Werken in een netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

karel0tje

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2008
Berichten
8
Ik heb zojuist een thuisnetwerk ingesteld tussen een laptop en een desktop. Laptop draait op Windows XP Home Ed sp2, desktop op Windows XP Media Center Ed sp3. Verbinden gaat via router. Apparaten zien elkaar, gaat allemaal prima, incl printers en externe harde schijf die op desktop aangesloten is. Ik heb nu twee problemen en twee vragen.

Probleem 1: ik kan vanaf mijn laptop de 'Mijn documenten'-map van mijn desktop niet openen en vice versa. Het lijkt erop dat XP 'administrator' en 'Kareltje' onterecht als twee verschillende gebruikers ziet, (terwijl ik dat echt niet ben..):
- De administrator-bestanden in 'Mijn docs' zijn wel wederzijds zichtbaar.
- Als ik de eigenschappen van 'Documenten van Kareltje' wil aanpassen (rechtermuisknop, eigenschappen), kan ik in het tabblad Delen niets wijzigen, op zowel laptop als desktop, omdat die map een 'Persoonlijke map' is. En daar kan ik blijkbaar niet bij.
- Ik ben de enige gebruiker van beide apparaten, er is maar een account, en die heeft mijn naam + administratorrechten.

Wat zijn mogelijke oplossingen?

Probleem 2: ik wilde vanaf mijn desktop op het bureaublad een snelkoppeling aanmaken naar de laptop. Dit deed ik via Mijn netwerklocaties, vervolgens rechtermuisknop bij [hardeschijfvanlaptop] en Kopieren naar bureaublad (snelkoppeling maken). Op het bureaublad van de desktop gebeurde niets, maar toen ik op mijn laptop keek bij Mijn netwerklocaties, zag ik daar de snelkoppeling staan. Wat is hier gebeurd? En wat is een oplossing?

Tot slot mijn vraag. Hoe kan ik op mijn laptop gebruik maken van de programma's die op mijn desktop geinstalleerd zijn? Ik heb vanaf lapt toegang tot Program files op deskt, maar zie alleen de executables. Moet ik de programma's opnieuw installeren op mijn laptop?

Toch nog een tweede vraag. Als ik via een programma (MSN, Skype etc) communiceer, hebben die mensen dan ook toegang tot mijn bestanden?
 
Laatst bewerkt:
Eén probleem is opgelost (probleem 1), het delen van de bestanden in Mijn documenten. Mocht iemand er wat aan hebben, ik beschrijf hieronder hoe ik het opgelost heb.

1. Open Deze computer.
2. Rechtermuisklik op 'Kareltjes documenten'.
3. Klik op Delen en eigenschappen.
4. In het venster 'Eigenschappen voor mijn documenten', tabblad 'Delen', klik op linkje helemaal onderaan, in de tekst 'De opties op dit tabblad etc.'
5. Je komt dan in venster 'Eigenschappen voor [jouwnaam]'. Zet het vinkje uit bij 'Van deze map een persoonlijke map maken.'
6. Zet vinkje aan bij 'Van deze map een gedeelde netwerkmap maken'.
7. Klik op 'Toepassen'.

Opgelost :rolleyes: :p
 
Wat een super mogelijkheid is: Remote Desktop connection. Maar daarvoor moet je op de desktop XP Pro hebben.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan