voor je PC ad 60 euri's.

Wat dat betreft ben ik een echte Hollander. Weet je hoe vriendelijk en behulpzaam ze bij Acer zijn? :( en daarbij, ik heb toch al betaald voor een legitieme XP bij aanschaf van mijn PC?)

4. Je kunt van een andere Acer-gebruiker de recovery CD's lenen en met je eigen key installeren.

Deze zou ik niet zo direct weten te vinden helaas.

5. Je kunt Win 7 OEM aanschaffen en die installeren, ga je er nog op vooruit ook.

Maar krijg ik waarschijnlijk problemen met diverse randapparatuur en drivers voor videokaart, geluid enz.?

6. Je kunt een retail-versie van XP gebruiken/lenen en daar een Asus OEM-CD van maken. Google voor de gebruiksaanwijzing, maar het is niet moeilijk.

Hier moet ik dan maar even op gaan zoeken.

Dank voor zo snel reageren.
Nu zet ik mijn activiteiten even op een lager pitje om op Kerstavond geen ruzie met de familie te krijgen :)

Groet en plezierige dagen.
deSmid.

Hoi !

Ook prettige feestdagen !

Enne...met Win 7 krijg je echt geen driversproblemen, dat was in het begin met Vista wel het geval.

Harry,

Hier nog een print van mijn map met de bestanden en mappen uit mijn recoverypartitie die ik nu in een map gekopieerd heb op mijn E-schijf

Groet,
deSmid.

Dank je Harry. :)

Bijlagen

• Print gegevens.jpg
    Print gegevens.jpg
    105,5 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
win7

Hoi !

Ook prettige feestdagen !

Enne...met Win 7 krijg je echt geen driversproblemen, dat was in het begin met Vista wel het geval.

Harry,

---

Hoi,

Hoe komt het dat je met Win7 geen driverproblemen krijgt?
Heb ook op 1 pc win7 draaien, en heb idd nog nooit een driver moeten installeren, maar wil dat zeggen dat ALLE drivers automatisch gezogd worden en geinstalleerd worden, en dat je dus Win7 op elk systeem kan installeren?

grt.

-

Hoi !

Op alle hedendaagse PC's die aan de minimale eisen voldoen kun je Win 7 zonder problemen installeren.

Voor alle gangbare hardware worden de drivers automatisch geinstalleerd.

Greetz,

Harry.

Vroeger kon je bij Acer vanuit het Bios een recovery starten. Blijkbaar werkt dat voor jouw systeem niet. Kan je de recovery mappen niet tijdelijk op een USB schijf parkeren?

Verder was het vroeger zo, dat je bij ACER een recovery DVD kon branden. Heb je deze niet of kan dat niet meer?

Heb je al eraan gedacht op een veilingsite naar deze computer te zoeken? Misschien kan je hem nog een keer kopen, je eigen computer weer installeren, en dan weer eentje verkopen:cool:

Maar persoonlijk zal ik XP kaal vanaf CD installeren.

Als ik het goed begrijp kan ik alles wel verwijderen van de recoverypartitie op de map na met drivers.

Met alle tips en ideeën denk ik dat mijn vraag aardig beantwoord is.
Bedankt voor alle reacties.

Plezierige dagen,
deSmid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan