Werkblad zeer traag en stroperig langzaam ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

franzeman

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2006
Beste VBA-ers,

Een door mij gemaakte werkmap heeft 4 werkbladen met veel bewerkte kolommen en rijen, veel VBA-code en een bestandsgrootte van ongeveer 1MB. Als ik daarmee naar m'n werk ga en er vervolgens mee ga werken, wordt, met name het tweede werkblad, trager en trager... Manoevreren en scrollen is op gegeven moment nauwelijks meer mogelijk. Als het mij al lukt om af te sluiten, zie ik tot mijn schrik, dat de bestandsgrootte is toegenomen tot 4 MB(!?).
Neem ik deze laatste 'opgeblazen' en onwerkbare versie vervolgens mee naar huis, dan is na één keer openen en vervolgens weer afsluiten de bestandsgrootte weer gereduceerd tot ongeveer 1 MB en heb ik een redelijk snelle werkmap. Maar na enige keren bewerken en tussendoor opslaan en Excel opnieuw opstarten wordt de boel gaandeweg weer stroperiger en tergend langzaam. Met name weer dat tweede werkblad.
Na afsluiten is de bestandsgrootte weer 4 MB of groter.

Ik werk met Excel 2007 en Windows Vista. Het tijdelijk uitschakelen van de Event macro's levert geen verbetering op. Lastige opmaak, zolas samengevoegde cellen etc. heb ik al ongedaan gemaakt.
Alle macro's functioneren. Koppelingen heb ik ongedaan gemaakt.

Vraag: Wat gaat hier nu precies of in algemene zin fout?
Wat doe ik verkeerd?

Kerstgroet van Franzeman

Laatst bewerkt:
Ik werk met Excel 2003 en Windows XP, dus veel kan ik niet testen.

Tevens zal er zonder het bewuste bestand door mensen met hetzelfde systeem ook niet veel getest worden, vermoed ik.

Wigi

Ik werk met Excel 2003 en Windows XP, dus veel kan ik niet testen.

Tevens zal er zonder het bewuste bestand door mensen met hetzelfde systeem ook niet veel getest worden, vermoed ik.

Wigi

Dat begrijp ik. Maar het is een werkmap die ik voor m'n werk heb gemaakt, deels in de baas z'n tijd, en die kan ik in dit geval moeilijk aan de openbaarheid presenteren.
Ik had er stilletjes op gehoopt, dat ook andere Excellers wel eens zo'n ervaring hadden en er een oplossing voor hebben gevonden...
Die stroperigheid heeft ongetwijfeld te maken met de grootte van het bestand. Maar wat zou zich dan 'achter de schermen' kunnen afspelen waar ik geen zicht en invloed op heb? Dat is eigenlijk mijn vraag.
Overigens, op mijn werk is het systeem: XP Pro en Office 2007.

Voorlopig wacht ik nog maar even op een reactie voordat ik de vraag af meld.

Tweede Kerstgroet van Franzeman

Dat begrijp ik. Maar het is een werkmap die ik voor m'n werk heb gemaakt, deels in de baas z'n tijd, en die kan ik in dit geval moeilijk aan de openbaarheid presenteren.
Ik had er stilletjes op gehoopt, dat ook andere Excellers wel eens zo'n ervaring hadden en er een oplossing voor hebben gevonden...
Die stroperigheid heeft ongetwijfeld te maken met de grootte van het bestand. Maar wat zou zich dan 'achter de schermen' kunnen afspelen waar ik geen zicht en invloed op heb? Dat is eigenlijk mijn vraag.
Overigens, op mijn werk is het systeem: XP Pro en Office 2007.

Voorlopig wacht ik nog maar even op een reactie voordat ik de vraag af meld.

Tweede Kerstgroet van Franzeman

Hallo Wigi,

Ik heb de oorzaak van het probleem gevonden (denk ik?!).
In mijn werkmap (4 sh.) maak ik veel gebruik van voorwaardelijke opmaak tbv een duidelijk overzicht van rijen en kolommen. Tijdens bewerken door de gebruiker wordt regelmatig via events de beschadigde opmaak hersteld. Dit gebeurt ook elke keer tijdens het openen met de AutoOpen (macro).
Welnu, Excel 2007 heeft de vervelende gewoonte om ALLE voorwaardelijke opmaak in zijn beheer op te slaan. Dus niet alleen de unieke -opmaak, maar ook veel van hetzelfde: stapelen dus!
Als zo'n werkmap een aantal keren is bewerkt en opgeslagen, is door de geweldige cumulatie van voorw. opmaak in 'het 'beheer' de cursor niet meer vooruit te branden.
Ik heb nu een AutoClose code gemaakt waarbij elke keer bij afsluiten van alle werbladen de voorwaardelijke opmaak volledig wordt verwijderd. (Die bouw ik dan wel weer op met de AutoOpen.)
In Excel 2003 kende ik dit probleem niet; elke zelfde voorwaardelijke opmaak werd overschreven en er ontstond geen cumulatie. Hier dus wel!!!

Afijn, een lang verhaal, maar ik wilde het even kwijt aan geïnteresseerden.

Ik meld de vraag af met een vriendelijke groet van

de Kerstfranzeman

Traag werkende excel-2007-sheet

Hallo Franzeman,
Dit is weliswaar een oude topic, maar ik zit af en toe met hetzelfde probleem.
Wat was de oplossing precies?
Groeten,
Keef15

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan