• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkbladen kopieren waarbij verwijsformules automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

signorfranko

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2009
Geahte Forum leden,

Ik zit met een uitdaging. Ik heb een excel bestand gemaakt en heb daar op blad 1 een soort van grosslijst met gegevens. Op blad 2 is (voorbeeld) cel A1 een verwijzing naar Cel A2 van blad 1. Nu wil ik op blad 3, cel A1 laten verwijzen naar Cel A3 van blad 1. Op blad 4 wordt cel A1 dan een verwijzing naar cel A4 van blad 1 etcetera etcetera.

Nu moet ik telkens de formule handmatig aanpassen na een werkblad 2 gekopieerd te hebben als werkblad 3.

Is er een mogelijkheid dat bij het kopieren van het werkblad, de verwijzing naar de Cel ook 1 aanpast? Moet dit in de basic?

Hoop dat het zo goed beschreven is...

Ooh ik dacht dat mijn voorbeeld duidelijk was.

- groslijst met gegevens van een project op blad 1
- rij 1 op grosslijst allerlij gegevens zoals adressen etc.
- rij 2 op groslijst hetzelfde maar dan andere gegevens

-Per blad komen de gegevens van een rij tevoorschijn

Beste signorfranko ;)

Zet deze formule in cel A1 van tabblad2 :

=INDIRECT("'Blad1'!"&ADRES(RECHTS(SHEETNAME();1);1;;; ))

PS. dit gaat goed voor 9 tabbladen, daarna zal je de formule moeten aanpassen nl. RECHTS(SHEETNAME();2);

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
hij wil het nu niet echt doen :S kan je me uitleggen wat de formule doet?

bedankt voor je snelle reactie iig :)

Ik heb trouwens een NL versie maakt dat uit? heb ook de engelse versie hier liggen die ik anders wel kan instaleren

Laatst bewerkt:
Beste signorfranko ;)

Mijn formule :

=INDIRECT("'Blad1'!"&ADRES(RECHTS(SHEETNAME();1);1;;; ))

doet het volgende:

Zoekt steeds in tabblad 1
De celnaam veranderd steeds in RECHTS(SHEETNAME();1 dit is het laatste cijfer van je tabblad in dit geval Blad2 en de kolom blijft steeds hetzelfde.

Men krijgt dan ='Blad1'! A2 - 'Blad1'! A3 - 'Blad1'! A4

Je tabblad moet dan wel de naam Blad1, Blad2, Blad3 enz... hebben.

Anders een voorbeeldbestandje graag.

Hierbij het voorbeeld bestand...

Een uitgeklede versie van waar ik mee beizg ben. Ik hoop dat het zo wat duidelijk wordt (vooral voor mij ;) )

Het gaat om 120 bladen uiteindelijk en heb dus niet zo'n zin om dit allemaal handmatig telkens te moeten gaan veranderen.
:thumb::thumb:

Bijlagen

Beste signorfranko ;)

Zie bestandje
Je zal dan wel als je de tabbladen kopiëert een nieuwe naam moeten geven en de formule op het 10de Blad moeten aanpassen en ook op het 100ste Blad.

Van 1 tot 9 -- RECHTS(SHEETNAME();1

Van 10 tot 99 -- RECHTS(SHEETNAME();2

Van 100 tot 120 -- RECHTS(SHEETNAME();3

Bijlagen

Tx again

Heb je bestandje gedownload maar geeft in de cellen waar je de formule hebt geplaatst een #naam fout

Als ik op stappen doornemen klik dan geeft hij aan dat het Sheetname de schuldige is

Beste signorfranko ;)

Typ eens in een cel devolgende formule:

=Sheetname()

Lukt dit dan is het OK

Lukt dit niet dan zit het in de Invoegtoepassingen.

Ga naar de Officeknop dan naar Opties voor Excel dan Invoegtoepassingen en klik op start en vink daar er een paar aan.

Ik weet niet welke.

na alle vinkjes aangevinkt te hebben en alles geinstalleerd te hebben krijg ik nogsteeds #naam? als ik =Sheetname() in een cel zet...

Nog een andere suggestie :o:)

als ik google op die specifieke commando sheetname, kom ik ook niet echt ergens:S

Beste signorfranko ;)

Kijk eens naar dit bestandje met andere formule.

In cel Y1 heb ik een aparte formule geplaatst nl. RECHTS(CEL("bestandsnaam");1)

Bijlagen

Beste signorfranko ;)

Kijk eens naar dit bestandje met andere formule.

In cel Y1 heb ik een aparte formule geplaatst nl. RECHTS(CEL("bestandsnaam");1)

Op blad 2 klopt het adres nu. Op blad 3 staat hetzelfde adres als blad 2 en in Y1 het cijfer 2. Ik begrijp niet echt hoe dit nu werkt!

Op blad 2 klopt het adres nu. Op blad 3 staat hetzelfde adres als blad 2 en in Y1 het cijfer 2. Ik begrijp niet echt hoe dit nu werkt!

Oooooh ben er even mee aan het spelen (vannochtend geen tijd voor) ik denk dat er nu schot in de zaak zit. Ipv naar het laatste cijfer te kijken van het blad, kijkt hij nu dus naar het cijfer in die cel. :D

Ik gaat er even mee spelen en kijk of ik zo nog vragen heb

Beste signorfranko ;)

Mooi voor jouw dat het gelukt is.

Kan je dan ook de vraag op opgelost zetten, onderaan rechts.

Bijkomend vraagje ...

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als signorfranko;
De gegevens die moeten overgenomen worden in de groslijst bevinden zich echter niet op een ander werkblad, maar in een ander bestandje.

Ik heb dus 1 algemeen bestand gemaakt en dan verschillende gedetailleerde bestandjes in afzonderlijke mapjes.
In het algemeen bestand zouden bepaalde gegevens moeten overgenomen worden vanuit de gedetailleerde bestandjes.

Dat lukt, behalve moet ik, net als signorfranko, elke verwijzing naar de cel van het gedetailleerde bestandje aanpassen.
Als je bedenkt dat ik ondertussen zo bijna 200 gedetailleerde bestandjes heb, is dit een heel werkje.

De detailbestandjes hebben als naam 0001, 0002, ... Ik dacht dat dit het eenvoudiger zou maken, maar ik moet dus nog steeds de verwijzingen aanpassen. Ik kopieer dan de vorige celverwijzing en maak van 0001 --> 0002. Maar ook dit is een heel werkje.

Moest iemand een oplossing vinden, zou ik dit heel tof vinden!

Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan