Werken met Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carolus

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2003
Berichten
28
Wie kan me een tip geven om te gaan werken met Linux. Ik heb Linux van Suse (Engelse versie) op enige diskettes maar zie geen kans om mijn weg in Linux te vinden. De gebruikte termen zijn me geheel vreemd en blijkbaar alleen bij Linux in gebruik. Ik hoop, dat er ook anderen zijn die met hetelfde probleem hebben geworsteld.
Bij voorbaat dank voor een reactie. Carolus
 
Iedereen is denk ik zo begonnen met Linux. Je zou een boek kunnen kopen (Linux voor Dummies) of gewoon gaan "aanklooien" met linux, Bijvoorbeeld met knoppix (linux op CD, als je opnieuw opstart en je haalt de CD er weer uit start je windows gewoon weer op...

Er zijn ook discussie sites voor beginners op linux gebied kijk maar eens op http://linux.pagina.nl

Success,
 
Waarde heer terbeest,
Dank voor je tips em de moeite die je hebt willen doen om op mijn vraag te reageren. Ik ben weer een klein stapje verder.
Carolus
 
Het makkelijkste om thuis te raken in *nix is om een volledige installatie van een distributie met iemand te doen die weet hoe het werkt.

Nadat ik zelf naar Mandrake, Collegelinux en Knoppix had gekeken, was ik nog niet zo veel verder. Een vriend had me geholpen Debian te installeren en pas toen werd het duidelijk genoeg om zelf verder te gaan.

Gebruik een testpc om zelf Linux te proberen, als het fout gaat, heb je tenminste nog een pc om te mailen etc. Hoewel niet iedereen die luxe heeft, is het niet aan te raden te gaan stoeien met dual-boot systemen als je niet goed weet hoe bootmanagers en linux werken. Hoe dan ook moet je toegang houden tot het internet om problemen die je tegenkomt op te lossen.

Linux vraagt meer kennis om te configureren, neem dus niet al te veel risico's. Gebruik Google, lees de handleidingen, lees de talloze fora over linux.

Nu, na een maand testen, heb ik op de tweede pc ook Debian geinstalleerd via een lokaal netwerk via een Debian pc met een NAT router. Ik zou nog bijna gaan zeggen dat het makkelijk is...;)

(Frustratie hoort erbij, dus geef niet zomaar op)
 
Waarde heer Caveman,
Hartelijk dank voor Uw uitvoerige reactie. Linux laat me niet met rust. Ik heb Suse-Linux op de computer staan (ik kan niet ontdekken waar) maar bij het opstarten van de Pc wordt ik telkens voor de keus gesteld om of Linux of Windows te gebruiken, en ik kan Linux dus wel starten. Een handleiding voor Suse-Linux bestaat wel meer is helaas uitverkocht. Ik heb nog een handleiding in Caldera-Linux en wil proberen deze te installeren op mijn vorige computer. Ik had het graag op mijn huidige computer geinstalleerd maar alleen als ik
Suse-linux had kunnen verwijderen. Daar zie ik geen kans toe, daar Windows me niet verklapt waar het staat.
Strikt genomen heb ik Linux niet nodig (met Windows heb ik alles) maar het interesseert me.Overigens ken ik (nog) niemand die Linux geinstalleerd heeft. Had niet gedacht, dat het zo ingewikkeld was. (Over gebruiksvriendelijk gesproken !) Enfin, even doorzetten en dan hoop ik toch iets ervan te begrijpen. De lay-out vind ik overigens niet erg fraai. Wellicht kan men dat zelf ook aanpassen.
Nogmaals mijn oprechte dank. Carolus
 
Je hebt nu een bootloader van Linux, deze zoe je moeten vervangen met de windows loader als je terug wilt naar windows. Afhankelijk van je windows versie kan ik je wel vertellen hoe je dit verandert. Zelf heb ik definitief gekozen voor linux, omdat ik hiervoor nog de keuze had. Ik gebruik het ook professioneel en dan schakel je niet zo snel meer over i.v.m de software en de bestandsformaten.

Er is veel documentatie online te lezen, ook daar kan ik je wel naar toe verwijzen. Blijf je bij Suse of toch een andere distro?

De lay-out vind ik overigens niet erg fraai.

Daar is van alles aan te veranderen. Welke grafische shell heb je? KDE, Ice, Blackbox...?
 
Waarde heer Caveman, Fijn, dat je me verder wilt helpen. Ik wil af van de Suse-Linux op mijn HD maar wel Windows behouden. Ik heb Windows XP. Gaarne hoor ik hoe ik die Linux kan verwijderen.
Ik blijf in het algemeen wel bij Windows want daar heb ik al te veel op zitten. Daarnaast wil ik experimenteren met Linux en wel die van Caldera omdat ik daarvan een uitgebreid handboek met diskettes van heb.Bij voorbaat dank voor je hulp. Carolus

Maestro van wie ik ook een tip ontving hierbij mijn dank. Ik heb al op de site gekeken maar die is erg groot en daarvoor moet ik even de tijd nemen.
Carolus
 
Waarde heer Caveman, Heb je raad opgevolgd maar de installatiediskette vertelde me, dat ze mijn c-partitie helemaal zou wissen. Afgrijselijk. Gelukkig had ik nog mijn oude PC en heb die zoveel mogelijk ontdaan van programma's en kan daarop Knoppix draaien (kon niet op mijn huidige PC) en bovendien nog Caldera-Linux waarvan ik een goed handboek heb. Kan dus voorlopig voort. Blijf zeer erkentelijk voor alle geboden hulp en wens jou veel succes met je eigen werk. Carolus
 
Jammer dat het niet lukte, zo heb ik zelf enkele keren windows 2000 installaties hersteld. De windows bootloader is helaas niet in staat om Linux te laden, terwijl Lilo en Grub Linux elke willekeurige partitie met Linux kunnen starten.

Als je verder met Linux gaat, kan ik je zeker Grub als bootloader aanraden, deze is makkelijker aan te passen en flexibeler dan Lilo (deze wordt standaard geinstalleerd).

Grub en hoe het werkt kan je hier vinden >> http://www.gnu.org/software/grub/ma...stall.html#Installing GRUB using grub-install
 
De windows bootloader is helaas niet in staat om Linux te laden, terwijl Lilo en Grub Linux elke willekeurige partitie met Linux kunnen starten.

Dat heef ms gadaan om dat ze willen dat je alleen windows gebruik, las ik ergens, daarom moet je tijdens het installeeren van linux altijd laten opstarten van floppy(de bootloader), windows opnieuw instaleeren is dan geen probleem meer.
 
Beste Dennis, Dank voor je reactie. Ik heb Linux helaas al op mijn pc staan en kan niet meer kiezen voor een boot-loader. Als ik de pc start geeft een linux blad mij de keus om te kiezen of ik met linux of windows verder wil gaan. Linux verwijderen lukt me niet omdat Windows me niet laat zien, waar het op mij harde schijf staat. Wel slim ! Carolus
 
Beste Caveman, Helaas kan ik nu pas reageren op je advies. Ik heb geprobeerd de Grub te laden maar moet bekennen, dat de taal op die site een maatje te groot voor me is. Hoe dan ook, Linux is - helaas geladen - maar op mijn oude computer blijf ik verder experimenteren. Heb - lach niet - Lindows besteld in de hoop, daarmede langs een omweg toch achter de geheimen van Linux te komen. Heb het nog niet ontvangen en ben erg benieuwd. Knoppix loopt ook maar geeft geen aanwijzingen. Ook het boek met de Caldera-Linux is geen monument van helderheid. Het is blijkbaar moeilijk om een cursus te schrijven waarin je een leerling als het ware aan de hand meeneemt. Enfin, de karavaan gaat voort. Veel dank voor alles. Carolus.
 
Er zijn veel kanalen op IRC waar de geeks de groentjes helpen, maar ik weet zelf niet welke kanalen. Met google is ook veel op te lossen.

Lindows is een goede keuze, deze is juist gemaakt voor gebruikers die (nog) niet de kennis hebben alles naar hun hand te zetten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op de hoogte ben van Debian en niet van andere distributies van Linux. Het installeren van Grub in Debian is met twee opdrachten gedaan, met grub-install en update-grub, de officiele handleiding is wat langer en dan moet ik maar aannemen dat in anders distro's het installeren wat langer duurt.

Laat eens weten wat je van Lindows vindt!
 
Maakt nisk uit, het opstarten van linux kan je altijd verandren in linux zelf:thumb: Ik heb lindowsos gekocht het is dus niet gratis.:)

caveman, heb jij ook lindowsos.
 
Geplaatst door Carolus
Beste Caveman

[Offtopic]
Waarde heer Carolus

:confused: :confused: BRrrrrr
Sorry dat ik het zeg maar tis een beetje misselijk makend om steeds die dankjes van je te lezen.

We helpen hier elkaar dus er zal wel een keer komen dat jij ons helpt. Hier is het niet nodig om je dank steeds weer uit te spreken.
[/offtopic]

Ik heb me ook in het diepe gestort. Voorheen vond ik het altijd gaaf om MS-DOS aan te klooien. Nu heb ik sinds het begin van de vakantie me puur op linux gestort en heb RH9.0 al draaiend met webserver en FTP :cool:

Als je er eenmaal aan begonnen bent en je krijgt wat werkend, dan ben je verkocht! :thumb: :love:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan