• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkbladen naam geven van student die in studentenlijst staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

LorrainevanBeeck

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2020
Hallo allemaal,

ik heb gister zo snel antwoord gekregen, dus ik dacht dat probeer ik nog eens :-)

We hebben een beoordelingsformulier in excel gemaakt. waarbij we op 1 werkblad Studentenlijst 1x alle studentgegevens hoeven in te voeren, en dan wordt door gekopieerd naar elk werkblad; gegevens van student nr 1 gaan naar werkblad Student 1, gegevens van student nr 2 gaan naar werkblad Student 2, etc.

Nu is de vraag gekomen of werkblad Student 1 ook automatisch de naam van de student 1 kan krijgen (ipv Student 1); dus de naam van werkblad Student 1 moet inhoud cel H2 worden (van werkblad Studentlijst), dus de naam van werkblad Student 2 moet inhoud cel H3 worden (van werkblad Studentlijst), etc

Een eenvoudige oplossing kon ik niet vinden, wel iets over dat het met macro's moet; maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Ben benieuwd of jullie dit kunnen oplossen!
Dank alvast!!
Lorraine

Bijlagen

Hallo Loraine,

Ik heb een macro ingevoegd en die gekoppeld aan het blauwe vierkantje naast het invulschema.
Wanneer je dit vierkantje kopieert naar alle tabbladen en daar op klikt verandert het tabblad in de naam van de student.

Ik hoop je hierbij geholpen te hebben

Jim

Bijlagen

@JimVeerman:
Dan moet je wel dat document als .xlsm plaatsen.
Nu is de macro verdwenen.

OMG !!:love: dit is echt geweldig ! en ik kan het ook naar een andere werkmap kopiëren; we hebben nl minstens 15 verschillende beoordelingsformulieren die gelukkig allemaal op dezelfde manier zijn opgebouwd; Je bent echt geweldig Jim!

het liefst wil ik nu weten hoe je dat gedaan hebt, maar ms voert dat wat te ver.. maar als het niet teveel gevraagd is...

Fijne avond iig!

aaaaah, ik zie al dat ik iets te snel was, want als ik het vierkantje kopieer naar een andere werkmap, dan zit er een koppeling naar de oude document.. en dat gaat niet goed als we deze documenten gaan verspreiden hier intern... dan zou ik toch graag willen weten hoe het moet zo'n macro aanmaken, als dat niet te veel gevraagd is dus... anders hoor ik het wel

Hi Lorraine,

Goed om te horen dat het werkt.

Dit kan je heel simpel zelf toevoegen in iedere werkmap. Open VBA door op Alt + F11 te klikken.
Links staat een menu waar je met rechtermuisknop op jouw 'Project' een module kunt invoegen.
Klik op module invoegen en plak onderstaande code daar in. Daarna kun je VBA wegklikken.

Code:
 Sub myTabName()
    ActiveSheet.Name = ActiveSheet.Range("B8")
End Sub

Vervolgens plak je bijvoorbeeld een vierkantje in het document. Klik rechtermuisknop en wijs een macro toe aan het vierkantje. (Deze heet dan myTabName)
Ik hoop dat je er zo een beetje uit komt.

Met een voorbeelbestand wordt een voorbeeldbestand bedoelt en geen compleet ontzettend traag werkboek. Blij dat ik hier niet mee hoef te werken:d

Je kan de code beter zetten in de module van Thisworkbook. Dan hoef je geen knoppen te kopiëren en als je iets wijzigt in de tab 'Studentenlijst' dan wordt het automatisch meegenomen. Aan de namen van een tabje zijn wat restricties verbonden en zo gaat het vast allemaal wat beter.

Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
  If InStr(Sh.Name, "InstructieStudentenlijstCesuur") = 0 Then
    ar = Split("/ \ ? * : [ ]")
    c00 = Range("B8")
    If Len(c00) > 2 Then
      For j = 0 To UBound(ar)
        c00 = Replace(c00, ar(j), "_")
      Next j
      If Left(c00, 1) = "'" Then c00 = Mid(c00, 2)
      If Right(c00, 1) = "'" Then c00 = Left(c00, Len(c00) - 1)
      c00 = Left(c00, 31)
      If IsError(Evaluate("'" & c00 & "'A1")) Then ActiveSheet.Name = c00 Else MsgBox "niet goed"
    End If
  End If
End Sub

zie ook: https://support.office.com/nl-nl/article/de-naam-van-een-werkblad-wijzigen-3f1f7148-ee83-404d-8ef0-9ff99fbad1f9

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank nog voor jullie reactie! Ik ben er op de achtergrond mee bezig om dit uit te proberen. Jullie horen nog van mij, maar kan even duren ivm drukte.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan