• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met een mastersheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pauw Gauwes

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Zit met de volgende opgave waarvoor mogelijk een macro kan worden gemaakt.

Voor overzichten moet ik de inhoud van diverse subsheets naar een zogenaamde mastersheet kopiëren.

De mastersheet en de subsheets staan altijd in eenzelfde directory.
De indeling en opmaak van de mastersheet en subsheets is identiek.
Periodiek moeten de gegevens van de subsheets verzameld worden in de mastersheet.
Alle subsheets die in de betreffende directory staan moeten dan geraakt worden en de gegevens (rijen) moeten in de mastersheet op één tabblad (bestand) onder elkaar komen.

Heb een aantal voorbeeld bestanden bijgevoegd.

Als dit lukt bespaart het een enorme hoeveelheid knip en plakwerk.

Alvast bedankt voor het meedenken

Groet,

Pauw

Bijlagen

De rijen uit de subsheets moeten dus altijd gewoon aan de mastersheet worden toegevoegd zonder enige verdere controle? Dat kan inderdaad simpel met een macro onder een knop in de mastersheet. Of had je dat anders in gedachten?

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt er is verder geen controle nodig, eigenlijk alleen de zekerheid dat alle subsheets geraakt worden

Met "geraakt" bedoel je dat de inhoud van alle subsheets aan de mastersheet is toegevoegd? En dat moet gewoon iedere keer gebeuren als je op de knop drukt?

Ja precies de inhoud van iedere subsheet moet in de mastersheet komen. De mastersheet wordt alleen gebruikt voor overzichten te maken. Betekend dat de mastersheet bij een volgende actie eerst leeggemaakt moet worden, voordat hij de (nieuwe) inhoud van de subsheets weer gaat inlezen.

Er hoeft dus niets bijgewerkt te worden, maar altijd de volledige inhoud van de subsheets.

Dat bedoel ik dus, hij moet eerst leeg gemaakt worden ;)
Ok, ik ga wat voor je maken :)

Ja echt wel perfect, precies hetgeen ik bedoelde en kan zelfs de macro voor een groot deel begrijpend lezen, al zou ik die niet kunnen maken.

Heb je me zeer mee geholpen waarvoor mijn dank.

Het enige dat ik me nu achteraf nog realiseer is dat in het masterbestand eigenlijk nog een kolom moet worden gevuld met de (bestands) naam van de subsheets.
Weet niet of je dat ook nog kunt realiseren?

Op iedere regel zou dan de (bestands) naam van de gekopieerde subsheet moeten staan, als het kan zonder de toevoeging van de extensie,

Het is al laat dus stop er niet teveel tijd in je hebt me al goed geholpen

Groet,

Pauw

Dat is geen probleem maar inderdaad, nu niet, maar maak ik morgen wel voor je in orde.

Laatst bewerkt:
Geweldig ben hier uitstekend mee geholpen.

Heb je misschien nog een advies voor mij om mijn kennis van VBA op te vijzelen. Excel beheers ik goed, maar ik laat hele mooie functionaliteiten liggen denk ik door het ontbreken van wat extra kennis op VBA gebied.

Nogmaals bedankt en hoop nog eens een beroep op je te mogen doen.

Zal dit probleem als opgelost zetten.

Je zou naast het gebruik van de macrorecorder, hier kunnen beginnen:
http://www.homeandlearn.org/

En uiteraard kan je voor alle vragen erover op Helpmij terecht :)

Bedankt voor de tip , ga er eens goed naar kijken.

En Helpmij blijf ik uiteraard sponsoren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan