• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werken met de als formule ,via dagen

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
hoi mensen,

Ik heb een vraag over de als formule.
Ik wil excel laten kijken als er in een cel dinsdag staat dan moet exel in de cel waar je de als formule inzet een som maken. Zie voor duidelijkheid het bijgevoegde excel bestandje.

Ik heb zelf de als formule gebruikt: =ALS(A1:A17=DINSDAG;SOM(D14*9)) maar dan geeft excel #naam? weer.
Ik heb ook al enkele en dubbele aanhalingstekens gebruikt voor en achter de dinsdag maar dan doet excel helemaal niks.

Wat doe ik fout?

alvast hartelijk dank:DBekijk bijlage als formule vraag.xlsx

Zoiets?
Code:
=SUMPRODUCT((A1:A17="DINSDAG")*(D1:D17*9))

hey rsk,

Dit is 1 van de mogelijke oplossingen, er zijn er vast nog wel een paar.

Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$17;"Dinsdag")>=1;$D$14*9)
&
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$17;"Vrijdag")>=1;$D$16*4;"")

bedankt voor het reageren op me vraag, maar de formule moet het horizontaal per regel doen voor zowel de dinsdag en vrijdag

VOOR DE DINSADAG:
Dus als ik de formule b.v. in H1 zet moet de formule kijken of in A1 dinsdag staat en moet ook de som meteen erin zitten als ik een getal in D1 zet dat excel dat getal maal 9 doet. Dit moet excel alleen doen als er dinsdag in A1 staat.

VOOR DE VRIJDAG:
Dus als ik de formule b.v. in H2 zet moet de formule kijken of in A2 vrijdag staat en moet ook de som meteen erin zitten als ik een getal in D2 zet dat excel dat getal maal 4 doet. Dit moet excel alleen doen als er vrijdag in A2 staat.

Is het ook mogelijk dat excel van maandag t/m vrijdag kijkt in cel A1 ?
Dat als er maandag in A1 staat dat excel dat in getal wat in D2 staat maal 1 doet.
Als er dinsdag staat dat excel dat getal wat in D2 staat maal 2 doet.
Woensdag maal 3, donderdag maal 4 en vrijdag maal 5.

Hartelijk dank

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik kon niet eerder reageren.

De formule werkt perfect.Hartelijk dank.
Ik vraag me af hoe kan het toch dat je zo goed bent met excel? Heb je een excel cursus gevolgd ofzo. Als ik dat vragen mag.

Als eerste moet je er lol in hebben.
Ten tweede veel doen, dwz veel vragen MET antwoorden doornemen op diverse fora.

aha oke.
Ik heb ook een site gevonden, atans een forum waar iemand opdrachten met de oplossing erbij op heeft gezet en dan probeer ik die te maken.

Ik sluit nu deze vraag en nogmaals bedankt voor al je tijd en hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan