• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkdruk planner

• Onderwerp starter Onderwerp starter kaan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kaan

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Allen,

Ik probeer voor mijn werk een Excel sheet te ontwikkelen om aan de hand van de opdrachten te kunnen zien hoe wij hiermee om moeten gaan.

Op sheet een wil ik aan de hand van 2 grafieken kunnen zien hoe een dag er voor staat.

Grafiek 1 zal de gegevens uit sheet 2 (Planner) moeten vergelijken met de opdrachten van uit sheet opdrachten1.
Voor iedere opdracht heb ik 5 uur te besteden.

Grafiek 2 zal de gegevens uit sheet 2 (Planner) moeten vergelijken met de opdrachten van uit sheet opdrachten2.
Voor iedere opdracht heb ik 5 uur te besteden.

Voor alle opdrachten heb ik ook deadline en dit is dat ik 3 uur voor eindtijd met deze opdracht kan beginnen en ik klaar moet zijn op eindtijd!

Ik zit al een week hier mee te rommelen maar kom er zelf helaas niet uit.
Ik hoop dat er een van jullie tijd heeft om mij uit deze puzzel te helpen.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk.
Bekijk bijlage bezettingPlanner.xls

enkel sheet1:
kolom F en G :
G = nieuwe eindtijd met de formule =TIJDWAARDE(GEHEEL(I2/100)&":"&REST(I2;100))+1 : je telt er 1 dag bij omdat het begin soms in de voorgaande dag ligt, maar dat zie je niet door de opmaak "uu:mm"
F = eindtijd - 3 uur
dan verderop in kolommen N:O telt het aantal jobs
vervolgens maak je daar een grafiek van in "grafieken"
ps de planner is weg om binnen de 100 kb te passen
dit is vermoedelijk nog niet 100% het gevraagde, maar dat begreep ik eruit.

Bijlagen

cow18,

Aller eerst bedankt.

Als het niet te veel is gevraagd wil ik jou volgende vragen:

Kun je aan de hand van de gegevens uit planner ook een grafiekje maken.
Ik weet namelijk niet hoe ik dit doen moet.

Ik wil eigenlijk op het zelfde grafiekje een lijn trekken waarmee ik kan zien of ik onderbezet ben.

Dank :thumb:

zie bijlage
* veranderde formule voor de uren van planner (rij 4)
* veranderde voorwaardelijke opmaak-formule voor diezelfde planner (beginuur <= tijd < eindtijd) jij had <=

Bijlagen

cow18,

Dank zijn je hulp ben ik er bijna.

Wat ik nog niet begrijp is: bij aantal jobs heb je de formule =SUMPRODUCT(($F$2:$F$30<=M2)*(M2<$G$2:$G$30))
Hier krijg ik bij de meeste regels als warde 0.
Klopt dit wel? Deze vraag is puur voor mijn beeld omdat ik het niet heb begrepen.

Wat mij ook niet gelukt is:

Onder de grafiek schema is de tijd 2 uur zichtbaar, hoe kan ik dit veranderen zodat het iedere uur zichtbaar is?

Dank

Laatst bewerkt:
foutje in de formule ? als ik naar mijn formule kijk dan is het N ipv M.
Of misschien moet je alle uren in het formaat [uu]:mm zetten tijdens je testen. Eens alles werkt zet je dan later alles terug naar uu:mm. De uren lopen eigenlijk van 21:00 van dag 0 tot 21:00 van dag 1 ofwel vanaf 21:00 tot 45:00. Doe dat voor de kolommen F,G en N van sheet1, kolommen C en D + rij 4 van planner en de as van de grafiek.

Cow18,

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.

Het probleem is bij mij dat ik jou berekeningen niet geheel begrijp.
Ook bij jou berekening op klomn O zie ik aantal jobs beginnen met 0 waarde, dit is voor mijn beeld niet geheel duidelijk.

Ik wil jou sowieso melden dat ik dank zijn jou hulp al uit ben met jou hulp.
Duizenden malen dank hiervoor.

Wat ik nu nog nodig heb is: Dat ik niet begrijp hoe de berekeningen werken.
Ik heb nog even uitleg nodig op 2 dingen.

1 Hoe kan ik de tijd schema veranderen op de grafiek zodat de schema per uur lopt.

2’de is: Hoe kan ik de formule veranderen van deze grafiek zodat ik als het nodig is dat ik nodige uren van de opdrachten kan veranderen.

Het gaat namelijk om 2 verschillende sheets, op sheet 1 moet ik een lijst invoeren met opdrachten waarvoor ik 5 man uren nodig heb per opdracht.
Op sheet 2 komen opdrachten te staan waar ik weer 2 man uren nodig heb per opdracht.

Heel veel dank voor de tijd dat je voor mij heb besteed. :thumb:

ik heb wat kolommen toegevoegd :
* kolom D : duur van je taak, vb 5 uur
* kolom E : hoeveel man zet je op deze taak, dus duurt de taak dan 5 uur / zoveel man
* kolom F : (facultatief) als je wil een eigen startuur geven zodat je de taak naar voren kan halen. De tijden staan nu in [uu]:mm misschien moet dat wennen.
* kolom G : eigenlijk startuur, berekend uit kolom I of overgenomen van kolom F
* kolom H : afhankelijk van startuur, je einduur

dan de formule
Code:
=SOMPRODUCT(($G$2:$G$30<=N2)*(N2<$H$2:$H$30)*($E$2:$E$30))
N2 = een bepaald tijdstip
dus als je de formule van links naar rechts leest
* kijk hoeveel taken er een beginuur kleiner of gelijk aan dit tijdstip en eindtijd groter dan dit tijdstip hebben vermenigvuldigd met het aantal personen die aan die tijd werken.
Dus tot 22:00 van dag 0 werkt er niemand, dus is het logisch dat je daar 0 krijgt.

nu moet je gewoon voor iedere taak een eigen startuur + aantal man opgeven zodat je in de grafiek de uren meer met elkaar in overeenstemming kan brengen.

Bijlagen

Cow18.

Ik wil je nog een keer bedanken voor de tijd dat je voor mij heb besteed.

Ik heb nu wat ik nodig om deze file werkend te krijgen zo als ik had gedroomd.

Groet, Kaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan