• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkbladen verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

janemmers

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2001
Ik heb een aantal werkbladen in een excel bestand in gebruik. Nu wil ik met een knop en macro alle werkbladen die ik niet gebruik onzcihtbaar maken.
De werkbladen die ik niet gebruik hebben allemaal de naam "blad + een cijfer" bv blad4 - blad7 blad13 enz.
Ik wil deze bladen met een druk op de knop onzichtbaar maken. De andere bladen (die een andere naam hebben) dienen zichtbaar te blijven

blad verbergen

Je kunt dit doen zonder macro, maar onderaan op de bladtap recht klikken en verbergen aanklikken.

of moeten ze met een druk allemaal verborgen en tevoorschijn komen

JTMT

Het is inderdaad de bedoeling dat de werkbladen met de namen blad4 - blad7 - blad31 allemaal met 1 druk op de knop middels een macro onzichtbaar worden gemaakt. De namen van de bladen die onzichtbaar moeten worden gemaakt beginnen allemaal met blad..

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'

'
Sheets("Blad3").Select
ActiveWindow.SelectedSheets.Visible = False
Sheets("Blad2").Select
ActiveWindow.SelectedSheets.Visible = False
End Sub

Bedoel je dit je kunt de bladen zelf invullen en een knop maken
JTMT

Sub Macro2()
'
' Macro2 Macro
'

'
Sheets("Blad1").Select
Sheets("Blad2").Visible = True
Sheets("Blad1").Select
Sheets("Blad3").Visible = True
End Sub

En zo maak je ze weer zichtbaar

JTMT

Deze methode is mij bekend. Het probleem is echter dat ik niet van te voren weet hoe de werkbladen heten en hoeveel werkbladen ik wil verbergen. Het enig wat ik weet is dat ik alleen de werkbladen met een standaardnaam (dus blad1 - blad4 enz) wil verbergen zonder deze te selecteren of in een macri te definieren.

Het moet dus eigenlijk iets zijn dat alle werkbladen beginnend met de naam blad..... in 1 keer verborgen kunnen worden

Code:
Sub Verborgen()
Dim sh As Worksheet
For Each sh In Sheets
    If Left(sh.Name, 4) = "Blad" Then sh.Visible = False
Next
End Sub
Code:
Sub Zichtbaar()
Dim sh As Worksheet
For Each sh In Sheets
    If Left(sh.Name, 4) = "Blad" Then sh.Visible = True
Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Beste Warmbakkertje en Janemmers,

Deze macro werkt, maar verbergt ook de tabbladen "bladerdeeg" en "bladgoud". Ik denk dat er nog een controle moet komen voor het vijfde karakter dan een getal dient te zijn.

Richard

Code:
If Left(sh.Name, 4) = "Blad" And IsNumeric(Mid(sh.Name, 5, 1)) Then sh.Visible = True

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan