Wep, Wpa of Wpa2 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Hallo w-lan kenners :)

Sinds gisteren heb ik een adsl modem van SMC7908. Deze heeft o.a. een wireless afdeling.
Ik heb dit een naam gegeven en een password en een aantal settings ingegeven, volgens de handleiding.
Ergens in dat verhaal had ik de keuze mogelijkheid voor wep, wpa of wpa2.
Hier houdt mijn netwerk kennis op.
Ik heb (op aanraden van de papieren) wpa2 ingesteld.
Maar als ik nu mijn draadloze netwerklijst bekijk, zie ik mijn netwerk, beveiligd.
Zó goed beveiligd dat ik er zelf niet meer op kom.
De kans bestaat dus, dat mijn pc òf mijn ontvanger Sitecom WL-113 geen wpa2 ondersteund.
Waar kan ik dat terugvinden? Of wordt dat een kwestie van uitproberen?

Tijdelijk een touwetje ertussen om de boel in te stellen. :)

PS,

heeft de k:)ter een Nintendo DS waarmee hij op Internet oa Mario Karts kan spelen?Dan gaat dat met een WPA beveiliging in elk geval niet werken. DS ondersteunt alleen WEP

Thanx Berus, ik ga eens kijken daar.

@ Confictius: Koters? :shocked:
Ik, mijn vrouw en mijn kat.....;)

Ik ben altijd bekabeld. De draadloze afdeling is voor een laptop van klanten of uit de kerk.
Draadloos zal niet zo vaak voorkomen.

Bertus: Die installatiegids ligt op mijn buro, en heb ik gevolgd voor de instellingen.
Deze handleiding wordt al meegeleverd bij het modem.

Maar hoe weet ik nu wat mijn pc en ontvanger ondersteunen?

Gebruikersreview

Beveiliging
Deze WLAN-adapter ondersteunt verschillende soorten beveiliging, die ik nog niet kende voordat ik WLAN had:
- WEP: dit is een redelijk goede beveiliging, maar niet 100% waterdicht;
- WPA: een zeer goede beveiliging, maar het kan lastiger zijn om te installeren;
- AES (Advanced Encryption Standard): in het bijzonder geschikt voor kleine bedrijven. Deze wordt niet ondersteund door mijn modem.
Zelf zou ik geneigd zijn om geen enkele beveiliging te gebruiken omdat ik niet zo gauw zou vermoeden dat de bejaarden in mijn flat (op mijn kosten) zouden gaan internetten, maar je weet nooit. Een bekende van mij probeerde twee jaar geleden netwerken van anderen in zijn flat te vinden en kon toen kiezen uit drie onbeveiligde netwerken! Goed beveiligen dus! Daarom koos ik in dit geval voor WEP. Het moet toch een knappe bejaarde zijn die dat hackt!

Ik, ik ben inmiddels zover:
Met wep probeerd windows meteen in te loggen, en blijft een tijdje proberen, daarna stopt ie en heb je niets.

Met wpa hetzelfde, alleen mag ik dan mijn ingestelde password typen.
Na een tijdje: niets.

Bump.

Nog iemand met de gouden tip?
Inmiddels een smc-ontvanger aangeschaft. Die werkt perfect.
Zelfs op het onbeveiligde netwerk van de buren :D

De Sitecom ontvanger komt nog altijd niet binnen.

Uhhmzz, ik zie je alleen praten over een wachtwoord, maar waar geef jij je encryptie sleutel in die je krijgt van van het modem?
Zolang deze nergens 'aan de andere kant' wordt ingegeven zal je ook geen verbindingen krijgen.

[edit]
Als jij het draadloos gebeuren wilt gaan gebruiken voor 'klanten' is het helemaal niet handig om die te beveiligen, immers in iedere pc waarmee je verbinding wilt maken zal je dus de sleutel moeten ingeven, da's voor jou lastig maar ook voor de 'klant' die thuis weer zijn/haar eigen sleutel zal moeten ingeven.
[/edit]

Laatst bewerkt:
Het probleem is er alleen met de sitecom ontvanger. Met een smc ontvanger gaat het prima.
Sleutel ingeven? Alleen het password. Ik heb het mac-adres van mijn sticky's toestemming gegeven in de smc router.

Ik maak geen gebruik van de ontvanger van de klant. Dus die sleutel veranderd niet.:)
In een machine van de klant die even draadloos moet, stop ik mijn eigen ontvanger. Dan moet ik alleen een password ingeven.

Laatst bewerkt:
da's voor jou lastig maar ook voor de 'klant' die thuis weer zijn/haar eigen sleutel zal moeten ingeven

Dat los je op met voorkeursnetwerken :)

Bijlagen

• Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 91
Het probleem is er alleen met de sitecom ontvanger. Met een smc ontvanger gaat het prima.
Sleutel ingeven? Alleen het password. Ik heb het mac-adres van mijn sticky's toestemming gegeven in de smc router.

Ik maak geen gebruik van de ontvanger van de klant. Dus die sleutel veranderd niet.:)
In een machine van de klant die even draadloos moet, stop ik mijn eigen ontvanger. Dan moet ik alleen een password ingeven.

Ergens zal jij toch die encryptie sleutel moeten ingeven, dat is namelijk nou net de beveiliging (in combinatie met het wachtwoord)

Zoiets? Dat werkt bij smc prima. Maar hoe en waar voer ik dat in, bij Sitecom?

Laatst bewerkt:
Begin eerst eens met de optie WPA/WPA2 te kiezen, dan weet je zeker dat je een meer compatible protocol hebt.

Ik zie dat jij inderdaad de mogelijkheid hebt om alleen van een wachtwoord gebruik te maken, die zou je kunnen laten staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan