• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkblad beveiligen voor verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kosjka

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2001
Hallo mensen,
Ik werk in Excel en maak af en toe mee dat ik per ongeluk een werkblad verwijder (ik werk met een pen ipv een muis) door het weg te slepen.
Weet iemand of er een mogelijkheid is om werkbladen daarvoor te beveiligen? Dat ze niet te verwijderen zijn?

Groet,
Caroline

Klik met je rechtermuisknop (rechter kant van je pen ???) op de naam van het tabblad en kies 'beveiligen'.
That's all.

Greetz/Excelbat

In de module van je gewenste werkblad zet je onderstaande macro, eventueel kan zoiets ook op werkmapniveau via ThisWorkbook en Private Sub Workbook_SheetBeforeDelete(ByVal Sh As Object)
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDelete()

ThisWorkbook.Protect ("password") 'beveiligen van de ganse werkmap, eventueel met paswoord
    MsgBox "Werkmap is vergrendeld, dit werkblad mocht niet worden verwijderd !", vbExclamation

End Sub
via een macro in een gewone module kan je dan je werkmap weer ontgrendelen
Code:
Sub Ontgrendelen()
    ThisWorkbook.Unprotect "password"
End Sub

De eerste lijkt me, voor mij, de gemakkelijkste. Als dat neit werkt zal ik de tweede nader bekijken. Of me dat zal lukken.

Dank jullie wel voor de snelle reactie.

Helaas, bij de eerste optie krijg ik niet de mogelijkheid dat ik voorkom dat ik het tabblad verwijder. Ik ga die tweede uitpuzzelen

Probleem is opgelost. Waar ik dacht dat ik de werkbladen verwijderde blijkt dat dat niet zomaar kan, sowieso niet. Je krijgt dan altijd de vraag of je ze echt en definiteif wilt verwijderen.
Wat ik blijkbaar deed was de werkbladen verbergen. Dus die zijn vrij eenvoudig weer terug te krijgen.

Dank jullie voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan