• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkbalk Snelle Toegang

Status
Niet open voor verdere reacties.

mulderwme

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2014
Hallo allemaal,

Is er in VBA een code om de werkbalk snelle toegang (QAT) te verbergen en weer zichtbaar te maken?

Groet
Willem

Hallo gast0660,

Bedankt voor je reactie. Dit gaat net ff wat te ver. Ik wil alleen de QAT verbergen en niet het gehele lint.

Groet
Willem

Helaas, pindakaas.. die optie zit er niet in..
het dichstbij is nog de werkbalk snelle toegang boven het lint plaatsen, dan neemt het geen extra ruimte in omdat het in de balk staat waar ook de bestandsnaam staat.

Waarom wil je de werkbalk weg? wellicht kan het doel ook op een andere manier bereikt worden.

Gebruikertje/usertje pesten?
Wat ik supervervelend vindt als ervaren gebruiker is als sheets mijn userinterface aanpassen.
Sterker nog
Het is als ervaren gebruiker supervervelend als zijn/haar onervaren collega de hele dag vragen komt stellen over zijn/haar userinterface, omdat een sheet de userinterface aanpast.
En dat is de praktijk, en dat moest ik kwijt,
Zeker omdat afgelopen week er zeker 3 vragen zijn geweest op dit forum over het aanpassen van de userinterface en het verbergen van het lint.

Laatst bewerkt:
Hallo Alphamax,

Ik zal het even uitleggen.

Via een menu laat ik een gebruiker een blanco basisbestand openen.
In een aangepast lint heb ik een eigen knop gezet om op te staan. Ze moeten het bestand onder een andere naam opslaan.

Het risico bestaat dat gebruikers op de opslaan knop in de QAT klikken i.p.v. de knop in het lint. Dan zijn ze hun blanco basisbestand kwijt. Althans, het is niet meer blanco.

Dus wat wil ik? Dat bij het openen van het blanco basisbestand de QAT weg is.
Dan moeten ze opslaan via het aangepaste lint. Nadat ze hebben opgeslagen zoals het moet, krijgen ze hun QAT weer terug.

De knop in het aangepaste lint werkt dan weer als een gewone opslaan knop. Dan maakt het ook niet meer uit welke knop ze gebruiken.
Het gaat om de eerste keer opslaan.

Ik vond het nogal een lumineus idee.

groet
Willem

Je kan het blanco basis bestand toch ook opslaan als template, .xlt, .xltx, .xltm.
Zodra de gebruiker deze opent wordt deze automatisch omgezet naar .xls, .xlsx, .xlsm., en de gebruiker kan deze dan opslaan.
Je blanco basis bestand blijft dan onaangeroerd.

Laatst bewerkt:
Bv.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
If SaveAsUI = False Then
  MsgBox "Dit bestand kan alleen met ""opslaan.als"" opgeslagen worden. ", vbExclamation
  Cancel = True
End If
End Sub

Ha Alphamax,

Ik wilde idd een xltm gebruiken, maar toen liep ik tegen een probleem aan, namelijk dat ik het pad naar mijn mappen niet kon vinden.

Ik gebruikte FSO.GetFolder(ThisWorkbook.path & "\..").path.

Maar omdat een xltm een xlsm wordt en dus een nieuw bestand is, kan het geen pad vinden.
Dat heb ik inmiddels wel anders opgelost, dus ik gebruik nu toch een xltm.

Ik hoef nu verder niets aan de QAT te doen. Is beter zo.

bedankt voor het meedenken allemaal.

groet
willem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan