Werkboek of template?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulva

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
294
Hoe kan ik via vba te weten komen of het geopende bestand een template, dan wel een gewoon werkblad is?
Ik zou kunnen testen op de naam van het blad maar volgens mij toont thisworkbook.name soms 'bestand' en anders 'bestand.xls', al naargelang de local settings van Windows.
 
Beste paul,

Voor zover ik weet toont Thisworkbook.Name De extensie van het bestand niet als het niet opgeslagen is, ik weet niet of dat afhankelijk is van de lokale Windows instellingen.

Wat je kunt gebruiken om te kijken of je een sjabloon aan het bewerken bent is Thisworkbook.Fileformat, en de waarde van deze eigenschap vergelijken met de Enum xlFileFormat

Als je een sjabloon gebruikt voor een nieuw document, krijgt het nieuwe document het "subtype" (zo noem ik het maar) van het sjabloon
dus een OpenXMLTemplateMacroEnabled (fileformat 53) wordt geconverteerd naar OpenXMLWorkbookMacroEnabled(fileformat 52).
bovendien is als het bestand nog niet opgeslagen de extensie van het bestand nog niet zichtbaar.

Dat is wat ik kan bedenken.

Groet,
Mark.
 
Bedankt, Marc.
Spijtig genoeg staan de pc's op mijn werk standaard ingesteld op 'toon de extensies niet als gekend type' bij de local settings. Alle bestanden met jpg, bmp, xl*, do*, enzovoort, worden dus verondersteld bekend te zijn aan hun ikoontje. Tegelijkertijd wordt echter ook het resultaat van de instructie ThisWorkbook.name zonder extensie getoond, dus ook voor een gewoon excelbestand.
De fileformats lijken me wel interessant. Ik zal het morgen zeker testen.
Nogmaals bedankt!

Beste groeten,
Paul.
 
Werkt onder normale omstandigheden goed maar ik loop tegen een ander probleem aan.
 
Ik betwijfel of "extensies voor bekende bestandstypen verbergen" invloed heeft op de eigenschap van thisworkbook.name
Ik heb het hier getest, (ook na een systeem herstart) maar ik blijf de extensies zien.

Maargoed, succes met het oplossen in elk geval...!

Mark.
 
Ik heb inderdaad ongelijk maar ik ben er zeker van dat ik vijf jaar geleden nog alle pc's af moest lopen om 'Extensie voor bekende bestanstypen verbergen' af te zetten. Toen werkten we wel nog met Excel2003.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan