• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkblad openen vanuit een sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Geachte Excelgebruikers,

Ik heb van een rekentool een sjabloon (*.xlt) gemaakt. Via een andere excelliefhebber had ik begrepen dat als deze *.xlt wordt geopend excel er dan automatisch een *.xls bestand van maakt en er dan een 1 achter de bestandsnaam zet.

Nu heb ik voor de mensen een knop gemaakt in excel met daarachter een link naar het bestand. Toch opend hij het bestand als *.Xlt met als gevolg dat iedereen het sjabloon (of zoals wij hier altijd zeggen de slaboon) aanpast zodra het bestand wordt opgeslagen. Weten jullie iets om dit te ondervangen ?

Groet

Allard

Je kan aan de systeemadministrator vragen of jij alleen schrijf rechten hebt op deze locatie.
Andere weg is dat je alleen lezen uit zet als je zeker weet als je wat gaat veranderen.

Of met behulp van VBA de save knop uitzetten en mensen op een knop laten drukken om hun bestand op te slaan onder een ander naam / locatie, maar das alweer een stuk lastiger.

Je kan aan de systeemadministrator vragen of jij alleen schrijf rechten hebt op deze locatie.
Andere weg is dat je alleen lezen uit zet als je zeker weet als je wat gaat veranderen.

Of met behulp van VBA de save knop uitzetten en mensen op een knop laten drukken om hun bestand op te slaan onder een ander naam / locatie, maar das alweer een stuk lastiger.

De laatste oplossing was ook al bij de collega en mij opgekomen. Want je zou middels een VBA script kunnen aangeven dat hij alleen op de persoonlijke schijf van de medewerker kan opslaan met de naam van de medewerker en een aantal overige variabelen.....Omslachtig maar misschien wel de enige oplossing in deze :confused:
Voorgaande met alleen een knop op het werkblad zelf. Want de save knop in Excel uitzetten zal inderdaad weer een avontuur worden.

Wat jij schets is al vaker hier op het forum voorbij gekomen.
Ook met opslaan onder de naam van de persoon welke is ingelogd.

Misschien heb ik zo tijd om nog wat voor je te zoeken..

Wat jij schets is al vaker hier op het forum voorbij gekomen.
Ook met opslaan onder de naam van de persoon welke is ingelogd.

Misschien heb ik zo tijd om nog wat voor je te zoeken..

Als er nog wat meer info is, dan ga ik nog eens even opzoek. Kom ik er dan echt niet uit, dan laat ik dat weten.

Groet,
Allard

P.s.

Heel erg bedankt he :)

Bekijk deze code eens:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

If SaveAsUI = False Then
        MsgBox "Save is uitgeschakeld!! Kies Opslaan als... of Save as..."
        'Volgende code gaat al het opslaan tegen
        Cancel = True
        Exit Sub
    End If

End Sub

Bekijk deze code eens:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

If SaveAsUI = False Then
        MsgBox "Save is uitgeschakeld!! Kies Opslaan als... of Save as..."
        'Volgende code gaat al het opslaan tegen
        Cancel = True
        Exit Sub
    End If

End Sub

Hij werkt helemaal superfantastisch bedankt voor je hulp. Nu alleen nog even voor elkaar boksen dat niemand via opties alle mogelijke dingen zichtbaar maakt. Das de volgende stap!!

Bedankt! :D

Allard1,

Let wel goed op wat je doet!!!!!!! Bij afsluiten zet hij deze niet terug. Dan moet je dus weer met je code aan de slag om ze terug te zetten.

Hiermee zet jij je optie geheel uit:
Code:
Sub Opties_zichtbaar()

Dim x As Object

Set x = CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("Extra").Controls("Opties...")
    With x
        .Enabled = True
        .Visible = True
    End With

End Sub

Sub Opties_onzichtbaar()

Dim x As Object

Set x = CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("Extra").Controls("Opties...")
    With x
        .Enabled = False
        .Visible = False
    End With

End Sub

Tevens hier nog een link naar de codes van de verschillende Excel commandbars / buttons: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;213552

Kijk goed uit met wat je aan en uit zet. Deze code heeft effect op geheel Excel niet alleen op je werkblad!!!!!!!1

Succes.

Allard1,

Let wel goed op wat je doet!!!!!!! Bij afsluiten zet hij deze niet terug. Dan moet je dus weer met je code aan de slag om ze terug te zetten.

Hiermee zet jij je optie geheel uit:
Code:
Sub Opties_zichtbaar()

Dim x As Object

With x
        .Enabled = True
        .Visible = True
    End With

End Sub

Sub Opties_onzichtbaar()

Dim x As Object

With x
        .Enabled = False
        .Visible = False
    End With

End Sub

Tevens hier nog een link naar de codes van de verschillende Excel commandbars / buttons: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;213552

Kijk goed uit met wat je aan en uit zet. Deze code heeft effect op geheel Excel niet alleen op je werkblad!!!!!!!1

Succes.

Bedankt voor je reactie en ontzettend bruikbare hulp. Sorry dat ik niet eerder reageerde maar mijn email is nog ver%"#_$(#%&"(#) bij mijn provider. Voor wat betreft je laatste toevoeging aan de VBA om dingen onzichtbaar te maken vindt ik nogal gevaarlijk zoals je in je reactie ook zegt. Ik denk dat ik deze maar onder een knopje parkeer en dat knopje verstop ik dan stiekum :p. Maar voorgaande is wel een idee zodat niemand iets aan de lay out kan veranderen. Ik heb ooit eens een sheet gemaakt die iemand zo had verkl$%&_(%T
dat ik niet meer wist hoe dat ding ook al weer in elkaar zat (back up was handig geweest :))

Ik ga weer even aan de slag om dit voor elkaar te boxen.

groet,
Allard :thumb:

reactie op menuitems uitschakelen

Beste Demeter en anderen,

Ik heb net een VBA gekregen om de opties in de menubalk uit te schakelen. Nu wilde ik deze zelfde grap uithalen met de beveiliging. Overigens heb ik de knoppen om de VBA code te laten starten serieus ergens verstopt waar niemand deze zal vinden.

In de VBA code voor de Opties staat X gedefinieerd als object. Is dit een willekeurig gekozen letter of hoort deze specifiek bij de Opties thuis. Want voor de beveiliging krijg ik hem niet aan de praat.

Groet,
Allard:D

Allard,

Vraag in de tussen tijd al opgelost?
X zou ieder andere naam kunnen hebben.

Post anders je beveiliginscode eens (met een bogus wachtwoord als je deze ar al in hebt staan :))

ps.
Ben wat verlaat met antwoorden daar ik er een weekje vakantie op heb zitten.

Allard,

Vraag in de tussen tijd al opgelost?
X zou ieder andere naam kunnen hebben.

Post anders je beveiliginscode eens (met een bogus wachtwoord als je deze ar al in hebt staan :))

ps.
Ben wat verlaat met antwoorden daar ik er een weekje vakantie op heb zitten.

Demeter,

Ik mag van Wigi niks meer posten omdat ik teveel gebruik maak van de kennis van anderen en te weinig zelf doe :p (geintje hoor). Maar ik heb het inmiddels voor elkaar...Ik ben alleen vergeten om het topic op opgelost te zetten. ik hoop dat de vakantie naar wens was en toch bedankt voor je reactie.

Groet Allard :D

Heerlijk ontspannen.
Een paar dagen weg achter het scherm :) met de voeten op tafel en een pils in de hand in het zonnetje met op de achtergrond de geluiden van de rustig stromende Moesel. Net een uur of twee thuis en we zitten alweer op Helpmij, wie had dat een jaar gelden kunnen dromen? LOL

Zou je de oplossing hier willen posten? Hebben "we" er in de toekomst ook wat aan :)

Laatst bewerkt:
Heerlijk ontspannen.
Een paar dagen weg achter het scherm :) met de voeten op tafel en een pils in de hand in het zonnetje met op de achtergrond de geluiden van de rustig stromende Moesel. Net een uur of twee thuis en we zitten alweer op Helpmij, wie had dat een jaar gelden kunnen dromen? LOL

Zou je de oplossing hier willen posten? Hebben "we" er in de toekomst ook wat aan :)

Demeter,

Lekker gemazzeld met het weer dus...Moesel, bier....Ja dat klinkt wel als een heerlijk idee...Gelukkig kreeg ik net een klap van mijn collega want ik begon al te zingen dat er in München een Hofbrauhaus was...........De oplossing mbt de beveiliging..

Ik heb ervoor gekozen om jouw code te gebruiken maar dan anders:
Code:
Sub Opties_zichtbaar()

Dim Q As Object

Set Q = CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("Extra").Controls("Beveiliging")
    With Q
        .Enabled = True (of False als ze onzichtbaar moet zijn)
        .Visible = True (of False als ze onzichtbaar moet zijn)

End With

End Sub

De truc bij de code is wel om dit onder een knop te plaatsen (voor zover mijn beperkte kennis het bedenken kon) aangezien je anders een beetje gebakken peren hebt. Wat ook wel op te lossen is, maar een knop werkt makkelijk. Wel goed verstoppen deze knop anders levert het nog niets op!.

Voor wat betreft het sjabloon heb ik nog geen oplossing, maar dit heb ik eenvoudig opgelost door iedereen een versie toe te mailen ipv een op de server!

Groet,
Allard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan