• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkblad in bepaald tabblad openen

• Onderwerp starter Onderwerp starter xmir
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xmir

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2011
@Niels28: misschien kun jij me weer helpen...je kent het bestand ondertussen ;)

Ik heb een bestand met een aantal tabbladen (een rooster), waaronder 52 tabbladen voor de weken van het jaar. In ieder weektabblad staat in A1 het weeknummer aangegeven, gewoon met het cijfer en in de cellen A19, A39, A59, A79 en A99 staan de datums van die week van maandag tm vrijdag.
Nu hebben de mensen de wens dat het werkblad standaard opent in de huidige week.
Is dit mogelijk en hoe bereik ik dat?

Alvast dank voor allen die mee willen denken.

Groetjes Mirjam

Je zult wel de maand voor het weeknummer van de tabbladnaam weg moeten halen.

plaats de volgende code achter thisworkbook

Code:
Private Sub Workbook_Open()

ISOweeknum = DatePart("ww", Date - Weekday(Date, 2) + 4, 2, 2)
  Sheets("wk" & ISOweeknum).Activate

End Sub

Niels

Hey Niels, is er geen mogelijkheid de huidige datum uit het werkblad te laten lezen zodat ik de maand voor het weeknummer (iedere eerste week van de maand) kan laten staan?

Zal zo iets proberen, heb je in de gaten dat dit wel elk jaar verandert.

Niels

Wat is je referentie wanneer de maand ervoor staat, in week 44 is het al november maar hij staat pas bij week 45 ervoor.

Niels

Ja klopt...het jaartemplate heeft wel weeknummers maar geen kleuren en maandtoevoeging dus dat pas ik per jaar aan.

ik heb als referentie de eerste week met min 2 dagen in de nieuwe maand maar dat kan ik wel veranderen als dat handiger is.

Het is niet de meest elegante manier maar zo werkt het wel,
ik laat hem als hij fout gaat zoeken op een blad met de maand ervoor dan maakt het verder niet uit waar je de maand ervoor zet.

kijk wel even na of ik je maandafkortingen het zelfde heb.

Code:
Private Sub Workbook_Open()

ISOweeknum = DatePart("ww", Date - Weekday(Date, 2) + 4, 2, 2)
  On Error GoTo met_maand
  Sheets("wk" & ISOweeknum).Activate

met_maand:
  Sheets(WorksheetFunction.Choose(Month(Date), "jan", "feb", "mrt", "apr", "juni", "juli", "aug", "sept", "okt", "nov", "dec") & " wk" & ISOweeknum).Activate

End Sub

Niels

Zo te zien gaat het inderdaad goed! Helemaal top maar zal de komende weken testen of het altijd goed gaat ;). Voorlopig case closed :)

Te vroeg gejuigd...hij lijkt toch te openen in het werkblad waar ik mee afsluit. Nog ideeën?

Hoi Niels, heb je nog een idee of houdt het gewoon op?

Sorry had je post niet gezien,

Ja ik heb een heel simpel idee, ten eerste haal die spatie die voor bladnaam wk12 staat weg.
ten 2de je hebt de macro in een module gezet maar hij moet achter thisworkbook staan.

Niels

Oei dat "achter thisworkbook" zul je me ff uit moeten leggen vrees ik......Hoe doe ik.dat?

In de Vba editor, links in beeld waar je de modules hebt staan , staat iets hoger thisworkbook .
Klik die aan en plak daar je code.

Niels

haha ben je me weer net voor :)
Hij werkt! Bedankt weer en case closed wb dit hoofdstuk ;)

Tot het volgende waar ik tegenaan loop!

Groetjes Mirjam

Dan is 25 kilometer van het werk naar huis rijden dus net zo snel als Google ;-)

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan